• Anonym (Ts)

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Jag hörde idag av en person att de har en grannfamilj med två barn i skolåldern. Båda föräldrarna är alkoholister, dricker alkohol i stor mängd varje kväll och är rejält berusade. Föräldrarna sköter omsorgen om barnen synligt sätt, de sköter sina jobb, har umgänge med grannar och vänner, barnen fungerar i skolan osv.

Grannarna vet om det här, har funderat på socanmälan men känner att det inte finns något att anmäla för eftersom de två föräldrarna tar hand om sina barn, det finns kärlek, omsorg osv.

Vad skulle en anmälan till soc i ett sådant fall leda till?

• Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?
  • Anonym (Ts)
    modsey skrev 2016-05-12 12:47:00 följande:
    Kör de bil dagen efter ?
    Definiera mycket. ..tänker att sommartid är vi nog många som tar en öl eller ett par glas vin var o varann kväll ändå. Utan att bli kraftigt berusade o typ raggla omkull ! Jag är helt övertygad att det finns folk och grannar som tycker vi dricker mycket medans andra tycker det är inom ramen för normalt
    Jag vet inte! Jag vet ingenting mer än det jag skrivit här.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (---) skrev 2016-05-12 19:01:18 följande:
    Utifrån den här infon är det nog rätt svårt för soc att komma åt problemet. Föräldrarna kommer troligtvis att neka alkoholmissbruk och är familjen så pass välfungerande som du säger har säkert även barnen ganska bra koll på vad man pratar och inte pratar om med andra.

Det är också intressant att det finns människor som kan ha sån koll på en familj och är så pass nära hela tiden att de vet att de är fulla kvällar, att föräldrarna sköter sina jobb, att barnen fungerar i skolan, men också att de vet att föräldrarna luktar alkohol på morgonen när de lämnar barnen i skolan. Man kan inte veta dessa saker om man inte är mycket nära personerna det gäller och mer eller mindre är delaktig i deras vardag, inte något som bara grannar kan ha koll på. Om de luktar kraftigt på morgonen i skolan ifrågasätter jag dessutom STARKT hur det kommer sig att skolan inte har gjort någon orosanmälan.

Hur som, jag hade nog rekommenderat personerna som är oroliga för barnen att göra en anonym anmälan under pågående fylla och gärna understryka hur pass oroliga de är JUST I DENNA STUND för barnen. Dvs att de anmäler till socialjouren så att de åker dit och gör ett hembesök för att kolla läget. Då blir det svårare för föräldrarna att neka till åtminstone ett dåligt alkoholbruk om inte missbruk, och det blir lättare för socialtjänsten att arbeta kring det.
    Personen som berättade det för mig är närmsta granne samt har barn i samma klass som den här familjens barn. Då får man väl ändå en rätt bra inblick.

Men ja, grannarna har fått intrycket av att föräldrarna inte är intresserade av att söka hjälp/inte ser något problem med sitt alkoholintag.

Lämnar man på fritids på morgonen så är det inte särskilt många personal man är så nära faktiskt. Har själv barn i lågstadiet och det är nog rätt enkelt att undvika närkontakt.
  • Anonym (Ts)
    taquine skrev 2016-05-12 19:28:24 följande:
    Att pappan luktar kraftigt av alkohol  är något du vet , eller också något du hört? Tycker också det är märkligt att om de nu har sådant socialt umgänge med grannarna borde väl dem reagerat på spritintaget och anmält , eller? 

Naturligtvis ska man anmäla om man VET barn far illa , inte genom hörsägen. Tycker man ska jäkligt mycket på fötterna innan man kontaktar soc, 
    Det är ju precis det som grannarna reagerat på. Och därför funderat på om de borde anmäla. Men inte gjort det eftersom de som sagt ser att familjen är relativt välfungerande. 

Men eftersom jag av flera närstående hört om hur obehagligt barn tycker att det är att se sina föräldrar berusade så tänker jag att barnen i familjen kanske mår dåligt av det, även om de får kärlek och omvårdnad i stort.
  • Anonym (Ångest)

Vet som uppvuxen med alkoholiserad mamma hur jobbigt det är. Och jo hon skötte jobb och allt såg så fint utåt sett trots att hon däckade på golvet i princip varje kväll. Bara för att det är på kvällarna dom dricker så betyder inte det att barnen är medvetna om det. Jag låg som barn vaken varje natt och försökte lyssna mej till så att mamma inte ramlade i trappan och slog sig eller ännu värre dö.

