• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Madeloo

Min lilla höna får bara ersättning och käkar Nan PRO 1 och äter 1-2ggr på natten, förra natten sov hon från 8 på kvällen till 05.45 utan att käka, men vanligen brukar hon vakna och äta vid två också. Äter ungefär var 3:e timme på dan, ibland går det 4timmar och på eftermiddagen kan det gå bara en timme eller två emellan.

Känns som hon laddar inför natten med att äta tätare på dan och sen mindre på natten , super skönt! Blandar 120ml varje gång men ibland e det 30ml kvar i flaskan och ibland drar hon hela.

Har lyckats gå ner 6,5kg med LCHF och är nu av med alla mina 17gravidkilon , känns skönt! Och nu ska kämpa ner fler då jag hade lite för många redan innan.

• Babybluiee

Min pojk är en månad och några dagar och är 59cm lång och väger 5,5 kg.. så i kläder är vi på 56 och 62 lite beroende på hur stora/små de är i storleken, har kommit fram till att det kan variera ngt djävulskt mellan de olika plaggen fast det står samma stl i dem....

Vi använder Pampers stl 2 :)

Just med sömnen har vi varit rätt bortskämda för han har sovit riktigt bra enda sen födseln vill ha mat max 3 ggr och oftast bara 2.. och detta var så även när jag käkade antibiotika så vi har inget att gnälla över :p

• Let94
    Y o L o skrev 2017-01-24 08:23:23 följande:

Hur mår ni mammor nu? Hur gamla är era små och hur långa är de och vad väger det? Skulle va kul att jämföra :)

Min dotter blev 5 veckor igår, vi var på Bvc och mätte o vägde o träffade läkare.

Hon är 57 cm lång och väger 4,6. Enligt läkaren är hon stark, hon är duktig på att hålla upp huvudet och hade starka armar tyckte läkaren :)

Min tjej blev 5 veckor igår, vägde vid födelsen 3555g och var 52 cm lång. Är idag 56 cm o väger 4190 g, misstänkt kolik och vi har testat allt men nu blivit remitterade till rehab för akupunktur ! Stannat av i vikt vid 2 tillfällen så ger ca 60-90 ml ersättning 2-3 ggr per dag efter ammning då ja ev inte har tillräckligt med bröstmjölk. Går fortfarande långsamt upp i vikt.. så ska testa mer ersättning men hon är så glumpsk och sätter ofta i halsen så ja sitter med grov panik! Har dessutom kolikflaska!

Jag själv mår bra kroppsmässigt, blödde aldrig särskilt mycket efter förlossningen, och tror redan mensen kom igång då avslaget slutade ett tag och sedan fick jag som vanlig mens som inte var avslag ! Vikten är dock inte i närheten av den vid start haha . Blev även sydd och verkar ha läkt fint, testat att ha sex och de gick bra !

Har dock ont i mitten av magen något åt höger sida fattar inte vad de är !
  • mocha8676

Vilken skillnad det kan va på barnen. Min dotter som fyller två år om några dagar, när hon var bebis och 8 veckor som vår lilla Erik är så sov hon heeela natten utan mat (helt ok enl bm). Erik vaknar två gånger per natt för mat. (Båda fick ersättning). Förutom att jag med dottern var piggare och mer utvilad än jag någonsin vart så var hon nöjd överallt. Babysitter, gym, säng eller babynest.. kunde träna, laga mat och städa när jag ville och bebisgosa icksåsjälvklart. Vår Erik vill inte vara nånstans förutom med oss. Babynest går bra om han ser oss bredvid i typ soffan. Går att lägga honom i sängen ibland om han är riktigt trött. Han är vaken mycket mer!! Jag som trodde jag skulle få träna osv. Men jag är inte besviken, tro inte det! Jag föreställde bara att det skulle vara lika som med dottern.

Har era börjat le/skratta än?? Erik ler sen ca två veckor tillbaka. Gapskrattar ofta i sömnen!

• Y o L o

Herregud vad trött jag är på alla sjukdomar hela tiden. Förkylningar, feber om vartannat. Längtar enormt mycket till våren.

