Cossi skrev 2016-12-12 14:58:44 följande:
Idag är Alicia 3 dagar gammal, helt bedårande och ganska lugn bebis. Väntar på att mjölken ska rinna till ordentligt, det har tredagars gråten gjort däremot...Annars är allt bra sömnbrist, och känningar av förlossningen förståss.
Här kommer min förlossningsberättelse. Den är låååång!
Då det var min fjärde förlossning hade jag ungefär förloppet klart för mig, men den här liknade inte alls övriga... Ca 1 vecka innan det drog igång hade jag en natt med regelbundna värkar som bet var 5 minut, tänkte att det är nog snart dags att åka in, men efter 5 timmar avtog det. Upprepades 4 dagar senare. Sen hade jag en natt var jag trodde vattnet gått men det var förvattnet mellan hinnorna visade det sig efter us på fl. Härefter fick jag blodiga flytningar, rikligt!, som höll i sig ett dygn med spridda ganska onda förvärkar. Kvällen den 8 december gjorde det mer ont med värkar som kom med 5-15 min mellanrum. De blev inte mer regelbundna men gjorde mer och mer ont och satt i 1,5 - 2 minuter. Använde värmedyna och Tens, framemot kl 2 8/12 hade jag så ont att jag kände att jag ville åka in, de rikliga blodiga flytningarna gjorde mig också lite nervös. Jag pratademed bm med tanke på att värkarna inte var så regelbundna, nu 5-8 min mellan oftast, men med tanke på att min trea kom ut 25 min efter ankomst till fl sist tyckte hon jag skulle komma in. Efter jag hade ringt avtog värkarna helt! Väntade en timme, ringde och sa att vi avvaktar och plockade av tensen och vi gick och la oss. Så fort huvudet nuddade kudden satte värkarna igång med full kraft, på med tensen, kom ca var 5e minut. Efter tag kände jag att jag måste in, vi sa till barnen, ringde barnvakt och fl igen, och körde iväg. Och då: värkstopp igen! Kände mig som världens dummaste när jag obehindrat gick in, kl då ca 4.30. Körde en Ctg som så bra ut, 25 min med en mesig värk undertiden... Gick på toa, efter kände jag att det rann men inte forsade, troligen vattnet men inte ens det kom helt säkert! Härefter fick jag värkar som gjorde ont, 5-20 min imellan. Undersöktes och var 5cm öppen och tappen mjuk och utplånad (5.30). Fick komma till ett förlossningsrum och fick lustgas ( en riktig kompis härefter!). Jag hade önskemål om en naturlig förlossning, att få vara ifred och bli så lite undersökt och monitorerad som möjligt, detta respekterades, vi var mest själva och de kom in och lyssnade på hjärtljuden med handdoppler ibland. Kl 8 fick jag mer ont och tätare värkar. Ca 8.30 visade us 8 cm öppen, huvud vid spina. Bm ville då köra en ctg då det var 3timmar sedan tidigare, men lyckades inte få in bra ljud. Jag sa att det var ok att hon satte en skalpelektrod och fick lägga mig i sängen, på sidan, hade stått upp fram tills nu. Hon fick på elektroden, jag hade en lång jobbig värk. Bm vände sig för att koppla in elektroden i datan, då avslutades värken med ett oemotståndligt krystbehov, jag skrek och Bm kastade sig till sängen för att fånga vår bebis som flög ut! Undersköterskan kom inspringandes lite sent.... Trots denna flygande utfart behövde jag inte sys alls, vilket jag gjorts med alla övriga.
En märklig förlossning var jag ibland undrade om jag verkligen skulle föda, och så olik övriga med regelbundna tätare värkar. Underbara barnmorskor och ett fint minne även om det var kämpigare med värkarna än vad jag kom ihåg!
Stort grattis!! <3 Låter både långdraget och hastigt, skönt att det gick bra!
Idag föddes också min son, allt har gått mycket bra. Återkommer med förlossningsberättelse inom kort! :)