• Anonym (Ts)

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Jag hörde idag av en person att de har en grannfamilj med två barn i skolåldern. Båda föräldrarna är alkoholister, dricker alkohol i stor mängd varje kväll och är rejält berusade. Föräldrarna sköter omsorgen om barnen synligt sätt, de sköter sina jobb, har umgänge med grannar och vänner, barnen fungerar i skolan osv.

Grannarna vet om det här, har funderat på socanmälan men känner att det inte finns något att anmäla för eftersom de två föräldrarna tar hand om sina barn, det finns kärlek, omsorg osv.

Vad skulle en anmälan till soc i ett sådant fall leda till?

• Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?
  • Anonym (Hmm?)

Bor de i en storstad? låter som några av mina grannar

Går det prata med dem och säga att man är orolig för barnen?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hmm?) skrev 2016-05-14 10:00:37 följande:
    Bor de i en storstad? låter som några av mina grannar
    Går det prata med dem och säga att man är orolig för barnen?
    Stockholm.
  • Anonym (hj)
    Anonym (asta) skrev 2016-05-14 04:48:51 följande:

Men innebär det per automatik att man är "alkoholist" för att man dricker mycket och ofta? Det är ju skillnad på "bruk" och "missbruk"! Det första som fallerar borde (brukar?) ju vara närvaron på jobbet! Jag skulle som granne aldrig ens snudda vid tanken att lägga mig i utan lita på att det finns folk som står familjen nära som slår larm (om det blir nödvändigt)

Nej det sista som fallerar brukar vara jobbet. Dessa driver ju dessutom eget. Om de har grava alkoholproblem så har de som de allra flesta alkisföräldrar överansvariga barn. I familjer där omsorgsbristen syns på ytan är det för att det också saknas pengar, barnen har något funktionshinder eller är så pass små att de inte kan kompensera själva för det som annars syns.
  • klyban
    Anonym (asta) skrev 2016-05-14 04:48:51 följande:
    Men innebär det per automatik att man är "alkoholist" för att man dricker mycket och ofta? Det är ju skillnad på "bruk" och "missbruk"! Det första som fallerar borde (brukar?) ju vara närvaron på jobbet! Jag skulle som granne aldrig ens snudda vid tanken att lägga mig i utan lita på att det finns folk som står familjen nära som slår larm (om det blir nödvändigt)

Alkoholist är en väldigt oprecis term, som man gärna använder för stigmatisera den som dricker alkohol.
    Det som jag trycker är tråkigast i dessa diskussioner, är att man per automatik säger barnen far illa om det råkar konsumeras alkohol i dess närhet.
    Det är bullshit, och ska inte tas seriöst.
    Av någon anledning har jag märkt att de som har haft föräldrar med problem med alkoholen.
    Och tagit skada av detta, då de som söker sig till såna här trådar, som en fluga till en koblaja.

Jag sympatiserar med dom och att de haft en tråkig uppväxt.
    Men när jag tappar tålamodet, är när dessa personer kommer säger att det alltid är dåligt med alkoholkonsumtion i närheten av barn.
    Även att de inte kan identifiera att det finns mer sätt att dricka på än att bli stupfull.

Själv har jag bara positiva erfarenhet med vuxna som dricker alkohol, när jag var ett barn.
    Och är 100% medveten att så är det inte för alla.
    Men frågar jag mina kompisar och vänner, så är detta nästan genomgående att de också haft en positiv erfarenhet kring vuxnas alkoholkonsumtion.Ingen idé att ni tar denna sista mening, som att jag säger ingen har problem kring alkoholkonsumtion.
    Utan mest hur det sett ut i min närhet, och inget hur det ser ut för resten av befolkningen.
    Men det måste väl vara självklart?

• klyban
    Anonym (M) skrev 2016-05-14 06:11:29 följande:
    Fast Jag håller med Johanna om att det finns för många på FL som påstår sig jobba inom socialtjänsten och som uppför sig på ett icke förtroendeingivande sätt. Det är synd då det finns många här som redan från början är skeptiska till/rädda för socialtjänsten. Ett sånt agerande av dessa påstådda "socialsekreterare" kan försämra förtroendet för socialtjänsten ytterligare.

Men som privatperson på ett forum, så tycker jag man är tillåten att ha en åsikt också.
    Och om den åsikten i sig är åt helvete tokig, jag då får man argumentera och berätta hur fel det är.

Dock är ofta problemet med SOC-kärringarna svarar, är att de blandar jobb och egna åsikter i en enda smet.
    Därför kan det många gånger se rätt konstigt ut.

• Bobo
    Anonym (M) skrev 2016-05-14 06:11:29 följande:
    Fast Jag håller med Johanna om att det finns för många på FL som påstår sig jobba inom socialtjänsten och som uppför sig på ett icke förtroendeingivande sätt. Det är synd då det finns många här som redan från början är skeptiska till/rädda för socialtjänsten. Ett sånt agerande av dessa påstådda "socialsekreterare" kan försämra förtroendet för socialtjänsten ytterligare.
    Absolut. Men det enda eventuellt felaktiga personen i fråga gjorde var att använda orden "snälla du" när en människa påstod att den påstådda socialsekreteraren tyckte att det var rimligt att alla föräldrar som saknade körkort och bil var dåliga föräldrar. Hela den frågeställningen är ju bara så löjlig och då tappade väl personen ifråga tålamodet lite och använde sig av orden "snälla du". Att det skulle misskreditera en hel myndighet och alla de som arbetar på socialtjänsten tycker jag är överdriven. Olyckligt ordval? möjligen. Orsakar det en stor förtroendekris för soc och alla som arbetar där? knappast. Enligt mig iallafall.
  • Bobo
    Påven Johanna skrev 2016-05-14 08:47:19 följande:
    Så tycker du, men så tycker uppenbarligen inte jag.
    Nej och det är helt OK för mig.
  • Anonym (asta)
    Anonym (hj) skrev 2016-05-14 11:41:06 följande:
    Nej det sista som fallerar brukar vara jobbet. Dessa driver ju dessutom eget. Om de har grava alkoholproblem så har de som de allra flesta alkisföräldrar överansvariga barn. I familjer där omsorgsbristen syns på ytan är det för att det också saknas pengar, barnen har något funktionshinder eller är så pass små att de inte kan kompensera själva för det som annars syns.
    Kör de aldrig bil i jobbet? eller till och från? Har de inga kundkontakter i jobbet? Vilken typ av företag har de? Står de i en källare och paketerar slangbellor och kulörta drakar?
  • MAN78

Är väl inget problem att sköta jobbet efter en flaska vin dagen före, eller vad menar du?

• klyban
    Anonym (asta) skrev 2016-05-14 17:57:38 följande:
    Kör de aldrig bil i jobbet? eller till och från? Har de inga kundkontakter i jobbet? Vilken typ av företag har de? Står de i en källare och paketerar slangbellor och kulörta drakar?

Hur kom bil in detta?
    Och vad har det med barnen att göra?

Annars dyker ju det upp trådar, där man har en arg kvinna där sambon råkar ta sig ett par glas vin på lördagen.
    Sen kommer skränar alla om hur farligt det är att inte ha bil att tillgå, och man inte är en bra förälder om man inte kan köra bil.
    Vilket då de som aldrig tagit körkort och skaffar barn, undrar om de är hemska människor som inte har bil eller körkort.

Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?