Har ni haft någon träff med mammagrupp på Bvc? Jag ska på första i mitten av mars, sen en månad till nästa träff och totalt bara 3 gånger. Lite trist tycker jag.

• Y o L o

Har samma upplevelse som du, första barnet var nöjd överallt medan andra nu vill ha närhet helst hela tiden.

Dessa härliga leenden man får, och de gurglande ljuden. En gång lät det verkligen som att hon sa mamma, fast fattar ju att hon inte kan fått fram det men otroligt likt, både jag o maken reagerade och började skratta.

mocha8676 skrev 2017-02-14 19:33:03 följande:

Vilken skillnad det kan va på barnen. Min dotter som fyller två år om några dagar, när hon var bebis och 8 veckor som vår lilla Erik är så sov hon heeela natten utan mat (helt ok enl bm). Erik vaknar två gånger per natt för mat. (Båda fick ersättning). Förutom att jag med dottern var piggare och mer utvilad än jag någonsin vart så var hon nöjd överallt. Babysitter, gym, säng eller babynest.. kunde träna, laga mat och städa när jag ville och bebisgosa icksåsjälvklart. Vår Erik vill inte vara nånstans förutom med oss. Babynest går bra om han ser oss bredvid i typ soffan. Går att lägga honom i sängen ibland om han är riktigt trött. Han är vaken mycket mer!! Jag som trodde jag skulle få träna osv. Men jag är inte besviken, tro inte det! Jag föreställde bara att det skulle vara lika som med dottern.

Har era börjat le/skratta än?? Erik ler sen ca två veckor tillbaka. Gapskrattar ofta i sömnen!

• Madeloo
    Y o L o skrev 2017-02-25 13:06:30 följande:

Har samma upplevelse som du, första barnet var nöjd överallt medan andra nu vill ha närhet helst hela tiden.

Dessa härliga leenden man får, och de gurglande ljuden. En gång lät det verkligen som att hon sa mamma, fast fattar ju att hon inte kan fått fram det men otroligt likt, både jag o maken reagerade och började skratta.

Min lille är tvärtom, mer nöjd än första. Sover hela natten vilket e skönt, men har nu på senare veckorna blivit lite mer gnällig.

Dock väldigt snäll bebis överlag....

Imon e första mammagruppsträffen, blir spännande att se vad det e för folk. Också bara 3ggr men tänker att e det e bra gäng kan man ju träffas mer själva efteråt
  • Madeloo
    Y o L o skrev 2017-02-25 13:06:30 följande:

Min lille är tvärtom, mer nöjd än första. Sover hela natten vilket e skönt, men har nu på senare veckorna blivit lite mer gnällig.

Dock väldigt snäll bebis överlag....

Imon e första mammagruppsträffen, blir spännande att se vad det e för folk. Också bara 3ggr men tänker att e det e bra gäng kan man ju träffas mer själva efteråt
  • Let94

Mammor jag behöver råd från er !

Jag har lite för lite mjölkproduktion, försökt öka upp den o själv gått på akupunktur för att stimulera hypofysen mm, men tyvärr är dottern inte nöjd efter Ammningen, jag har börjat ge Althera mjölkproteinfri ersättning och hittils har ja gett efter ja ammat ca 30-90 ml men nu de senaste har ja kunnat ge 160 ml EFTER ammning från båda brösten :/ nu ska ja gå över till o amma innan läggdags på natten o kanske någon gång på dagen mer för hennes skull än min. men här e min egentliga fråga :

hur ofta ska jag he henne ersättning? De står ju 4 timmar Imellan målen OM man endast ger ersättning. Men ja ammar ju typ 3-4 ggr om dagen + ersättning kanske 4-5 ggr. Och jag ger ju inte full dos som är ca 180 ml ,

Nu har hon blivit hungrig efter ca 1,5- 3 timmar

Min dotter 8,5 vecka

Förlåt för ett komplicerat inlägg men de e så komplicerat de känns för mig nu med delammningen, funderar på o sluta helt just för att de känns lättare o veta exakt va hon får i sig under en dag o inte som nu där hon tex kan vilja ha 60 ml på morgonen efter ammning. 150 ml på dagen utan ammning o spyr upp 10 ml , en timma efter vill amma o ammar henne plus ger 20 ml osv osv

• Tess1990
    Let94 skrev 2017-03-07 15:36:45 följande:

Mammor jag behöver råd från er !

Jag har lite för lite mjölkproduktion, försökt öka upp den o själv gått på akupunktur för att stimulera hypofysen mm, men tyvärr är dottern inte nöjd efter Ammningen, jag har börjat ge Althera mjölkproteinfri ersättning och hittils har ja gett efter ja ammat ca 30-90 ml men nu de senaste har ja kunnat ge 160 ml EFTER ammning från båda brösten :/ nu ska ja gå över till o amma innan läggdags på natten o kanske någon gång på dagen mer för hennes skull än min. men här e min egentliga fråga :

hur ofta ska jag he henne ersättning? De står ju 4 timmar Imellan målen OM man endast ger ersättning. Men ja ammar ju typ 3-4 ggr om dagen + ersättning kanske 4-5 ggr. Och jag ger ju inte full dos som är ca 180 ml ,

Nu har hon blivit hungrig efter ca 1,5- 3 timmar

Min dotter 8,5 vecka

Förlåt för ett komplicerat inlägg men de e så komplicerat de känns för mig nu med delammningen, funderar på o sluta helt just för att de känns lättare o veta exakt va hon får i sig under en dag o inte som nu där hon tex kan vilja ha 60 ml på morgonen efter ammning. 150 ml på dagen utan ammning o spyr upp 10 ml , en timma efter vill amma o ammar henne plus ger 20 ml osv osv

Gå med i amningshjälpens slutna grupp på facebook!

Kolla amningshjälpens hemsida eller gå till amningsmottagning.

Det är annars helt normalt att så små behöver och vill amma med 1 timmes mellanrum, särskilt i tillökningsperioder, är en som kommer runt 9 veckor

Då bökar dom ofta och vill amma hela tiden och är missnöjda, men de är normalt! Dom bara jobbar upp produktionen inför ökat behov, ju mer dom ammar ju mer produceras, och de produceras även under tiden dom äter, blir aldrig helt tomt, bara flöde som varierar.

Amning är mer än mat, deras magar är små och bröstmjölk lättsmält, dom ska ju växa massor också!

Att hon äter så mycket ersättning är för att de kommer "gratis" hon behöver inte jobba för de utan de rinner rakt ner, och är mer svårsmält så dom hamnar i matkoma lätt vilket gör att dom äter mer sällan, men då får dom oftast i sig mindre sammanlagt också och det ökar risken för förstoppning

Det viktigaste är om hon går upp i vikt? Växer längd och huvud? Kissar och bajsar hon? Är hon pigg imellanåt? Vill du helamma/amma alls? Hur viktigt är det?

När man väl börjat med ersättning kan de krävas lite kämpande för att komma tillbaka till hel/mer amning då ersättningen gör så amningstillfälle missas och då produceras mindre mjölk och så ger man mer ersättning och så blir de mindre och mindre mjölk, risk för tuttförvirring också

Är amningen inte så viktig/vill du inte helamma/delamma så fortsätt ge ersättning ett tips då är att ge ersättning långsammare och hålla flaskan mer plant så bebis får jobba lite mer för de, då hinner hon känna mättnad och slutar äta när hon är mätt istället för att bara klunka i sig allt som går och ev. Kräkas resten (i onödan, kan ju kräkas av andra anledningar)

Tror de kallas "paced bottle feeding"?

Titta inte blint på mängd och så, ge tills hon är nöjd, kissar och växer som hon ska (kanske lägga in en extra vägning?)
  • Madeloo

Jag ger bara ersättning och min 12veckors bebis äter 120ml per gång , ibland lämnar hon 30ml och har ätit samma mängd sen hon va 3veckor.

Har aldrig gått på vad som står på paketen utan vi kommer öka mängden när vi märker att hon vill ha mer.

