• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • FruA78
    provi87 skrev 2016-05-19 17:24:50 följande:
    Usch vad tråkigt! Jag vet, grät också hela dagen igår. Jag var hemma, klarade inte att gå ut. Ta en sjukdag och gråt ut. Jag har börjat nyorientera mig nu, det går inte annars. Jag är fortfarande ledsen men jag måste liksom hantera detta konstruktivt på något sätt för att inte deppa ner mig totalt så jag har beställt massa bäbisfrämjande vitaminer (för typ 800kr..), planerat träningsdejter med vänner och tittat på mysiga weekends. Allt tar lite emot, vi ville ju så mycket, men måste se framåt. Unna dig lite tid, gör saker du tycker om, var ute i solen.  

En dag, snart, är det vår tur Hjärta
    Verkligen ledsen att det inte fungerade denna gång :( Men vad bra att du har strategier och försöker göra saker som du mår bra av. Stor kram.
  • finee
    Emmahedblom skrev 2016-05-18 20:51:33 följande:

Min slemhinna var 11mm på sprutdag 7; någon som vet om det är bra/dålig?:)

Den ska helst vara 8mm i alla fall har jag hört, och helst i tre skikt. Min var 12mm i tre skikt på första vul:et, sprutdag 8 (eller nja, 8:e sprutan tog jag ju på kvällen samma dag som vul). Läkaren sa att det såg bra ut på mig.
    daisy80 skrev 2016-05-19 12:57:02 följande:

Igår på RD 12 (bim) började det med rosa flytningar, testade minus på kvällen och nu blöder jag som bara den. Så jävla ledsen och uppgiven. Grät hela kvällen, inatt, och nu på jobbet, går inte att hejda. Vet inte var jag ska göra av mig själv.

Neej!! Vad tungt. Lider med dig. Gråt gråt gråt! Varm kram<3
    S1981 skrev 2016-05-19 15:12:50 följande:

Mitt enda lilla befruktade ägg (7 celler i morse) har fått en ny bostad i min livmoder (så vackert namn). Jag är alltså nu ruvande med testdag 3/6!

Härligt! Håller tummar och tår för ditt lilla embryo
    Marre22 skrev 2016-05-19 15:37:47 följande:

Nu har jag varit på mitt första VUL - en dag tidigare än vanligt eftersom kliniken har stängt imorgon.

Jag har varit sååå nervös att jag inte har svarat på medicinen.

Men det fanns 3 synliga äggblåsor på varje äggstock, mellan 9-10 mm och flera små som inte räknades.

Jag är glad!

Vi var medvetna om att det inte kommer blir massor med äggblåsor, så detta känns bra.

Han trodde att det är dessa som kommer att fortsätta att växa men att det också kan tillkomma några fler eftersom det är en lite tidig check.

Nytt besök på måndag, för mer info!

Proverna var lite låga så jag ligger kvar på samma höga dos!

Men vad bra att du har iaf sex äggblåsor! Lycka till på måndag.
  • finee

Jag var såå nervös i förmiddags när jag väntade från samtalet från kliniken angående hur det gått med befruktningen. Gick som på nålar! Men till sist så ringde de och meddelade att fem av sju hade blivit befruktade Blev så glad!! Så nu tänker de långtidsodla alla till dag fem som är på måndag. ET blir på måndag efter lunchtid! Så spännande!!!! Hoppas, hoppas, hoppas att jag får till frysen också. Men tror kanske inte det, läste någanstans att ca 1-2 blastocyster av 5 är så pass bra att de klarar ET eller frys. Så OM jag har sån tur att det blir till frysen så blir det bara nog någon enstaka.

Förresten - ni som gjory ET: hur lång tid tar det? Ska man ha sin partner med? Har inte fått någon info alls.

• FruA78
    finee skrev 2016-05-19 18:29:14 följande:

Jag var såå nervös i förmiddags när jag väntade från samtalet från kliniken angående hur det gått med befruktningen. Gick som på nålar! Men till sist så ringde de och meddelade att fem av sju hade blivit befruktade Blev så glad!! Så nu tänker de långtidsodla alla till dag fem som är på måndag. ET blir på måndag efter lunchtid! Så spännande!!!! Hoppas, hoppas, hoppas att jag får till frysen också. Men tror kanske inte det, läste någanstans att ca 1-2 blastocyster av 5 är så pass bra att de klarar ET eller frys. Så OM jag har sån tur att det blir till frysen så blir det bara nog någon enstaka.

