Let94 skrev 2017-03-07 15:36:45 följande:
Mammor jag behöver råd från er !
Jag har lite för lite mjölkproduktion, försökt öka upp den o själv gått på akupunktur för att stimulera hypofysen mm, men tyvärr är dottern inte nöjd efter Ammningen, jag har börjat ge Althera mjölkproteinfri ersättning och hittils har ja gett efter ja ammat ca 30-90 ml men nu de senaste har ja kunnat ge 160 ml EFTER ammning från båda brösten :/ nu ska ja gå över till o amma innan läggdags på natten o kanske någon gång på dagen mer för hennes skull än min. men här e min egentliga fråga :
hur ofta ska jag he henne ersättning? De står ju 4 timmar Imellan målen OM man endast ger ersättning. Men ja ammar ju typ 3-4 ggr om dagen + ersättning kanske 4-5 ggr. Och jag ger ju inte full dos som är ca 180 ml ,
Nu har hon blivit hungrig efter ca 1,5- 3 timmar
Min dotter 8,5 vecka
Förlåt för ett komplicerat inlägg men de e så komplicerat de känns för mig nu med delammningen, funderar på o sluta helt just för att de känns lättare o veta exakt va hon får i sig under en dag o inte som nu där hon tex kan vilja ha 60 ml på morgonen efter ammning. 150 ml på dagen utan ammning o spyr upp 10 ml , en timma efter vill amma o ammar henne plus ger 20 ml osv osv
Gå med i amningshjälpens slutna grupp på facebook!
Kolla amningshjälpens hemsida eller gå till amningsmottagning.
Det är annars helt normalt att så små behöver och vill amma med 1 timmes mellanrum, särskilt i tillökningsperioder, är en som kommer runt 9 veckor
Då bökar dom ofta och vill amma hela tiden och är missnöjda, men de är normalt! Dom bara jobbar upp produktionen inför ökat behov, ju mer dom ammar ju mer produceras, och de produceras även under tiden dom äter, blir aldrig helt tomt, bara flöde som varierar.
Amning är mer än mat, deras magar är små och bröstmjölk lättsmält, dom ska ju växa massor också!
Att hon äter så mycket ersättning är för att de kommer "gratis" hon behöver inte jobba för de utan de rinner rakt ner, och är mer svårsmält så dom hamnar i matkoma lätt vilket gör att dom äter mer sällan, men då får dom oftast i sig mindre sammanlagt också och det ökar risken för förstoppning
Det viktigaste är om hon går upp i vikt? Växer längd och huvud? Kissar och bajsar hon? Är hon pigg imellanåt? Vill du helamma/amma alls? Hur viktigt är det?
När man väl börjat med ersättning kan de krävas lite kämpande för att komma tillbaka till hel/mer amning då ersättningen gör så amningstillfälle missas och då produceras mindre mjölk och så ger man mer ersättning och så blir de mindre och mindre mjölk, risk för tuttförvirring också
Är amningen inte så viktig/vill du inte helamma/delamma så fortsätt ge ersättning ett tips då är att ge ersättning långsammare och hålla flaskan mer plant så bebis får jobba lite mer för de, då hinner hon känna mättnad och slutar äta när hon är mätt istället för att bara klunka i sig allt som går och ev. Kräkas resten (i onödan, kan ju kräkas av andra anledningar)
Tror de kallas "paced bottle feeding"?
Titta inte blint på mängd och så, ge tills hon är nöjd, kissar och växer som hon ska (kanske lägga in en extra vägning?)