Som någon annan skrev, jouranmäl till soss om du vet med dej att dom är väldigt berusade en kväll. Du kanske kan ringa förbi med någon bortförklaring, typ har ni sett grannens bortsprungna hund etc så du fastställer att så är fallet.

Tänk om någon hade brytt sig när jag var barn...

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-05-12 18:46:56 följande:

Eftersom dom sköter hela sitt liv och omsorgen om barnen oklanderligt så tror jag knappast dom kryper på knäna!

Suck!

Min mamma var så full så hon kunde inte ens krypa på knäna. Hon hade välbetalt jobb, vi var välvårdade och likaså hon.
  • Anonym (jj)
    Anonym (Ångest) skrev 2016-05-12 22:09:18 följande:

Min mamma var så full så hon kunde inte ens krypa på knäna. Hon hade välbetalt jobb, vi var välvårdade och likaså hon.

Min med, och det är så fruktansvärt :(
  • Anonym (jj)
    Anonym (!) skrev 2016-05-12 20:37:10 följande:

Hur vet du att ens barnen märker det ? Dom kanske inte är berusad när barnen är vaken

Tro mig, barnen märker. Och tro mig, en person som har ett missbruk, ett beroende, han/hon bryr sig enbart om sig själv och går inte efter en klocka när det gäller att fylla behovet av alkohol. Kommer suget så dricker dom, med eller utan barn, när dom sover, när dom inte sover. Det enda som spelar nån roll är att begäret är starkare än allt annat.
  • Anonym (!)
    Anonym (jj) skrev 2016-05-12 22:26:48 följande:
    Tro mig, barnen märker. Och tro mig, en person som har ett missbruk, ett beroende, han/hon bryr sig enbart om sig själv och går inte efter en klocka när det gäller att fylla behovet av alkohol. Kommer suget så dricker dom, med eller utan barn, när dom sover, när dom inte sover. Det enda som spelar nån roll är att begäret är starkare än allt annat.
    Jag är uppväxt med en far som var o är missbrukare av alkohol , varken jag eller min äldre bror märkte av det under flera år . Han skötte sitt jobb o oss då vi bodde där varannan vecka , han var den kärleksfulla fadern . Vi fick veta efter 10 år att han var beroende av alkohol redan många år innan vi kom till världen
  • Anonym (qwerty)

Oavsett så tror jag inte att en orosanmälan kommer att leda nånvart med tanke på att familjen är såpass välfungerande. Socialtjänsten har inte resurser för att ta hand om något annat än det mest akuta. Dessutom behöver missbrukare oftast nå 'rock bottom' för att ens komma till insikt om att de har ett problem.

Det enda positiva en anmälan kan ha är att barnen får en känsla av att någon i alla fall ser dem och vad som händer i familjen. De känner sig kanske inte lika bortglömda av vuxenvärlden. Fast det kommer kanske kännas ännu värre när de inser att samhället ändå inte gör någonting.

Jag vet inte. Brukar råda andra att inta en restriktiv inställning gällande orosanmälningar. I det här fallet känner jag mig lite osäker. Kanske vore en anmälan faktiskt på sin plats. Barnen skulle säkert behöva stöd.

• Bobo
    Anonym (!) skrev 2016-05-12 22:55:05 följande:
    Jag är uppväxt med en far som var o är missbrukare av alkohol , varken jag eller min äldre bror märkte av det under flera år . Han skötte sitt jobb o oss då vi bodde där varannan vecka , han var den kärleksfulla fadern . Vi fick veta efter 10 år att han var beroende av alkohol redan många år innan vi kom till världen
    OK, du och din bror märkte ingenting och det var givetvis bra för er två. Det är skyddat er från mycket skit men de allra flesta barn som växer upp med alkoholiserade föräldrar märker det och påverkas negativt av det.

Att barnen kommer till skolan och är välfungerande säger ingenting. Barn till missbrukande föräldrar blir ofta väldigt duktiga på att ta hand om sig själva. Det finns vuxna som berättat om hur de som barn tog ansvar för att de yngre syskonen fick mat och kom isäng medan andra vuxna i deras närhet klappade dem på huvudet och berömde dem för att de var så bra på att ta ansvar.

Man ska absolut anmäla till soc om man misstänker att barn far illa på något sätt. Anser man att grannarna dricker på ett problematiskt vis så är det en anledning. Föräldrarna är kanske inte själva medvetna om att de går över gränsen och om de får hjälp i tid kanske det inte eskalerar till något ohållbart.
Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?