• Anonym (Ts)

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Jag hörde idag av en person att de har en grannfamilj med två barn i skolåldern. Båda föräldrarna är alkoholister, dricker alkohol i stor mängd varje kväll och är rejält berusade. Föräldrarna sköter omsorgen om barnen synligt sätt, de sköter sina jobb, har umgänge med grannar och vänner, barnen fungerar i skolan osv.

Grannarna vet om det här, har funderat på socanmälan men känner att det inte finns något att anmäla för eftersom de två föräldrarna tar hand om sina barn, det finns kärlek, omsorg osv.

Vad skulle en anmälan till soc i ett sådant fall leda till?

• Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Jobbar på soc) skrev 2016-05-12 11:09:52 följande:

Om föräldrarna fungerar och själva inte vill ha någon hjälp och man bedömer att barnen får sina behov tillgodosedda så kan man inte göra så mycket. Däremot så är det oroande om föräldrarna dricker varje kväll ur säkerhets-tänk. Om man måste åka till akuten, om det händer något allvarligt.

Man kan planera tillsammans så att det finns en särskild person som kan ställa upp om något händer osv...

Men om föräldrarna ville ta emot stöd så skulle det väl bli någon slags behandling för missbruket eller familjestöd. Dvs någon som är hemma hos familjen några gånger i veckan och ser så att allt fungerar.

Hur gör vi då med alla körkortslösa? De kan ju inte åka till akuten.
  • Anonym (Bekymrande)
    Anonym (Jobbar på soc) skrev 2016-05-12 11:09:52 följande:

Om föräldrarna fungerar och själva inte vill ha någon hjälp och man bedömer att barnen får sina behov tillgodosedda så kan man inte göra så mycket. Däremot så är det oroande om föräldrarna dricker varje kväll ur säkerhets-tänk. Om man måste åka till akuten, om det händer något allvarligt.

Man kan planera tillsammans så att det finns en särskild person som kan ställa upp om något händer osv...

Men om föräldrarna ville ta emot stöd så skulle det väl bli någon slags behandling för missbruket eller familjestöd. Dvs någon som är hemma hos familjen några gånger i veckan och ser så att allt fungerar.

Hej,

Du skriver i din signatur att du jobbar på soc.

Menar inte du att man borde göra en anmälan så att socialen kan göra en bedömning av situationen?

Jag läser det som att du redan har konkluderat utifrån den ytterst lilla info som framgår av ts av vad eventuella utfall kan bli. Jag förstår inte på vilken grundlag du kan höra det.. Du som arbetar med detta borde uppmana till att anmäla detta så att det kan göra en riktig bedömning utifrån situationen som föreligger.. & situationen som föreligger kan man väl inte veta förrän man har insamlat information & utrett saken?

• Anonym (Socialtjänsten)

Det är HELT omöjligt att avgöra utifrån ett inlägg på Familjeliv. Det är sådant vi använder den 4 månader långa utredningstiden till (att efter inhämtande av information genom Bla samtal, samspelsobservationer inhämtande av journaluppgifter och referenssamtal göra en bedömning som vilar på empiri och forskning). Det är otroligt många aspekter som spelar in. Exempelvis föräldrarnas insikt, vilja till hjälp och förändring, säkerhetstänk, observation av barnens anknytning, innehållet i referenssamtalmed tex skola osv, barnens bild av situationen osv osv. Men vad som står klart är att orosanmälan hade lett till utredning utifrån den info som framgått i ts. (Och jag har arbetat med detta i 11 år, oavsett vad någon här i tråden anser och tror om mitt yrkesval och kompetens :) )

Anonym (hmm) skrev 2016-05-12 11:16:54 följande:

Agerat hur?

• Anonym (Q)
    Anonym (Socialtjänsten) skrev 2016-05-12 11:04:05 följande:

Men snälla du. Jag pratar om en SAMMANTAGEN bedömning utifrån ett alkoholmissbruk. Vilka riskfaktorer som finns kopplat till detta. Ja, det går ju verkligen att missförstå allting om man har bestämt sig för det...

