• Anonym (Ts)

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Jag hörde idag av en person att de har en grannfamilj med två barn i skolåldern. Båda föräldrarna är alkoholister, dricker alkohol i stor mängd varje kväll och är rejält berusade. Föräldrarna sköter omsorgen om barnen synligt sätt, de sköter sina jobb, har umgänge med grannar och vänner, barnen fungerar i skolan osv.

Grannarna vet om det här, har funderat på socanmälan men känner att det inte finns något att anmäla för eftersom de två föräldrarna tar hand om sina barn, det finns kärlek, omsorg osv.

Vad skulle en anmälan till soc i ett sådant fall leda till?

• Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?
  • Bobo
    Påven Johanna skrev 2016-05-12 11:17:56 följande:
    Om du verkligen arbetar inom socialtjänsten så tycker jag att det är direkt opassande att du bemöter andra med en inledning som "Men snälla du". Och även om du pratar om en sammantagen bedömning så kan förstås människor vilja ställa frågor kring de enskilda delarna så som Anonym (Q) gjorde. 

Det finns många som är starkt kritiska till socialtjänsten. Ni som skriver här och påstår er tillhöra den gör sannerligen inget för att förbättra bilden. Det är mycket, mycket synd och väldigt olyckligt tycker jag. 
    Va? är hen i tjänst när hen sitter på Familjeliv?
    Anonym (qwerty) skrev 2016-05-12 10:44:44 följande:
    Som vi alla känner till finns det många familjer där föräldrarna dricker sporadiskt och som då utsätter sina barn för risker i och med den nedsatta kognitiva förmågan och reaktionstiden. Ska alla de familjer erbjudas hjälp? Om inte, vilka? Hur är det med föräldrar som inte själva kan köra sina barn till sjukhuset då de saknar körkort och bil. Ska de också erbjudas hjälp och stöd? Och hur är det med föräldrar som dricker efter att barnen gått och lagt sig. På vilket sätt skapar det otrygghet i umgänget mellan barn och föräldrar?
    Anonym (Q) skrev 2016-05-12 10:47:52 följande:
    Det där med att inte kunna köra till sjukhus är ett så dumt argument, eller ni kanske utreder föräldrar utan körkort och bil också?

Det står ingenstans i svaret att man är en dålig förälder för att man saknar bil och körkort. Man är en dålig förälder om man är så onykter att man inte har förmågan att se att ens barn behöver komma i kontakt med sjukvården, antingen man kommer dit i bil, buss eller taxi.
  • Anonym (Vi också)

Båda mina föräldrar drack för mycket, minst 4 flaskor vin varje kväll. Men utåt sett såg allt bra ut.
    Jag och min syster mådde pyton av det. Ägnade mycket tid till att komma på undanflykter för att kompisarna inte skulle komma hem till oss och inte ringa på kvällstid. På kvällarna låg vi och lyssnade tills vi hörde att de lagt sig så vi visste att inte mamma ramlat på vägen.

Det är fasen inget liv för ett barn.

Så många gånger både nu och då som vi önskade att någon sett och gjort något - vad som helst.
    Så jag säger anmäl, för att ge barnen en chans att komma till tals

• Anonym (Q)
    Bobo skrev 2016-05-12 23:30:56 följande:

Va? är hen i tjänst när hen sitter på Familjeliv?Det står ingenstans i svaret att man är en dålig förälder för att man saknar bil och körkort. Man är en dålig förälder om man är så onykter att man inte har förmågan att se att ens barn behöver komma i kontakt med sjukvården, antingen man kommer dit i bil, buss eller taxi.

I inlägget jag citerade står det klart och tydligt att ett av problemen med alkoholpåverkade föräldrar är att de "inte kan KÖRA barnen till sjukhus".

