Våran plutt är 20 dagar idag, imorrn 3 veckor alltså och stora första tillökningsperioden är här och de märks!
Ammat 7 gånger på 3,5 timme nu, helst skulle jag nog inte fått lägga bort bröstet alls för henne men vi är hos deras farmor och farfar och ska ha middag med släkt snart, vi lovade att komma förut och våran stora vill ju leka med sin kusin, men jag vill bara ligga i sängen, amma och sova!
Sitter i soffan i vardagsrummet och ammar visserligen och de är okej nu innan för mycket folk kommit men sen vette fasen om jag kommer känna mig så bekväm med de, lite svårt att amma så diskret, stora mjuka bröst och hon tar tag och släpper lite hipp som happ, behöver ibland rapar mitt i också
Haha behöver egentligen inte öka mängden heller, har mer än nog! Nu senast gick hon upp 330g på 11 dagar (770g sen födelsevikten och växt 2cm)
Kiwi16
Jag kände mig redo för igångsättning redan v.37-38 i och med att dom trodde de skulle bli ett väldigt stort barn och jag hade så ont i blygdbenet, var helt inställd på igångsättning någon gång innan bf iaf eftersom jag också hade haft lite tecken på havandeskapsförgiftning men nepp, mådde bättre och bättre så fick gå tiden ut
Födde BF+7, kom igång själv men eftersom hon inte ville komma ner helt i tid så fick jag cytotec för att göra värkarna starkare och få ner henne, funkade otroligt effektivt
Men visst vet inte om de orsakade eller gjorde blödningarna som jag fick efter, värre :/
Men min erfarenhet av cytotec sen förut är iaf positivt
Vid första förlossningen fick jag värkstimulerande för att göra värkarna bättre och de funkade också väldigt bra
Ballong och andra igångsättningsmetoder eller "kicka igång de mer/fortare" har jag ingen erfarenhet med men vet att ju mer man själv är redo ju lättare är de, vet du om du är öppen eller mogen något? Har du fått hinnsvepning?
Ska ni göra kontroll av moderkakan innan? Om du inte är mogen och moderkakan är bra kanske ni kan få en skonsammare/långsammare metod men annars blir de ju som de blir, kräv att dom informerar om allt iaf!