Anonym (---) skrev 2016-05-12 19:01:18 följande:
Utifrån den här infon är det nog rätt svårt för soc att komma åt problemet. Föräldrarna kommer troligtvis att neka alkoholmissbruk och är familjen så pass välfungerande som du säger har säkert även barnen ganska bra koll på vad man pratar och inte pratar om med andra.
Det är också intressant att det finns människor som kan ha sån koll på en familj och är så pass nära hela tiden att de vet att de är fulla kvällar, att föräldrarna sköter sina jobb, att barnen fungerar i skolan, men också att de vet att föräldrarna luktar alkohol på morgonen när de lämnar barnen i skolan. Man kan inte veta dessa saker om man inte är mycket nära personerna det gäller och mer eller mindre är delaktig i deras vardag, inte något som bara grannar kan ha koll på. Om de luktar kraftigt på morgonen i skolan ifrågasätter jag dessutom STARKT hur det kommer sig att skolan inte har gjort någon orosanmälan.
Hur som, jag hade nog rekommenderat personerna som är oroliga för barnen att göra en anonym anmälan under pågående fylla och gärna understryka hur pass oroliga de är JUST I DENNA STUND för barnen. Dvs att de anmäler till socialjouren så att de åker dit och gör ett hembesök för att kolla läget. Då blir det svårare för föräldrarna att neka till åtminstone ett dåligt alkoholbruk om inte missbruk, och det blir lättare för socialtjänsten att arbeta kring det.
Personen som berättade det för mig är närmsta granne samt har barn i samma klass som den här familjens barn. Då får man väl ändå en rätt bra inblick.
Men ja, grannarna har fått intrycket av att föräldrarna inte är intresserade av att söka hjälp/inte ser något problem med sitt alkoholintag.
Lämnar man på fritids på morgonen så är det inte särskilt många personal man är så nära faktiskt. Har själv barn i lågstadiet och det är nog rätt enkelt att undvika närkontakt.