Att det är problematiskt om man är så packad att man inte fattar att ens barn behöver uppsöka sjukvård förstår väl alla men det är INTE det som står eller MENAS i det inlägget.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (jj) skrev 2016-05-12 19:32:57 följande:

Hahaha jösses. Läs på lite om missbruk vettja. Alkoholmissbruk. Alkoholister. En väldig skillnad på att dricka ett glas vin till helgen och varje dag.

Så suck och pust på dig själv.

Behöver inte läsa på någonting eftersom jag själv är alkoholist, dock nykter sedan många år!
  • Bobo
    Anonym (Q) skrev 2016-05-13 05:30:40 följande:
    I inlägget jag citerade står det klart och tydligt att ett av problemen med alkoholpåverkade föräldrar är att de "inte kan KÖRA barnen till sjukhus".

Att det är problematiskt om man är så packad att man inte fattar att ens barn behöver uppsöka sjukvård förstår väl alla men det är INTE det som står eller MENAS i det inlägget.
    Eh, jo. Man måste inte tolka allt bokstavligt. För mig är det rätt uppenbart att det inte handlar om att man måste KÖRA till sjukhuset. Det var kanske ett olyckligt ordval (om man nu måste läsa allt bokstavligt) men man kan ju faktiskt läsa mellan raderna. För mig är det självklart att det inte finns något i föräldrabalken som tyder på att man måste ha körkort och bil. Det finns inte heller någonstans stipulerat i barnkonventionen eller svenska lagar som reglerar barns välbefinnande att föräldrar behöver ha bil och körkort. Att därför välja att tolka ordet "köra" bokstavligt blir ju bara otroligt dumt.
  • Anonym (Gk)

Oj vad många märkliga inlägg i denna tråd! Som dotter till en alkoholist blir jag mörkrädd. Många av er är otroligt naiva som utgår ifrån att alkoholmissbruk är något statiskt som går att hålla "under kontroll" och "biverkansfritt" (när ruset är över) hur länge som helst. Det funkar i regel inte så. Mycket vill ha mer och till slut spiller alkoholismen i de flesta fall över även på "det ordnade livet".

Ni har förmodligen aldrig sett era föräldrar gå in i väggen (ja bokstavligen), somna vid matbordet eller hört dem sluddra. Det är åren innan det urartar fullständigt. Slutet med alkoholism är fullständigt ovärdigt. Jo, bruket tenderar att eskalera och genererar skador på sikt. Min förälder fick en stroke och det blev bara än värre efter det. Jag förstår att få av er aldrig träffat på era föräldrar nedpinkade och sittandes i sin egen avföring eller utslagna på golvet eller på gräsmattan? Det är vad som kan vänta efter långt alkoholmissbruk.

Självklart behöver familjer med föräldrar som luktar alkohol när de lämnar sina barn till skolan stöd och hjälp innan det är för sent.

Ang. bokstavliga tolkningar om körkort/förmåga att köra bil. Nä, ge er, ert resonemang är inte ens relevant! Vi diskuterar alkoholism här, dvs. personer som ofta är berusade bortom måttlighetens gräns och därmed är helt omdömeslösa och ur stånd att bemöta en krissituation.

• modsey
    Anonym (Gk) skrev 2016-05-13 07:48:25 följande:

Oj vad många märkliga inlägg i denna tråd! Som dotter till en alkoholist blir jag mörkrädd. Många av er är otroligt naiva som utgår ifrån att alkoholmissbruk är något statiskt som går att hålla "under kontroll" och "biverkansfritt" (när ruset är över) hur länge som helst. Det funkar i regel inte så. Mycket vill ha mer och till slut spiller alkoholismen i de flesta fall över även på "det ordnade livet".

Ni har förmodligen aldrig sett era föräldrar gå in i väggen (ja bokstavligen), somna vid matbordet eller hört dem sluddra. Det är åren innan det urartar fullständigt. Slutet med alkoholism är fullständigt ovärdigt. Jo, bruket tenderar att eskalera och genererar skador på sikt. Min förälder fick en stroke och det blev bara än värre efter det. Jag förstår att få av er aldrig träffat på era föräldrar nedpinkade och sittandes i sin egen avföring eller utslagna på golvet eller på gräsmattan? Det är vad som kan vänta efter långt alkoholmissbruk.

