Tänkte att det var dags för mig att skriva lite om min förlossning, min lilla tjej är nu 2,5 vecka och hon är det mest underbara som finns. Hon sover, äter, sover, äter osv. Har knappt skrikit sen hon kom ut, hon gnäller lite när hon vill ha mat annars är hon mest nöjd. Hon sover sex timmar i sträck på natten och sen får jag väcka henne för mat. Känns helt galet! - Vi får se hur länge det håller ;)
Nu, till förlossningen. Mitt vatten gick onsdagen den 14:e kl 6 på morgonen. Jag hade då haft några värkar under natten, men absolut inte som gjorde ont eller som störde min sömn direkt. Efter att mitt vatten gått på morgonen så ringde jag till förlossningen i Lund, barnmorskan jag pratade med bad mig ringa tillbaka vid lunch om jag inte fått några täta värkar. Mina värkar startade inte så jag ringde tillbaka vid lunch och då bad de mig komma in för kontroll, för att se så att det verkligen var vattnet som hade gått. Och mycket riktigt, det var vattnet som hade gått. Eftersom allt såg bra ut fick vi åka hem med förhoppningen om att värkarna skulle starta av sig själv, annars väntade en igångsättning dagen efter det vill säga torsdagen den 15:e. Jag hade värkar från och till under kvällen och natten, men absolut inget som gjorde ont eller var regelbundet. På morgonen ringde dom från förlossningen i Lund och sa att som det såg ut just såg fanns det ingen plats för igångsättning, men att jag skulle komma in på kontroll för att se så att allt såg bra ut. Väl där blev vi uppkopplade och lillans hjärtljud var lite högt, hon låg på 180-190 hela tiden vilket var för högt. De kom in en läkare till vårt rum som menade på att hennes hjärtljud är alldeles för höga och att jag skulle bli igångsatt så fort så möjligt. Det var bara ett litet problem, där var fullt överallt i Skåne på förlossningarna. Läkaren ville inte skicka hem mig trots detta så hon skulle fixa ett rum på en annan avdelning tills där var ett rum ledigt nere på förlossningen, detta fixade sig snabbare än vad jag trodde så jag fick komma ner på förlossningen direkt istället.
vid 17-tiden kom jag in på förlossningsrummet, då hade jag fortfarande inte några direkta värkar - Tyckte jag! Men när jag blev uppkopplad så visade det sig att jag visst hade värkar. Det var bara jag som var extra smärt tålig tydligen! Jag blev undersökt och var då öppen 5 cm, så då bestämdes det att jag inte skulle bli igångsatt utan vänta och se hur mycket jag öppnat mig efter ett par timmar. Klockan 22 var det skiftbyte så jag fick en ny barnmorska och blev då undersökt igen, då var jag fortfarande bara öppen 5 cm. Då sattes det in värkdropp, det började på 20 mg, efter en timme höjdes det till 40 mg, sen 60 mg. Klockan 02, gjordes en ny kontroll och då var jag återigen bara öppen 5 cm. Då ökades droppet till 80 mg och då tog värkarna fart direkt. Vid 02.20 bad jag om lustgas och sen gick allt i en väldans fart. Jag öppnades från 5 cm till 9 cm på en kvart och sen kom krystvärkarna kl 03.10 och därefter så tycker jag att allt gick väldigt fort, trots att det tog 1 h och 7 minuter innan hon var ute. Jag fick upp henne på mitt bröst och min sambo fick klippa navelsträngen, därefter tog pappan hand om henne medans jag födde moderkakan och blev tryckt på på magen. De var nästan värre än förlossningen, det gjorde så ont när dom tryckte på magen efter. Jag klarade mig utan några bristningar, tack och lov! Jag skulle vilja säga att jag haft en enkel förlossning, jag är super nöjd över att jag fick föda i Lund. Är så nöjd med deras hjälp och stöttning, fantastiskt!
Vi bodde på patienthotellet en natt och sen åkte vi hem och har sen dess bara myst en massa! Helt underbart med ett nytt litet liv här hemma hos oss. Vi är helt förälskade!
Hoppas att folk blir lite mindre nervösa efter min förlossningsberättelse eftersom att den var så positiv!