Hon följer sin kurva fint och vi ger med dr Brown flaskorna. Dom e toppen! Hon har aldrig haft bekymmer med magen

• Y o L o

Jag ammar och ger ersättning. Ger ersättning efter hur hon verkar, om hon är missnöjd får hon ersättning. Hon är snart 12 veckor och får oftast 90 ml vid 08, sen vid 14. Sen får hon oftast vid 17 och sen 20.

Har nu börjat ge 120 ml ibland men då händer det att hon spyr.

Jag ammar mååånga timmar om dagen, vet inte om min mjölk rinner sakta.

• Let94

Ja känner att jag vill fortsätta amma då som ni säger de är mer än bara mat, vi samsover med och att få suga på tutten är tröst och avslappnande så hon kan sova, har annat väldigt svårt att få henne o somna, näst intill omöjligt hänt 2 ggr på 9 veckor... sen tar hon inte napp heller...

Hon går upp ca 200 g/vecka nu o huvud o längs är i överkant på skalorna så de tackar ja såklart ersättningen för, innan den låg hon stilla på vikten.

Som sagt ammar innan ersättningen och ja ammar ofta, hud mot hud osv men inte fått bättre produktion ändå, sen märker ja ofta om ja testar o handmjölka lite så kommer de ändå mjölk efter hon börja " skrika" vid bröstet o inte vill ha mer men ändå gråter.. kanske går för långsamt ut, testar C greppet men gör ingen skillnad, neee dehär är så svårt tycker jag. Pumpa eller handmjölka ut fungerar inte alls på mig vet inte om de är för ja inte släpper till mjölk eller har för lite..

Äter " kostschema " för att underlätta koliken.

bara pasta, potstis rotfrukt ris kyckling fisk elelr kött . O helt mjölkproteinfritt, soya fritt. Ingen choklad, lakrtis o syra produkter såsom syrliga frukter, ketschup senap inlagda grönsaker mm. Äter inget socker o ingen tex saft . Ingen alkohol och ja inga kryddor förutom salt, testat lägga in frukt o grönt en ny varje dag men hon reagerar direkt på de o blir jätte gasig o kramper i magen o gråter hela dag i kvällar ,en till andledning att ja inte vet om ja orkar amma mer, kan inte äta något gott ellrrngig unna mig något alls, svårt o äta hos andra o typ omöjligt på uteställen...

• Ledilnaan
    Let94 skrev 2017-03-12 10:53:32 följande:

Ja känner att jag vill fortsätta amma då som ni säger de är mer än bara mat, vi samsover med och att få suga på tutten är tröst och avslappnande så hon kan sova, har annat väldigt svårt att få henne o somna, näst intill omöjligt hänt 2 ggr på 9 veckor... sen tar hon inte napp heller...

Hon går upp ca 200 g/vecka nu o huvud o längs är i överkant på skalorna så de tackar ja såklart ersättningen för, innan den låg hon stilla på vikten.

Som sagt ammar innan ersättningen och ja ammar ofta, hud mot hud osv men inte fått bättre produktion ändå, sen märker ja ofta om ja testar o handmjölka lite så kommer de ändå mjölk efter hon börja " skrika" vid bröstet o inte vill ha mer men ändå gråter.. kanske går för långsamt ut, testar C greppet men gör ingen skillnad, neee dehär är så svårt tycker jag. Pumpa eller handmjölka ut fungerar inte alls på mig vet inte om de är för ja inte släpper till mjölk eller har för lite..

Äter " kostschema " för att underlätta koliken.

bara pasta, potstis rotfrukt ris kyckling fisk elelr kött . O helt mjölkproteinfritt, soya fritt. Ingen choklad, lakrtis o syra produkter såsom syrliga frukter, ketschup senap inlagda grönsaker mm. Äter inget socker o ingen tex saft . Ingen alkohol och ja inga kryddor förutom salt, testat lägga in frukt o grönt en ny varje dag men hon reagerar direkt på de o blir jätte gasig o kramper i magen o gråter hela dag i kvällar ,en till andledning att ja inte vet om ja orkar amma mer, kan inte äta något gott ellrrngig unna mig något alls, svårt o äta hos andra o typ omöjligt på uteställen...

