• Anonym (Ts)

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Jag hörde idag av en person att de har en grannfamilj med två barn i skolåldern. Båda föräldrarna är alkoholister, dricker alkohol i stor mängd varje kväll och är rejält berusade. Föräldrarna sköter omsorgen om barnen synligt sätt, de sköter sina jobb, har umgänge med grannar och vänner, barnen fungerar i skolan osv.

Grannarna vet om det här, har funderat på socanmälan men känner att det inte finns något att anmäla för eftersom de två föräldrarna tar hand om sina barn, det finns kärlek, omsorg osv.

Vad skulle en anmälan till soc i ett sådant fall leda till?

• Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?
  • Anonym (!)
    Påven Johanna skrev 2016-05-12 10:39:00 följande:
    Det vet man ju inte när det gäller någon familj.
    Anonym (!) skrev 2016-05-12 10:22:41 följande:Hur vet grannarna att dom är berusad varje kväll ?
    Ja, det undrar jag också. Är mamman och pappan ute och raglar omkring i villaområdet?
    Eller så pratar ts om sig själv
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Socialtjänsten) skrev 2016-05-12 10:36:12 följande:

Det skulle räknas som en fara för barnens säkerhet då reaktionsförmågan, omdömet och den kognitiva förmågan är nedsatt. De har heller ingen möjlighet att köra barnen till sjukhus osv. Även sömnen brukar bli mycket djupare av alkohol vilket innebär att de inte är tillgängliga för sina barn nattetid på samma sätt som när de är nyktra. Slutligen visar den moderna forskningen att barn märker och påverkas av onyktra föräldrar. Detta skapar oro och osäkerhet då beteendet hos den påverkade förändras redan vid låg konsumtion. Anknytningsmönster mm kan störas.

Jag är inte en talesperson för nykterhet, och kan ibland tycka vi överdriver lite kring alkohol i närheten av barn. Men detta exemplet är oroväckande. Jag och mina kollegor hade agerat. Det är en skyldighet enligt lag.

Som vi alla känner till finns det många familjer där föräldrarna dricker sporadiskt och som då utsätter sina barn för risker i och med den nedsatta kognitiva förmågan och reaktionstiden. Ska alla de familjer erbjudas hjälp? Om inte, vilka? Hur är det med föräldrar som inte själva kan köra sina barn till sjukhuset då de saknar körkort och bil. Ska de också erbjudas hjälp och stöd? Och hur är det med föräldrar som dricker efter att barnen gått och lagt sig. På vilket sätt skapar det otrygghet i umgänget mellan barn och föräldrar?
  • Anonym (Q)

Det skulle räknas som en fara för barnens säkerhet då reaktionsförmågan, omdömet och den kognitiva förmågan är nedsatt. De har heller ingen möjlighet att köra barnen till sjukhus osv. Även sömnen brukar bli mycket djupare av alkohol vilket innebär att de inte är tillgängliga för sina barn nattetid på samma sätt som när de är nyktra. Slutligen visar den moderna forskningen att barn märker och påverkas av onyktra föräldrar. Detta skapar oro och osäkerhet då beteendet hos den påverkade förändras redan vid låg konsumtion. Anknytningsmönster mm kan störas.

Jag är inte en talesperson för nykterhet, och kan ibland tycka vi överdriver lite kring alkohol i närheten av barn. Men detta exemplet är oroväckande. Jag och mina kollegor hade agerat. Det är en skyldighet enligt lag.

Det där med att inte kunna köra till sjukhus är ett så dumt argument, eller ni kanske utreder föräldrar utan körkort och bil också?
  • Anonym (jj)

Enligt min erfarenhet gör dom ingenting. Trots anmälningar från både skolan och privatpersoner.

• Anonym (Socialtjänsten)

Men snälla du. Jag pratar om en SAMMANTAGEN bedömning utifrån ett alkoholmissbruk. Vilka riskfaktorer som finns kopplat till detta. Ja, det går ju verkligen att missförstå allting om man har bestämt sig för det...

Hoppas att ts fick hjälp av mitt svar iaf!

Anonym (Q) skrev 2016-05-12 10:47:52 följande:

Det där med att inte kunna köra till sjukhus är ett så dumt argument, eller ni kanske utreder föräldrar utan körkort och bil också?

• Anonym (Bekymrande)

Jag blir helt förskräckt när jag läser kommentarerna här (bortsett från någon enstaka).

Klart ska grannen anmäla till socialen, där är en grund till att grannen/ts ställer denna frågan - eftersom omständigheterna är bekymrande!

Vi som vuxna är skyldiga att ställa oss i skottlinjen & hellre anmäla en gång för mycket än en gång för lite. Vem ska stå upp för barnen?
    Hur många gånger har man inte läst om folk som inte anmälde, men tänkte att de var något som inte stämde men dem "var ju inte säkra" - ja & vem är det som betalar priset för de?

Anmäl till socialen! Det är inte individer som oss som ska ta beslut i sådana här saker utifrån egna personliga preferenser, känslor och allmänna åsikter/tycken som inte grundar sig i någon som helst vetenskaplig/evidensbaserad kunskap!

Sluta tyck så mycket - det kan ha allvarliga konsekvenser för dem här barnen i denna familjen!

Jag uppmanar dig/din granne att anmäla, så är det dem som arbetar med sådana här saker & ska ha både kunskap och erfarenhet om att göra en bedömning av situationen & fatta ett beslut utifrån rådande situation & barnens bästa)

(Till info så jobbar jag inte i socialtjänsten)

• Anonym (Socialtjänsten)

Dessutom! Jag har inte författat lagen - jag bara försökte beskriva hur vi som myndighetsutövare måste arbeta och hur vi hade resonerat utifrån gällande lagstiftning. Vill ni har svar på varför lagen ser ut som den gör får ni kontakta lagstiftarna :)

• Anonym (Jobbar på soc)

Om föräldrarna fungerar och själva inte vill ha någon hjälp och man bedömer att barnen får sina behov tillgodosedda så kan man inte göra så mycket. Däremot så är det oroande om föräldrarna dricker varje kväll ur säkerhets-tänk. Om man måste åka till akuten, om det händer något allvarligt.

Man kan planera tillsammans så att det finns en särskild person som kan ställa upp om något händer osv...

Men om föräldrarna ville ta emot stöd så skulle det väl bli någon slags behandling för missbruket eller familjestöd. Dvs någon som är hemma hos familjen några gånger i veckan och ser så att allt fungerar.

• Anonym (hmm)

Agerat hur?
  • Påven Johanna
    Anonym (Socialtjänsten) skrev 2016-05-12 11:04:05 följande:

Men snälla du. Jag pratar om en SAMMANTAGEN bedömning utifrån ett alkoholmissbruk. Vilka riskfaktorer som finns kopplat till detta. Ja, det går ju verkligen att missförstå allting om man har bestämt sig för det...

Hoppas att ts fick hjälp av mitt svar iaf!

Om du verkligen arbetar inom socialtjänsten så tycker jag att det är direkt opassande att du bemöter andra med en inledning som "Men snälla du". Och även om du pratar om en sammantagen bedömning så kan förstås människor vilja ställa frågor kring de enskilda delarna så som Anonym (Q) gjorde. 

Det finns många som är starkt kritiska till socialtjänsten. Ni som skriver här och påstår er tillhöra den gör sannerligen inget för att förbättra bilden. Det är mycket, mycket synd och väldigt olyckligt tycker jag. 
Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?