Självklart behöver familjer med föräldrar som luktar alkohol när de lämnar sina barn till skolan stöd och hjälp innan det är för sent.

Ang. bokstavliga tolkningar om körkort/förmåga att köra bil. Nä, ge er, ert resonemang är inte ens relevant! Vi diskuterar alkoholism här, dvs. personer som ofta är berusade bortom måttlighetens gräns och därmed är helt omdömeslösa och ur stånd att bemöta en krissituation.

Jag tror ingen försvarar det du beskriver. Men i alla fall jag ifrågasätter lite av vad som framkommer i ts. Men visst om grannar vet att de dricker sig mycket berusade varje dag och luktar alkohol när de lämnar barnen så ska de självklart larma. Konstigt för övrigt att skolan inte gjort det.
  • Anonym (Hmmm)
    modsey skrev 2016-05-13 08:23:06 följande:

Jag tror ingen försvarar det du beskriver. Men i alla fall jag ifrågasätter lite av vad som framkommer i ts. Men visst om grannar vet att de dricker sig mycket berusade varje dag och luktar alkohol när de lämnar barnen så ska de självklart larma. Konstigt för övrigt att skolan inte gjort det.

Skolan kanske har anmält? Det kan ju varken ts eller grannarna någonsin få reda på om inte familjen själv berättar det!

Har skolan inte anmält så är det nog inte så uppenbart att pappan luktar alkohol när han lämnar barnen, skolan brukar vara snabba på att anmäla "för minsta lilla".
  • Påven Johanna
    Bobo skrev 2016-05-12 23:30:56 följande:
    Va? är hen i tjänst när hen sitter på Familjeliv?
    Anonym (qwerty) skrev 2016-05-12 10:44:44 följande:
    Som vi alla känner till finns det många familjer där föräldrarna dricker sporadiskt och som då utsätter sina barn för risker i och med den nedsatta kognitiva förmågan och reaktionstiden. Ska alla de familjer erbjudas hjälp? Om inte, vilka? Hur är det med föräldrar som inte själva kan köra sina barn till sjukhuset då de saknar körkort och bil. Ska de också erbjudas hjälp och stöd? Och hur är det med föräldrar som dricker efter att barnen gått och lagt sig. På vilket sätt skapar det otrygghet i umgänget mellan barn och föräldrar?

Det står ingenstans i svaret att man är en dålig förälder för att man saknar bil och körkort. Man är en dålig förälder om man är så onykter att man inte har förmågan att se att ens barn behöver komma i kontakt med sjukvården, antingen man kommer dit i bil, buss eller taxi.
    Det får man väl hoppas att hen inte är, även om det väl knappast går att utesluta så mycket som påstådda socialarbetare skriver på forum på dagtid. 

En människa som inte är i tjänst men som ändå uttalar sig å tjänstens vägnar bör förstås också uppträda korrekt. Jag förstår inte ens hur det kan finnas en invändning mot en sådan förväntan. Uttalar sig människan som privatperson och/eller lekman i något ämne så faller sådana krav bort, men då finns det ju heller ingen anledning att benämna sig efter sin profession. 
  • Anonym (Gk)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-05-13 08:31:40 följande:

Skolan kanske har anmält? Det kan ju varken ts eller grannarna någonsin få reda på om inte familjen själv berättar det!

Har skolan inte anmält så är det nog inte så uppenbart att pappan luktar alkohol när han lämnar barnen, skolan brukar vara snabba på att anmäla "för minsta lilla".

Har du belägg för att skolan anmäler för "minsta lilla"? Det är inte min uppfattning. Min uppfattning är snarare att skola och arbetgivare är fega när det gäller att ta i vad man misstänker vara alkoholproblem, men det är min erfarenhet det.
Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?