• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • mocha8676
    Madeloo skrev 2017-01-04 12:20:47 följande:

Min lilla tjej har blivit vrålförkyld, så hemskt att se henne ha så jobbigt. Nu kör vi med näsfrida och koksaltlösning för fulls muggar. Hopplöst när brorsan vart sjuk alla mellandagar , trodde hon skulle klara sig men antar att det va oundvikligt , svårt att skydda dom små i hemmet...

Min lilla kille är också förkyld. Varit i 1,5 veckor, men nu verkar han påväg att bli bättre. Han har inte varit nästäppa på flera dagar. Men han hostar och är rosslig. Har varit jobbiga nätter pga det. Det blir värre när han precis har ätit. (Han får ersättning)
  • mocha8676
    Madeloo skrev 2017-01-06 10:29:39 följande:

Våran lilla tjej som kom 15/12 har fått RS då vi ligger inne på sjukhus efter två mardröms dagar. Ge er inte ut med era nyfödda, bjud inte hem massa folk och se till att alla som kommer hem till er spritar och tvättar sig ordentligt.

Vår stora son har varit rejält förkyld med feber och hosta så hon har ju garanterat fått det via honom och då är det svårt att skydda sin bebis men ni utan syskon till barn, ge er inte ut bland folk. Detta önskar jag ingen bebis eller förälder skall behöva gå igenom,

Vi vet inte hur länge vi kommer behöva stanna men minst tre dagar till, kanske en vecka...

Men fy vad hemskt. Lite orolig över min son, men han verkar påväg att bli bättre. Som jag skrev i ett annat inlägg. Kanske skulle kolla upp ändå..
  • Emmask
    Madeloo skrev 2017-01-06 10:29:39 följande:

Våran lilla tjej som kom 15/12 har fått RS då vi ligger inne på sjukhus efter två mardröms dagar. Ge er inte ut med era nyfödda, bjud inte hem massa folk och se till att alla som kommer hem till er spritar och tvättar sig ordentligt.

Vår stora son har varit rejält förkyld med feber och hosta så hon har ju garanterat fått det via honom och då är det svårt att skydda sin bebis men ni utan syskon till barn, ge er inte ut bland folk. Detta önskar jag ingen bebis eller förälder skall behöva gå igenom,

Vi vet inte hur länge vi kommer behöva stanna men minst tre dagar till, kanske en vecka...

Fruktansvärt! Hur skulle du med denna erfarenhet råda oss som inte fått barn än? Jag kommer inte klara av att isolera mig själv hemma med två små barn, men vill samtidigt vara mycket restriktiv. Hur på ett vänligt sätt säga att besök får vänta? Hur länge? Be dem att titta men inte hålla? Undvika barn?

Vad tänker ni andra?
  • Mariro
    Emmask skrev 2017-01-07 08:46:08 följande:

Fruktansvärt! Hur skulle du med denna erfarenhet råda oss som inte fått barn än? Jag kommer inte klara av att isolera mig själv hemma med två små barn, men vill samtidigt vara mycket restriktiv. Hur på ett vänligt sätt säga att besök får vänta? Hur länge? Be dem att titta men inte hålla? Undvika barn?

Vad tänker ni andra?

Jag kommer nog att undvika besök av andra än släktingar ett bra tag. De som har barn omkring året får absolut inte komma på besök. Ingen får hålla förutom släktingar (förutsatt att de är helt friska), inga köpcentrum, ica, ikea osv osv. Tänker isolera mig, men har förvisso bara ett barn, så kanske mer genomförbart än med syskon.
  • Emmask
    Mariro skrev 2017-01-07 10:42:31 följande:
    Jag kommer nog att undvika besök av andra än släktingar ett bra tag. De som har barn omkring året får absolut inte komma på besök. Ingen får hålla förutom släktingar (förutsatt att de är helt friska), inga köpcentrum, ica, ikea osv osv. Tänker isolera mig, men har förvisso bara ett barn, så kanske mer genomförbart än med syskon.
    Ungefär så tänker jag också, men hur länge? Jag hade det jobbigt när jag fick mitt första barn och är rädd att jag skulle hamna i samma mörker om jag isolerade mig med två barn.
  • Madeloo

Köp hem handsprit och se till att alla besökare inleder med gå att tvätta händerna och sen sprita dem, se till att syskon byter kläder efter dagis och också tvättar sig när de kommer hem , va noga med att be dom hosta i armveck och inte rakt ut. Om syskon e sjuka är det svårt att skydda. Och ge er inte ut och handla, undvik köpcentrum och stora folksamlingar.

Och det e ok att säga till släkt och vänner att man e livrädd att sin nyfödda ska bli sjuk och be folk vänta med besök.

• Madeloo
    mocha8676 skrev 2017-01-07 05:04:15 följande:

Men fy vad hemskt. Lite orolig över min son, men han verkar påväg att bli bättre. Som jag skrev i ett annat inlägg. Kanske skulle kolla upp ändå..

Om han har andningssvårigheter så hade jag kollat direkt eller/och feber mer än 38grader.

Jag trodde min lilla docka va ok men sen tog jah temp och då hade hon 38,5i temp, ringde vårdcentralen och fick en tid och dom skickade en remiss till barnakuten där vi va i 4 timmar och hon fick alvedon, inhalera adrenalin och sen fick vi låna hem en inhalator och hon kändes ok när vi åkte därifrån. Sen åkte vi hem och på bara 1,5 timme märkte jag att hon blev sämre och jag åkte in akut och personal tog henne direkt och läkare kom springande och hon blev en prio etta. Jätte dramatiskt , själv höll jag på att bryta ihop och sen blev vi i lagda.... nu ligger vi här med syrgas och har det jobbigt....
  • mamma8701

Ni med barn som fått rs/ är riktigt förkylda. Vart bor ni Någonstans? Är livrädd för rs. Vi har varor isolerade sen bf, 23/12. Enbart bebisens farmor och farfar samt mannens mormor har fått besöka. Igår hade vi besök av min bästa kompis med familj. Syskonen har haft aptråkugr jullov men så är de. Hon har bara varit ute på promenader i naturen. Åker jag och handled är hon hemma med pappan och kan tvättat händerna noga när jag kommer hem. Nästa v börjar stora skolan och mellan dagmamma. Känns sådär men vad ska man Göra

• Madeloo
    mamma8701 skrev 2017-01-07 20:45:17 följande:

Ni med barn som fått rs/ är riktigt förkylda. Vart bor ni Någonstans? Är livrädd för rs. Vi har varor isolerade sen bf, 23/12. Enbart bebisens farmor och farfar samt mannens mormor har fått besöka. Igår hade vi besök av min bästa kompis med familj. Syskonen har haft aptråkugr jullov men så är de. Hon har bara varit ute på promenader i naturen. Åker jag och handled är hon hemma med pappan och kan tvättat händerna noga när jag kommer hem. Nästa v börjar stora skolan och mellan dagmamma. Känns sådär men vad ska man Göra

Vi bor i halmstad och här i Halland verkar RS har slått hårdast än sålänge.
Svar på tråden BF December 2016