Makintoch skrev 2016-12-27 22:14:34 följande:
Jag har varit hur lugn som helst inför förlossningen men nu när jag passerat BF börjar jag bli nervös.. Tänker mycket på hur livet kommer förändras och har lite katastroftänk. Tänker på hur det i värsta fall kan påverka min och min partners relation mm. Vet inte om jag gör det undermedvetet för att inte bli besviken ifall det skulle bli så. Är det någon som känner/kände likadant?
Det kommer definitivt påverka er relation. Tror inte någon som har barn upplever att det är som vanlig plus barn, utan hela tillvaron förändras. Däremot behöver det inte vara en dålig sak, och ni kan förbereda er genom att tala om hur ni vill ha det när barnet kommer. Vi var ex. noga med kontinuerliga träffar utan barn, satte upp regler för att inget som sades på natten gillades på dan och att inte ifrågasätta varandras beslut nattetid. Det hjälpte. Vi tog mycket på varandra när vi inte kunde eller orkade ha sex.
Man har ofta ingen tid för varandra - men långsamt vänder det och man får tillbaka sina kvällar och sin närhet. Jag sörjde min och min mans relation i början, men kan nu se att det var för att övergången är så brutal. Föräldraskapet mjukstartar inte - istället är det som mest intensivt i början. Det viktiga tror jag är att komma ihåg att den första tiden _inte_ är representativ för hur det är att ha barn/vara förälder. Det är en övergångsfas.
Jag älskar att se min man som pappa, han är en sjukt bra tvååringspappa. Däremot var vi båda rätt osäkra nyfödingsföräldrar, något jag hoppas att vi har blivit bättre på denna gång.