Jag helammar och har märkt att när min son ammar, och helt plötsligt börjar tokskrika, så är det för att han vill snutta, men han vill inte ha någon mjölk, så då brukar jag ge honom nappen. Det kan ju vara därför din dotter börjar skrika ibland när du ammar, hon vill snutta, men det kommer mjölk som hon inte vill ha.

• Let94
    Ledilnaan skrev 2017-03-14 17:51:37 följande:

Jag helammar och har märkt att när min son ammar, och helt plötsligt börjar tokskrika, så är det för att han vill snutta, men han vill inte ha någon mjölk, så då brukar jag ge honom nappen. Det kan ju vara därför din dotter börjar skrika ibland när du ammar, hon vill snutta, men det kommer mjölk som hon inte vill ha.

Hm inte tänkt de så :) sen tar hon inte napp *snyft* försökt med typ 5 olika haha
  • Ledilnaan
    Let94 skrev 2017-03-14 20:48:27 följande:
    Hm inte tänkt de så :) sen tar hon inte napp *snyft* försökt med typ 5 olika haha
    Då blir det lite svårare, men det kan iallafall vara förklaringen till varför hon blir sur och släpper.
    Min andra son tog inte heller napp, förrän han var nästan 6 mån och fick fyra tänder på samma vecka. :-/
    Jag har tyvärr inget bra råd ang napp, jag har bara försökt, försökt och försökt tills de har tagit den. Använder Esska till min son, den tog han direkt.
  • Mariro

Hej alla mammor!

Hur går allt för er? Finns det nån som kommer ihåg den här tråden än? Min tjej fick 3 månaders vaccinet i veckan, hur reagerade era små på det? Är det nån som ska gå på nån föräldragrupp i Stockholm snart, vart isåfall?

Trevlig helg alla!

• Tess1990
    Mariro skrev 2017-03-17 16:56:14 följande:

Hej alla mammor!

Hur går allt för er? Finns det nån som kommer ihåg den här tråden än? Min tjej fick 3 månaders vaccinet i veckan, hur reagerade era små på det? Är det nån som ska gå på nån föräldragrupp i Stockholm snart, vart isåfall?

Trevlig helg alla!

Hej!

Lovina fick vaccinet i måndags, ingen feber men några timmar efter började hon bajsa väldigt ofta, fortsatte med massa bajsblöjor under 2 dagar men lugnade ner sig sen och är okej nu, värst är bara att hon börjat bajsa på natten eller tidigt på morgonen och blir jättepigg av blöjbyte, hoppas de ändras tillbaka snart, hon har annars bara bajsat 1-2 gånger på dagen senaste veckorna.

Hon hade inte gått upp så mycket i vikt nu sista tiden, troligen för att hon rör på sig otroligt mycket mer och blir distraherad av saker runtomkring så måste vara i tyst och mörkt rum då och då för att hon ska äta, hon är iaf nöjd, glad och helt underbar!

Lyckades rulla från rygg till mage 2 gånger i måndags efter bvc besöket ^^

Jag tänkte gå på en föräldraträff för flerbarnsfamiljer den 30e mars i Nacka, nervöst! Är inte så social av mig men vill gärna lära känna några här
  • Let94
    Mariro skrev 2017-03-17 16:56:14 följande:

Hej alla mammor!

Trevlig helg alla!

Hej! Min tjej som föddes 8/1 fick också sitt vaccin för 1,5 vecka sedan. Hon sov mycket o va väldigt grinig o lite högre kroppstemp.. tror dock hon gått in i en ny "fas" igen... kan knappt lämna henne 1 sekund o hon vägrar sitta i vagn eller babysittern så de blir inte mycket gjort här hemma testat sele och sjal men det avskyr hon, egentligen är hon lika grinig även om mam bär eller ligger eller sitter... hon sover väldgt bra på natten dock 21-06 utan o vakna så får väl tacka för det iaffal hehe
Svar på tråden BF December 2016