Anonym (asta) skrev 2016-05-14 04:48:51 följande:
Men innebär det per automatik att man är "alkoholist" för att man dricker mycket och ofta? Det är ju skillnad på "bruk" och "missbruk"! Det första som fallerar borde (brukar?) ju vara närvaron på jobbet! Jag skulle som granne aldrig ens snudda vid tanken att lägga mig i utan lita på att det finns folk som står familjen nära som slår larm (om det blir nödvändigt)
Alkoholist är en väldigt oprecis term, som man gärna använder för stigmatisera den som dricker alkohol.
Det som jag trycker är tråkigast i dessa diskussioner, är att man per automatik säger barnen far illa om det råkar konsumeras alkohol i dess närhet.
Det är bullshit, och ska inte tas seriöst.
Av någon anledning har jag märkt att de som har haft föräldrar med problem med alkoholen.
Och tagit skada av detta, då de som söker sig till såna här trådar, som en fluga till en koblaja.
Jag sympatiserar med dom och att de haft en tråkig uppväxt.
Men när jag tappar tålamodet, är när dessa personer kommer säger att det alltid är dåligt med alkoholkonsumtion i närheten av barn.
Även att de inte kan identifiera att det finns mer sätt att dricka på än att bli stupfull.
Själv har jag bara positiva erfarenhet med vuxna som dricker alkohol, när jag var ett barn.
Och är 100% medveten att så är det inte för alla.
Men frågar jag mina kompisar och vänner, så är detta nästan genomgående att de också haft en positiv erfarenhet kring vuxnas alkoholkonsumtion.Ingen idé att ni tar denna sista mening, som att jag säger ingen har problem kring alkoholkonsumtion.
Utan mest hur det sett ut i min närhet, och inget hur det ser ut för resten av befolkningen.
Men det måste väl vara självklart?