• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Elinl90

Stort grattis till alla som fått sitt barn, och himla kul att följa alla nu när det börjar dra igång eller närma sig för oss alla.

Jag har beräknad förlossning 27 december och känner mig just nu ganska nere, eller snarare orolig. Jag har förstått på flera forum här att många är trötta på kommenterar som "Gud vad stor du blivit, säker på att det inte är tvillingar?" vilket jag fullt förstår. För mig är det dock tvärtom.... har fått kommentarer och blickar ifrån barnmorskor (där jag gör akupunktur nu innan förlossningen) . Igår var jag även på gravidfotografering och fotografen tappade i princip hakan för att min mage var "så liten"...Barnmorskorna sa även "Vi får hoppas att hen stannar inne länge, eftersom att hen verkar vara väldigt liten".

Jag nämnde allt detta för min läkare som sa att mitt barn är normalviktig, men även inte STOR. Beräknas väl nu väga strax över 3 kg... ska dit imorgon och kolla läget hoppas väl iaf att det ska vara över 3 kg nu. Men känner mig just nu ganska ledsen och orolig... hoppas bäbis mår bra. Men hen rör sig mycket och hjärtat är bra så antagligen är allt toppen.  Känner mig även ganska hormonell och kan börja gråta för minsta lilla just nu. Minsta lilla förstoras upp och tynger mig. Men alla kommentarer och chockade blickar över min lilla mage gör mig orolig. Är det någon här som känner igen sig i detta eller också får kommentarer om en "liten mage"?

• Anonym föräldraledig
    Elinl90 skrev 2016-12-15 13:45:58 följande:

Stort grattis till alla som fått sitt barn, och himla kul att följa alla nu när det börjar dra igång eller närma sig för oss alla.

Jag har beräknad förlossning 27 december och känner mig just nu ganska nere, eller snarare orolig. Jag har förstått på flera forum här att många är trötta på kommenterar som "Gud vad stor du blivit, säker på att det inte är tvillingar?" vilket jag fullt förstår. För mig är det dock tvärtom.... har fått kommentarer och blickar ifrån barnmorskor (där jag gör akupunktur nu innan förlossningen) . Igår var jag även på gravidfotografering och fotografen tappade i princip hakan för att min mage var "så liten"...Barnmorskorna sa även "Vi får hoppas att hen stannar inne länge, eftersom att hen verkar vara väldigt liten".

Jag nämnde allt detta för min läkare som sa att mitt barn är normalviktig, men även inte STOR. Beräknas väl nu väga strax över 3 kg... ska dit imorgon och kolla läget hoppas väl iaf att det ska vara över 3 kg nu. Men känner mig just nu ganska ledsen och orolig... hoppas bäbis mår bra. Men hen rör sig mycket och hjärtat är bra så antagligen är allt toppen.  Känner mig även ganska hormonell och kan börja gråta för minsta lilla just nu. Minsta lilla förstoras upp och tynger mig. Men alla kommentarer och chockade blickar över min lilla mage gör mig orolig. Är det någon här som känner igen sig i detta eller också får kommentarer om en "liten mage"?

Jag hade också en liten mage och fick mycket kommentarer om det. Gick även på extra tul varannan vecka för att kolla tillväxten. Ut kom en bebis på nästan 3,3 kg. Så hon var inte så liten till slut. Storasyster hade vi ingen koll på under graviditeten, tror att magen var större då också, men hon vägde bara 2,8. Men så länge bebisen rör sig och är som vanligt så behöver du inte oroa dig. Det kan också vara bra att komma ihåg att vi föder ganska stora barn i Sverige, i många länder räknas ett fullstort barn väga runt 2,5. Så ett litet barn gör inte så mycket.
  • Emmask

Är det någon som känner igen känslan av en vattenballong mellan benen som liksom trycks ut ibland när bebisen rör sig rejält? Det känns verkligen som att något buktar ut emellanåt. Bebisen är fixerad sedan vecka 33-34, är nu i 37+0.

• Lillalitenjag

Hej alla!

Idag vid lunch fick jag äntligen träffa min lilla pojke :)

Värkarna drog igång imorse och på 6 h från första värken var jag öppen 9cm, därefter tog det en liten stund innan han var ute, tog 9,5h från första värken, nu är vi snart på väg hem och känner oss rätt nöjda med dagen :)

• Y o L o

Wow grattis! Va härligt att redan vara på väg hem!

Lillalitenjag skrev 2016-12-15 19:35:00 följande:

Hej alla!

Idag vid lunch fick jag äntligen träffa min lilla pojke :)

Värkarna drog igång imorse och på 6 h från första värken var jag öppen 9cm, därefter tog det en liten stund innan han var ute, tog 9,5h från första värken, nu är vi snart på väg hem och känner oss rätt nöjda med dagen :)

• Liloolei
    Madeloo skrev 2016-12-15 13:37:29 följande:

Nu är det igång för mig, värkar från helvetet men va bara öppen 2cm så fick åka hem så nu kämpar vi på hemma igen....

Kämpa!!

Idag hinsvepning kl 11.00. Mensvärk till kl 15.30. Åkte in till BB för kontroll pga starka

Mensvärkar, 2.5 cm öppen. Åkte hem vid 18.00 Nu sedan 19.00 oregelbundna värkar 1 min långa. Ngn som känner igen sig?
  • sillencillasill
    Liloolei skrev 2016-12-15 22:02:51 följande:
    Kämpa!!

Idag hinsvepning kl 11.00. Mensvärk till kl 15.30. Åkte in till BB för kontroll pga starka

Mensvärkar, 2.5 cm öppen. Åkte hem vid 18.00 Nu sedan 19.00 oregelbundna värkar 1 min långa. Ngn som känner igen sig?
    Kom BM åt för att göra en ordentlig hinnsvepning? Jag ska göra ett nytt försök imorgon då onsdagens försök inte lyckades då min livmoder var bakåtlutad och BM kom inte åt. Bara retade livmodertappen lite...

Lycka till och kämpa på!
  • Cherry83

Hur går det för alla där ute?
    Undra om det blivit några mer bebisar under natten:)

Själv är jag på BF+2 och vill bara krypa under någonstans, mina pojkar börjar bli stressade och tror att dem ska missa julafton och jag blir stressad!
    Jag försöker tänka ut plan B ifall att så barnen inte missar julen!
    Någon annan???

• Mäggie05

Hej!Är på BF +1 idag och känner mig oxå stressad över att bäbis ska komma ut antingen på julafton lr så nära så man e på BB på julafton :(

Cherry83 skrev 2016-12-16 12:17:15 följande:

Hur går det för alla där ute?

Undra om det blivit några mer bebisar under natten:)

Själv är jag på BF+2 och vill bara krypa under någonstans, mina pojkar börjar bli stressade och tror att dem ska missa julafton och jag blir stressad!

Jag försöker tänka ut plan B ifall att så barnen inte missar julen!

Någon annan???

• Y o L o

Är det någon mer som blivit sjukligt trött? Vill bara sova och äta. Vill inte ta järntabletter nu eftersom jag inte vill riskera att bli hård i magen inför KS på måndag.

Men är det vanligt att bli extremt trött inför bf?

Svar på tråden BF December 2016