• susannapanna

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

Vi bor i Sthlm, långt ifrån familj och släkt som finns i Dalarna, Östergötland osv. Nu är jag i vecka 27 med andra barnet och har börjat grunna på vem som kan passa storebror (2,5 år) när det är dags för förlossning...

Om det är på dagtid är det ju lättare (förskolan, vänner...) men vi har inte några vänner i närheten där vi har relationen att vi kan ringa dem mitt i natten. Det skulle kännas väldigt olustigt att plinga på hos grannen (som vi endast träffat i trapphuset) för att låta dem ta hand om sonen. 

Ett alternativ är ju att jag åker in själv, men det tycker egentligen både jag och mannen är ett mindre önskvärt alternativ. 

Hur gjorde ni andra i samma situation?!? Doula istället för partner? Ta med barnet till BB och lösa situationen därifrån?

• Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
  • modsey
    Anonym (Våga fråga!) skrev 2016-02-13 20:11:40 följande:

Om barnet är sjukt kan man göra så ja, men nu talar vi om ett friskt barn. O då undrar jag hur du menar.

Man kan även vabba när barnet är friskt och den som skulle vårda barnet är sjukt.

Vi gjorde det senast för två veckor sen. Kärnfriskt barn sjuk morfar. Jag fick vabba
  • Anonym (Våga fråga!)
    modsey skrev 2016-02-14 10:09:03 följande:

Man kan även vabba när barnet är friskt och den som skulle vårda barnet är sjukt.

Vi gjorde det senast för två veckor sen. Kärnfriskt barn sjuk morfar. Jag fick vabba

Ja jag vet att barnet inte måste vara sjukt utan att det även går att vabba när ordinarie vårdnadshavare är sjuk/på sjukhus (som framgick av mitt tidigare inlägg så känner jag till utökad tfp), men här är ju inte alla ordinarie vårdnadshavare "sjuka". Mamman är på sjukhus o föder ja, men pappan är ju också vårdnadshavare o han måste ju inte vara på sjukhus. Är det vardag dagtid så är ju förskolan ordinarie vårdnadshavare. Du verkar mena att det bara finns en vårdnadshavare (mamman) skrev du i ditt första inlägg. O du envisas med att komma med nya exempel som inte har med ts situation att göra. Så på vilken grund menar du att grannen (eller annan) ska få tfp/vab för att mamman o pappan är på BB?
  • modsey

Nej jag har inte sagt att mamman är ensam. Men pappan är den tiden när han i vanliga fall är på jobbet inte den ordinarie vårdnadshavaren. Och jag är inte bensäker utan jag tror. Därav att jag skrev kolla med f kassan. Hur konstigt det än är har pappan rätt att vara på ex semester. När jag vabbade då morfar blev sjuk var pappan hos oss och fiskade. Jag fick vabba!

• Rani

Jag såg för ett tag sedan en fråga på försäkringskassens facebook som handlade om just detta. Får någon annan vabba när mamman och pappan är på förlossningen? Svaret de gav var att det inte fanns någon ersättning att få.

• Venne

Kan du inte prata med någon bekant/kollega? Om ni pratar nu innan och tex bjuder hem hen på fika ett par ggr så barnet och hen får ses innan så känna det kanske bättre. Jag hade absolut ställt upp för en bekant/kollega om den förklarade och inte hade anhöriga i närheten. Tror de flesta hade gjort det, utan att tycka det vore konstigt. Folk vill oftast ställa upp om man frågar.

• Anonym (Våga fråga!)
    modsey skrev 2016-02-14 11:47:45 följande:

Nej jag har inte sagt att mamman är ensam. Men pappan är den tiden när han i vanliga fall är på jobbet inte den ordinarie vårdnadshavaren. Och jag är inte bensäker utan jag tror. Därav att jag skrev kolla med f kassan. Hur konstigt det än är har pappan rätt att vara på ex semester. När jag vabbade då morfar blev sjuk var pappan hos oss och fiskade. Jag fick vabba!

Återigen, den tid ts man är på jobbet är ju barnet mest troligt på förskolan i ts fall. Jag jobbar på FK så därav att jag gärna vill att du slutar uttala dig om saker som du tror. Tänk om du lurar i ngn att det går o göra som du tror o sen får de ingen ersättning. Du slängde dig in i tråden o uttalade dig helt tvärsäkert. Även när du ifrågasattes så kom du med nya tvärsäkra uttalanden o exempel för att stötta upp dina påståenden. Med detta sagt: Problemet för ts är att det inte finns ngn annan än pappan o förskolan att tillgå som hon ser läget just nu. Vab eller inte är därmed inte frågan som ts har. Ursäkta allt OT TS.

Precis!
    Rani skrev 2016-02-14 12:03:44 följande:

Jag såg för ett tag sedan en fråga på försäkringskassens facebook som handlade om just detta. Får någon annan vabba när mamman och pappan är på förlossningen? Svaret de gav var att det inte fanns någon ersättning att få.

• modsey
    Anonym (Våga fråga!) skrev 2016-02-14 19:41:26 följande:
    Återigen, den tid ts man är på jobbet är ju barnet mest troligt på förskolan i ts fall. Jag jobbar på FK så därav att jag gärna vill att du slutar uttala dig om saker som du tror. Tänk om du lurar i ngn att det går o göra som du tror o sen får de ingen ersättning. Du slängde dig in i tråden o uttalade dig helt tvärsäkert. Även när du ifrågasattes så kom du med nya tvärsäkra uttalanden o exempel för att stötta upp dina påståenden. Med detta sagt: Problemet för ts är att det inte finns ngn annan än pappan o förskolan att tillgå som hon ser läget just nu. Vab eller inte är därmed inte frågan som ts har. Ursäkta allt OT TS.

Precis!
    Rani skrev 2016-02-14 12:03:44 följande:

en gud vad är ditt problem!?
    "Jag vill och jag vill."..jag skriver väl vad jag önskar och jag _har_ skrivit att de borde ringa f kassan!
    Det finns åtskilliga om och men och i fall att eventualiteter som i en tråd som denna inte går att uttala helt säkert . Kanske jobbar pappan natt? Kanske jobbar han på annan ort? Kanske finns det en mormor / farmot/ granne som visst kan komma och ta barnet när de åker in om denne i så fall kan få ersättning från f-kassan eftersom den ordinarie vårdnadshavaren då är på sjukhus.
  • Cadencee
    modsey skrev 2016-02-14 19:57:11 följande:
    en gud vad är ditt problem!?
    "Jag vill och jag vill."..jag skriver väl vad jag önskar och jag _har_ skrivit att de borde ringa f kassan!
    Det finns åtskilliga om och men och i fall att eventualiteter som i en tråd som denna inte går att uttala helt säkert . Kanske jobbar pappan natt? Kanske jobbar han på annan ort? Kanske finns det en mormor / farmot/ granne som visst kan komma och ta barnet när de åker in om denne i så fall kan få ersättning från f-kassan eftersom den ordinarie vårdnadshavaren då är på sjukhus.
    Men ingen annan får ta vab för barnet när de är på förlossningen. Finns ingen barnvakt är reglerna tyvärr sådana att pappan får vara hemma med barnet om förskolan inte går att tillgå.
  • modsey
    Cadencee skrev 2016-02-21 21:29:49 följande:

Men ingen annan får ta vab för barnet när de är på förlossningen. Finns ingen barnvakt är reglerna tyvärr sådana att pappan får vara hemma med barnet om förskolan inte går att tillgå.

Eftersom annan person kan ta vab om ordinarie vårdnadshavaren är sjuk så är det inte klockrent nej. Pappan kan ju till och med vara på semester för att det ska tillåtas.

Vore jag ts skulle jag helt enkelt ringa f kassan för att fråga då mamma är " sjuk" och pappan tar av de där 10 dagarna
  • Cadencee
    modsey skrev 2016-02-21 21:45:51 följande:
    Eftersom annan person kan ta vab om ordinarie vårdnadshavaren är sjuk så är det inte klockrent nej. Pappan kan ju till och med vara på semester för att det ska tillåtas.

Vore jag ts skulle jag helt enkelt ringa f kassan för att fråga då mamma är " sjuk" och pappan tar av de där 10 dagarna
    Fast det blir ett nej tyvärr. Så är reglerna runt detta. Det är enbart mamman som är inskriven på sjukhus och då finns pappa "tillgänglig" så vab får man inte pga förlossning, inte ens vid komplicerade sådana. Skit tycker jag men jag kan inte ändra regler. Förskolan behöver igentligen inte ens tillgodose omsorgsbehovet dagtid då pappan vid en förlossning inte är med barnet sen gör nog många förskolor det men de får neka.
Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?