• Anonym (Ts)

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Jag hörde idag av en person att de har en grannfamilj med två barn i skolåldern. Båda föräldrarna är alkoholister, dricker alkohol i stor mängd varje kväll och är rejält berusade. Föräldrarna sköter omsorgen om barnen synligt sätt, de sköter sina jobb, har umgänge med grannar och vänner, barnen fungerar i skolan osv.

Grannarna vet om det här, har funderat på socanmälan men känner att det inte finns något att anmäla för eftersom de två föräldrarna tar hand om sina barn, det finns kärlek, omsorg osv.

Vad skulle en anmälan till soc i ett sådant fall leda till?

• Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?
  • Vanja

Tror inte det finns nån lag som säger hur ofta lr hur mycket man får dricka varesig man har barn lr ej. Om dom nu sköter allt utan problem o barnen har vad dom behöver o sköter skola o allt som så ska, kan jag inte se vad man skulle anmäla för? Om dom drack sig så pass fulla att dom ramlade omkull o dylikt så har jag ju svårt att tro att dom skulle klara/orka sköta allt annat ordentligt..

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (jj) skrev 2016-05-12 18:35:12 följande:

Och hur vet du att det ställer till ett helvete? Är du själv uppvuxen med föräldrar som varit så fulla att dom inte ens kan krypa på sina knän? Jag kan lova dig, att växa upp med alkohol utan att nån lyfter ett finger för att hjälpa, det är ett rent helvete för barnen.

Eftersom dom sköter hela sitt liv och omsorgen om barnen oklanderligt så tror jag knappast dom kryper på knäna!

Suck!
  • Anonym (Anna)
    Båda föräldrarna är alkoholister, dricker alkohol i stor mängd varje kväll och är rejält berusade

Jag blir både rädd och ledsen när jag läser här. Folk tycker alltså det är OK att barn växer upp med alkoholister. Vad har barnen gjort för att förtjäna det?
  • Anonym (---)

Utifrån den här infon är det nog rätt svårt för soc att komma åt problemet. Föräldrarna kommer troligtvis att neka alkoholmissbruk och är familjen så pass välfungerande som du säger har säkert även barnen ganska bra koll på vad man pratar och inte pratar om med andra.

Det är också intressant att det finns människor som kan ha sån koll på en familj och är så pass nära hela tiden att de vet att de är fulla kvällar, att föräldrarna sköter sina jobb, att barnen fungerar i skolan, men också att de vet att föräldrarna luktar alkohol på morgonen när de lämnar barnen i skolan. Man kan inte veta dessa saker om man inte är mycket nära personerna det gäller och mer eller mindre är delaktig i deras vardag, inte något som bara grannar kan ha koll på. Om de luktar kraftigt på morgonen i skolan ifrågasätter jag dessutom STARKT hur det kommer sig att skolan inte har gjort någon orosanmälan.

Hur som, jag hade nog rekommenderat personerna som är oroliga för barnen att göra en anonym anmälan under pågående fylla och gärna understryka hur pass oroliga de är JUST I DENNA STUND för barnen. Dvs att de anmäler till socialjouren så att de åker dit och gör ett hembesök för att kolla läget. Då blir det svårare för föräldrarna att neka till åtminstone ett dåligt alkoholbruk om inte missbruk, och det blir lättare för socialtjänsten att arbeta kring det.

• taquine
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-12 12:42:54 följande:

För att tillägga. Föräldrarna i fråga är egenföretagare och kan därför styra sina arbetstider en del. Pappan lämnar barnen i skolan varje morgon och luktar då kraftigt av alkohol. Föräldrarna dricker också mycket ute i trädgården, varje kväll typ beroende på väder, och det är mycket socialt umgänge mellan grannarna på kvällarna hos familjen i fråga och då dricks det mycket alkohol.

Att pappan luktar kraftigt av alkohol  är något du vet , eller också något du hört? Tycker också det är märkligt att om de nu har sådant socialt umgänge med grannarna borde väl dem reagerat på spritintaget och anmält , eller? 

Naturligtvis ska man anmäla om man VET barn far illa , inte genom hörsägen. Tycker man ska jäkligt mycket på fötterna innan man kontaktar soc, 
    Goodness me
  • Anonym (Hmmm)
    taquine skrev 2016-05-12 19:28:24 följande:

Att pappan luktar kraftigt av alkohol  är något du vet , eller också något du hört? Tycker också det är märkligt att om de nu har sådant socialt umgänge med grannarna borde väl dem reagerat på spritintaget och anmält , eller? 

Naturligtvis ska man anmäla om man VET barn far illa , inte genom hörsägen. Tycker man ska jäkligt mycket på fötterna innan man kontaktar soc, 

Alla grannar kanske toksuper varje kväll?
  • Anonym (jj)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-05-12 18:46:56 följande:

Eftersom dom sköter hela sitt liv och omsorgen om barnen oklanderligt så tror jag knappast dom kryper på knäna!

Suck!

Hahaha jösses. Läs på lite om missbruk vettja. Alkoholmissbruk. Alkoholister. En väldig skillnad på att dricka ett glas vin till helgen och varje dag.

Så suck och pust på dig själv.
  • Anonym (jj)

Suck!

Jag är ledsen, men att dricka stora mängder alkohol och att bli berusad varje dag är inte normalt och definitivt ingen bra miljö för barn. Föräldrarna kan försöka intala vem som helst att allt är bra och att ungarna har det bra. Det är en del av sjukdomen, att förneka att man har problem. Det är när dom själva kommer till insikt som den möjligheten till förändring är som störst, tills dess borde så många som möjligt anmäla detta till soc, för barnen förtjänar bättre!

Fast du kanske också dricker stora mängder alkohol så du blir berusad varje dag och därmed tycker det är okej?
  • Anonym (!)
    Anonym (jj) skrev 2016-05-12 19:54:45 följande:
    Jag är ledsen, men att dricka stora mängder alkohol och att bli berusad varje dag är inte normalt och definitivt ingen bra miljö för barn. Föräldrarna kan försöka intala vem som helst att allt är bra och att ungarna har det bra. Det är en del av sjukdomen, att förneka att man har problem. Det är när dom själva kommer till insikt som den möjligheten till förändring är som störst, tills dess borde så många som möjligt anmäla detta till soc, för barnen förtjänar bättre!

Fast du kanske också dricker stora mängder alkohol så du blir berusad varje dag och därmed tycker det är okej?
    Hur vet du att ens barnen märker det ? Dom kanske inte är berusad när barnen är vaken
  • Anonym (---)
    Suck!
    Eller så ser det ut som att föräldrarna sköter omsorgen för att barnen har lärt sig att ta alldeles för stort ansvar och därmed sköter sig själva, för att mamma och pappa inte avlastar dem från att behöva bli små vuxna. Det är ju ingen som har någon aning, och det är ju just därför vi har soc som har som uppdrag att ta reda på det. Det sker mycket i missbruksfamiljer som kan skada barn, just den här typen av missbruksfamilj där alla har förmåga att upprätthålla en fasad är svåra att komma åt, men det betyder inte att barnen har det bäst i världen för att det ser ut så utåt.
Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?