Hoppas att ts fick hjälp av mitt svar iaf!

Utifrån ditt svar tolkar jag det som att du anser att föräldrar utan körkort och bil brister i sitt föräldrarskap utav den anledningen, om än inte tillräckligt "mycket" för att göra någon åtgärd?

Eller menar du att det är en skillnad mellan att vara tvungen att ta taxi till akuten för att man har druckit ett glas vin eller två från att göra det för att man saknar körkort?

Antingen är det ett problem att föräldrarna inte kan köra bil och då är det ett problem OAVSETT anledning till att föräldrarna inte kan köra bil, eller så är det inte ett problem.
  • Anonym (Ts)

För att tillägga. Föräldrarna i fråga är egenföretagare och kan därför styra sina arbetstider en del. Pappan lämnar barnen i skolan varje morgon och luktar då kraftigt av alkohol. Föräldrarna dricker också mycket ute i trädgården, varje kväll typ beroende på väder, och det är mycket socialt umgänge mellan grannarna på kvällarna hos familjen i fråga och då dricks det mycket alkohol.

• modsey
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-12 12:42:54 följande:

För att tillägga. Föräldrarna i fråga är egenföretagare och kan därför styra sina arbetstider en del. Pappan lämnar barnen i skolan varje morgon och luktar då kraftigt av alkohol. Föräldrarna dricker också mycket ute i trädgården, varje kväll typ beroende på väder, och det är mycket socialt umgänge mellan grannarna på kvällarna hos familjen i fråga och då dricks det mycket alkohol.

Kör de bil dagen efter ?

Definiera mycket. ..tänker att sommartid är vi nog många som tar en öl eller ett par glas vin var o varann kväll ändå. Utan att bli kraftigt berusade o typ raggla omkull ! Jag är helt övertygad att det finns folk och grannar som tycker vi dricker mycket medans andra tycker det är inom ramen för normalt
  • Anonym (Ts)

Och jag är inte granne utan fick höra detta i ett samtal med den som bor granne med familjen. Så jag kan inte göra något alls personligen. Utan var intresserad av hur soc skulle bedöma i ett sånt här fall.

• Anonym (Jobbar på soc)
    Anonym (Bekymrande) skrev 2016-05-12 11:19:06 följande:

Hej,

Du skriver i din signatur att du jobbar på soc.

Menar inte du att man borde göra en anmälan så att socialen kan göra en bedömning av situationen?

Jag läser det som att du redan har konkluderat utifrån den ytterst lilla info som framgår av ts av vad eventuella utfall kan bli. Jag förstår inte på vilken grundlag du kan höra det.. Du som arbetar med detta borde uppmana till att anmäla detta så att det kan göra en riktig bedömning utifrån situationen som föreligger.. & situationen som föreligger kan man väl inte veta förrän man har insamlat information & utrett saken?

Absolut! Man ska absolut anmäla om man känner oro!! Det jag skriver om är vad vi på socialtjänsten kan göra i ett sådant fall. Jag grundar det bara på vad jag läser i TS. Om det skulle leda till en utredning på socialtjänsten så kan det hända att det kommer fram massa mer saker. Jag utgår bara från det vi vet som står i TS.
  • Anonym (Hmmm)

Såklart man kan anmäla, om man vill ställa till ett h-vete för familjen och då särskilt barnen!

Eller så inser man att familjen faktiskt fungerar som vilken annan familj som helst, trots alkohol på kvällar

• Anonym (jj)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-05-12 18:28:36 följande:

Såklart man kan anmäla, om man vill ställa till ett h-vete för familjen och då särskilt barnen!

Eller så inser man att familjen faktiskt fungerar som vilken annan familj som helst, trots alkohol på kvällar

Och hur vet du att det ställer till ett helvete? Är du själv uppvuxen med föräldrar som varit så fulla att dom inte ens kan krypa på sina knän? Jag kan lova dig, att växa upp med alkohol utan att nån lyfter ett finger för att hjälpa, det är ett rent helvete för barnen.
Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?