Förresten - ni som gjory ET: hur lång tid tar det? Ska man ha sin partner med? Har inte fått någon info alls.

Åh så bra att många blivit befruktade. Hoppas på många fina blastocyster nu. Det gick rätt så fort ca 30 minuter men då fick vi en tidigare tid eftersom paret innan var sena. Vet inte om partnern måste vara med, hade med min man. Fick se embryot på en skärm innan de återförde den :)
  • provi87

Åhhh vilket bra resultat! Hoppas du får något till frysen, det verkar lovande det här ju :D 

ET tog typ 1,5 timma för mig. Fick byta om och fick en säng som vid ÄP. Efter ET fick jag gå när jag ville, låg kvar i 20 min för jag tänkte det var nog bra om jag låg ner efteråt hehe.. funkade ju inte ändå. Själva ET tog väl tio minuter. Min man var inte med, det kändes väldigt odramatiskt i jämförelse med ÄP. Men är han inte med ville de helst att jag skulle ha hans legitimation med, vilket jag inte hade men de mindes honom från att han var med på ÄP (samma läkare) så jag fick återföringen ändå :) 
  • provi87

Alltså jag var på kliniken i 1,5 timma

provi87 skrev 2016-05-19 18:40:38 följande:
    Åhhh vilket bra resultat! Hoppas du får något till frysen, det verkar lovande det här ju :D 

ET tog typ 1,5 timma för mig. Fick byta om och fick en säng som vid ÄP. Efter ET fick jag gå när jag ville, låg kvar i 20 min för jag tänkte det var nog bra om jag låg ner efteråt hehe.. funkade ju inte ändå. Själva ET tog väl tio minuter. Min man var inte med, det kändes väldigt odramatiskt i jämförelse med ÄP. Men är han inte med ville de helst att jag skulle ha hans legitimation med, vilket jag inte hade men de mindes honom från att han var med på ÄP (samma läkare) så jag fick återföringen ändå :) 
  • KaosArt

Men vad fint resultat :) hoppas på att du i alla fall får tillbaka en och en till frysen då! Det skulle ju vara fint.

För oss tog det kanske 30 min sammanlagt. Fick bara direkt gå in till samma rum som äp och byta om i lilla rummet bredvid, sen fick vi lite info om embryon och hur det hade gått. Sedan fick ju jag göra lite extra koll innan vi fick tillbaka. Sedan fick vi se en bild på de embryo som vi fick tillbaka, jag knäppte kort på den. Kul att ha i framtiden och visa lillen hur den såg ut som embryo :)

Sedan fick vi lite info av en sköterska om hur vi skulle göra efter och med gravtest osv.

Vet inte om sambon måste vara med, men jag tyckte det var skönt. Så man har stöd också. Sedan fick vi säga våra personnr.
  • KaosArt

Har känt mig lite märklig sedan igår kväll, har om vartannat fryst och sedan svettats massor. Blir iskall och fick sitta med filt runt mig på jobbet, i nästa sekund svettas jag så att jag blir aldeles fuktig. Någon annan ruvare som haft samma symptom?

Vet inte om det har med det att göra, eller om det är något läkemedel som gör det.

• malre

Tråkigt :( men bryt ihop och kom tillbaka. Det kommer bli er tur också

Kram

daisy80 skrev 2016-05-19 12:57:02 följande:

Igår på RD 12 (bim) började det med rosa flytningar, testade minus på kvällen och nu blöder jag som bara den. Så jävla ledsen och uppgiven. Grät hela kvällen, inatt, och nu på jobbet, går inte att hejda. Vet inte var jag ska göra av mig själv.

• finee

FruA78 - 30 min lät ju jättesnabbt. Vad smidigt. Kul att man fick se embryot på en skärm Hoppas att det är så på den klinik vi går på också.

Provi87 - 1,5 timme var ju klart längre än 30 min som var FruA78. Vilken skillnad det kan vara. Så du hade inte din man med dig. Tänkte att inte jag heller skulla ha mannen med mig, han har ett jätteviktigt möte precis då. Självklart struntar han i det om han måste, men om det går att få till ändå så är det ju bra. För min del spelar det ingen roll att jag är själv på ET.

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj