• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • finee
    KaosArt skrev 2016-05-19 19:08:46 följande:

Men vad fint resultat :) hoppas på att du i alla fall får tillbaka en och en till frysen då! Det skulle ju vara fint.

För oss tog det kanske 30 min sammanlagt. Fick bara direkt gå in till samma rum som äp och byta om i lilla rummet bredvid, sen fick vi lite info om embryon och hur det hade gått. Sedan fick ju jag göra lite extra koll innan vi fick tillbaka. Sedan fick vi se en bild på de embryo som vi fick tillbaka, jag knäppte kort på den. Kul att ha i framtiden och visa lillen hur den såg ut som embryo :)

Sedan fick vi lite info av en sköterska om hur vi skulle göra efter och med gravtest osv.

Vet inte om sambon måste vara med, men jag tyckte det var skönt. Så man har stöd också. Sedan fick vi säga våra personnr.

Ja, jag är jättenöjd med resultatet Tack för din beskrivning hur det gick till, lär ju bli typ samma för oss.

Vad jobbigt Kaosart att du inte känt dig helt kry idag Hoppas att det är ett gott tecken hur som helst.
  • provi87
    finee skrev 2016-05-19 19:21:08 följande:

FruA78 - 30 min lät ju jättesnabbt. Vad smidigt. Kul att man fick se embryot på en skärm Hoppas att det är så på den klinik vi går på också.

Provi87 - 1,5 timme var ju klart längre än 30 min som var FruA78. Vilken skillnad det kan vara. Så du hade inte din man med dig. Tänkte att inte jag heller skulla ha mannen med mig, han har ett jätteviktigt möte precis då. Självklart struntar han i det om han måste, men om det går att få till ändå så är det ju bra. För min del spelar det ingen roll att jag är själv på ET.

Jag hade nog kunnat vara ute på mindre tid också, men det var väntan och så stannade jag kvar en stund på rummet efteråt. Ingreppet tog ju bara tio minuter. Det kändes ingenting vid återföringen heller så för min del så kändes det överflödigt att min man skulle ta ledigt en halv dag för det (han jobbar två timmar bort från kliniken), men det verkar vara många män som är med. 

Stort lycka till, spännande att du blir ruvade snart också, väldigt mycket ruvning här nu :D 
  • Marre22
    KaosArt skrev 2016-05-19 19:12:00 följande:

Har känt mig lite märklig sedan igår kväll, har om vartannat fryst och sedan svettats massor. Blir iskall och fick sitta med filt runt mig på jobbet, i nästa sekund svettas jag så att jag blir aldeles fuktig. Någon annan ruvare som haft samma symptom?

Vet inte om det har med det att göra, eller om det är något läkemedel som gör det.

Hoppas du mår bättre imorgon!

Säkert massor av hormoner i omlopp plus att du ju har fått lite nedsatt immunförsvar!
  • Emmahedblom

Vad betyder ET, FET och blasto? :) *frökenheltnovis*

• provi87
    KaosArt skrev 2016-05-19 19:12:00 följande:

Har känt mig lite märklig sedan igår kväll, har om vartannat fryst och sedan svettats massor. Blir iskall och fick sitta med filt runt mig på jobbet, i nästa sekund svettas jag så att jag blir aldeles fuktig. Någon annan ruvare som haft samma symptom?

Vet inte om det har med det att göra, eller om det är något läkemedel som gör det.

Att frysa har ju varit ett grav.tecken hos vissa i trådar här har jag sett, så kanske något bra är på g :)

Jag blev förkyld några dagar efter ET, jag tror alla hormoner gör att immunförsvaret inte är på topp.. så kan vara det med. 

Det här med hopp alltså, så svårt :/
  • KaosArt
    Emmahedblom skrev 2016-05-19 20:01:15 följande:

Vad betyder ET, FET och blasto? :) *frökenheltnovis*

ET - embryo transfer, altså när du får tillbaka ett embryo :)

FET - frozen embryo transfer, du får tillbaka ett som varit fryst.

Blasto- en blastocyst, embryot utvecklas till det efter 5 eller 6 dagar, minns inte säkert.

Embryot kallas ju olika i olika "stadier" :)
  • KaosArt
    Marre22 skrev 2016-05-19 19:45:28 följande:

Hoppas du mår bättre imorgon!

Säkert massor av hormoner i omlopp plus att du ju har fått lite nedsatt immunförsvar!

provi87 skrev 2016-05-19 20:01:20 följande:

Att frysa har ju varit ett grav.tecken hos vissa i trådar här har jag sett, så kanske något bra är på g :)

Jag blev förkyld några dagar efter ET, jag tror alla hormoner gör att immunförsvaret inte är på topp.. så kan vara det med. 

Det här med hopp alltså, så svårt :/

Ja kan ju vara immunförsvaret nu när ni säger det, men man hoppas ju på att det är gravsymtom ;)

Ja ovisshet och hopp. Söka tecken hela tiden. Man blir ju tokig för mindre..
  • Kvinna84a

Har någon mer fått ont efter Äp mot rumpan? Fick jätte ont direkt efter sen har det fortsatt efter insättningen. Det lixom hugger till...

• S1981
    Kvinna84a skrev 2016-05-19 20:32:01 följande:

Har någon mer fått ont efter Äp mot rumpan? Fick jätte ont direkt efter sen har det fortsatt efter insättningen. Det lixom hugger till...

Jag fick också så! Det gick dock över efter typ 1-2 dagar efter ÄP. Typ lite som kramp?
  • Marre22

Ni som gjort två VUL, var det samma antal äggblåsor andra gången som första bara det att de hade växt?

Eller vågar man hoppas på fler?

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj