• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • FruHolmli
    Marre22 skrev 2016-05-19 22:04:54 följande:

Ni som gjort två VUL, var det samma antal äggblåsor andra gången som första bara det att de hade växt?

Eller vågar man hoppas på fler?

Vid mitt första VUL hittades inte ens ena äggstocken!
    Vid andra hade jag nog inte fått så många mer än att de små blivit större och "bättre"
  • Kvinna84a
    S1981 skrev 2016-05-19 21:30:44 följande:

Jag fick också så! Det gick dock över efter typ 1-2 dagar efter ÄP. Typ lite som kramp?

Ja exakt.. Mitt har inte gått över tyvärr och de senaste två dagarna har varit jätte jobbiga. En vecka sedan insättningen. Läste att det kan vara mensvärk, hoppas inte det.
  • S1981
    Kvinna84a skrev 2016-05-20 06:56:21 följande:
    Ja exakt.. Mitt har inte gått över tyvärr och de senaste två dagarna har varit jätte jobbiga. En vecka sedan insättningen. Läste att det kan vara mensvärk, hoppas inte det.
    Jag frågade om det skulle göra ont efteråt och då sa sköterskan att det är normalt att det gör ont i ca 3 dagar efter ÄP (mest dag 1-2) och att man kan få ont bakåt rumpan till pga att blod från plocket "tar plats". Om du gått med de så länge kanske de är bäst att du ringer till kliniken. Håller tummarna för att det inte är mensen!
  • stajlish
    daisy80 skrev 2016-05-19 12:57:02 följande:

Igår på RD 12 (bim) började det med rosa flytningar, testade minus på kvällen och nu blöder jag som bara den. Så jävla ledsen och uppgiven. Grät hela kvällen, inatt, och nu på jobbet, går inte att hejda. Vet inte var jag ska göra av mig själv.

Åh nej, så skulle det inte sluta! Jävla skit :( Orättvist!!!! Lider med dig, vet hur det känns.. man blir så arg och ledsen o bitter på hela världen <3 <3 <3
    Skickar många styrkekramar
  • stajlish
    S1981: Grattis! Härligt. Håller tummarna för att ägget stannar i 9 mån! <3

Marre22: Vilken lättnad. Goda nyheter ju! Nu får ni njuta av helgen med detta positiva besked :) Såg att du frågat om vul, jag hade fått fler på mitt andra VUL, så det kan man hoppas på :) Sen gick de ju trögt för mig för dosen va för låg osv så fick höja o komma tillbaka på ännu mer VUL osv o höja.. osv.. jag hade egentligen velat spruta några dagar till innan plocket sist men dom var ville väl inte riskera överstimulering, vilket jag förstår o är tacksam för, som sagt..det var ju första gången o lite av ett "test" för o se hur kroppen svarar. Så denna gång blev det högre dos från början, vilket känns bra. Så hoppas på mer resultat på första vulet denna gången...

finee: Åh va kul! Grattis! :) Fint resultat! Det var ju jättebra, hoppas på bra vidare befruktning nu och det vore ju såklart kanon med några blastisar till frysen! ET går fort, maken var med båda gångerna (han vill va med på allt, men jag hade klrarat det själv helt klart även om de är roligast o gå ingenom ALLT ihop, men sådana är vi, när det gäller de mesta..haha). Vi kom dit, fick vänta i rummet där man byter om osv med sängarna en stund, sen går man in i samma stol som man gjorde plocket, pratar lite innan och sen själva "ingreppet" tog typ 5-7 min kanske o kändes ingenting alls för mig. Så allt som allt kanske det tog typ 45-60 min för oss typ på SU ca? Så häftigt att få se allt på skärmen.. embryot och när dom för in det o sen när det ligger där i livmodern...helt sjukt! =) De värsta är dock att man ska ju ha full urinblåsa.. jag har legat o varit rädd för o kissa på läkaren för att jag varit så jäääkla kissnödig..haha ;)

KaosArt: Känner igen det där precis! Men jag ruvar ju inte än. Mitt är med all säkerhet Suprecurens förtjänst.. vallningar o svettningar som sen går över till o frysa.. haha. Som sagt, man kommer va beredd när det "riktiga" klimakteriet kommer sedan.. ;D I ditt fall är det säkert nåt av alla hormoner som spelar in.. vilken RD är du på nu?

Idag blir det tredje gonal-f:en här :) och alla dessa sprayningar.. nu är dosen halverad men ändå, alla dessa fyra lika tider o passa varje dag.. 

Blodprov på måndag o besked om vidare dosering av gonal-f o fortsättning på tisdag... varför går tiden så sakta när man är mitt upp i allt detta? ZzzZzz....

Kram på er och trevlig helg <3
  • Närärdetvårtur

Äggplocket är gjort!! Gick bra, gjorde inte så ont alls! Men känner att det moler å ömmar nu efteråt vartefter bedövningen släpper! 8 ägg fick dom ut och återföring på måndag om allt går som det ska! Håller alla tummar och tår! Får inte heller veta förrens på måndag, kliniken är stängd i helgen, endast embryologerna är på plats å dom kan jag inte ringa. Så blir en nervös helg nu.... Jaja nu ska jag sova en stund och återhämta mig lite!

• S1981
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-20 13:00:27 följande:

Äggplocket är gjort!! Gick bra, gjorde inte så ont alls! Men känner att det moler å ömmar nu efteråt vartefter bedövningen släpper! 8 ägg fick dom ut och återföring på måndag om allt går som det ska! Håller alla tummar och tår! Får inte heller veta förrens på måndag, kliniken är stängd i helgen, endast embryologerna är på plats å dom kan jag inte ringa. Så blir en nervös helg nu.... Jaja nu ska jag sova en stund och återhämta mig lite!

Åh va skönt att du också hade en positiv upplevelse av äggplocket! Bra resultat med 8 ägg! Håller tummarna för bra besked på måndag! Sov gott :)
  • Emmahedblom
    Marre22 skrev 2016-05-19 22:04:54 följande:

Ni som gjort två VUL, var det samma antal äggblåsor andra gången som första bara det att de hade växt?

Eller vågar man hoppas på fler?

Jag var på VUL i tisdags, då hade jag 14 st och idag 18 st :)
  • Emmahedblom

Äl-plock på måndag, dock ingen återföring.. Allt ska till frysen.

• daisy80
    provi87 skrev 2016-05-19 17:24:50 följande:
    Usch vad tråkigt! Jag vet, grät också hela dagen igår. Jag var hemma, klarade inte att gå ut. Ta en sjukdag och gråt ut. Jag har börjat nyorientera mig nu, det går inte annars. Jag är fortfarande ledsen men jag måste liksom hantera detta konstruktivt på något sätt för att inte deppa ner mig totalt så jag har beställt massa bäbisfrämjande vitaminer (för typ 800kr..), planerat träningsdejter med vänner och tittat på mysiga weekends. Allt tar lite emot, vi ville ju så mycket, men måste se framåt. Unna dig lite tid, gör saker du tycker om, var ute i solen.  

En dag, snart, är det vår tur Hjärta
    Ja usch, stackars oss! Man undrar hur många tårar det finns egentligen.. Svårt att tro att man ska kunna leva och må normalt i sommar, men det blir väl bättre såsmåningom hoppas jag. Denna väntan på IVF var olidlig, och nu blir det mera väntan igen, mycket mera.. Det är bara att försöka stå ut. Vi ska nog också boka en resa nånstans, ha något att se fram emot. Just nu vill jag bara sova, är helt tung i huvudet av all gråt. Tittar också på alternativa metoder, och går redan hos en jättebra kinesolog/akupunktör, så nu ska jag låta honom gå "all in" och hoppas på att han kan göra underverk, som han påstår att han kan  
    En vacker dag blir det våran tur <3
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj