Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Vems efternamn på barnen?

Lia4 skrev 2016-05-14 22:52:02 följande:

Man kan bara ha ett namn som efternamn. Våra barn har pappas som efternamn och mitt som mellannamn.

Det stämmer med modifikation, men du kan ha ett efternamn å ett mellannamn. Det har vi på vårt barn dvs exempel Anna Karlsson Björk. Björk som efternamn å Karlsson som mellannamn, men båda namn skrivs ut, iaf här när vi får brev som är riktade till vårt barn :) så då kan barnet ju ha bådas namn :)
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-05-15 08:53:49 följande:

Exakt. Och även fast våran som har flera mellannamn så skriver myndigheter och annat ändå just bara tilltalsnamnet och de två efternamnen på brev och annat..

Ja vårat har flera förnamn men bara tilltalsnamnet, mellannamnet å efternamnet skrivs ut. Det vi kallar mellannamn har annan definition hos Skatteverket där är alla 'mellannamn' förnamn å så får man välja tilltalsnamn, ex Anna Sara Linnea Karlsson Björk där Anna är tilltalsnamn . Å det som skrivs ut då är Anna Karlsson Björk
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-05-15 08:53:49 följande:

Exakt. Och även fast våran som har flera mellannamn så skriver myndigheter och annat ändå just bara tilltalsnamnet och de två efternamnen på brev och annat..

Men då förstår jag inte riktigt, man kan bara ha ett mellannamn å ett efternamn. Förnamn kan man ha flera stycken varav ett är tilltalsnamn. På brev står till vår dotter, förnamn mellannamn efternamn, dvs både min å sambons efternamn skrivs ut. Så det är ju som att hon har två efternamn :) bara att Skatteverket krånglat till de å kallar det ena mellannamn.
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-05-15 21:35:17 följande:

I folkmun kallar man de andra namnen (som inte är efternamn) för mellannamn.

Ja å det var ju Just precis det jag skrev i mitt första svar på den jag svarade om du läser alls mina inlägg tryck visa endast. Men det är väl bäst att kalla namnen för det de heter hos Skatteverket i denna tråd då det är många som inte vet hur det fungerar å för att bena ut det.
  • Kvinna30plus

[quote=76627183][quote-nick]Mooomin skrev 2016-05-15 21:35:17 följande:[/quote-nick]I folkmun kallar man de andra namnen (som inte är efternamn) för mellannamn.[/

Såg nu att det var ju dig jag svarat ;) men jag skrev ju i mitt första svar just detta att det man brukar säga mellannamn om är i Skatteverkets lydelse förnamn. Tänkte att det skulle vara minst krångligt att förklara om man höll sig till det eftersom många blandar ihop etc. Å att mellannamnet då visst blir som ett andra efternamn.

Svar på tråden Vems efternamn på barnen?