• susannapanna

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

Vi bor i Sthlm, långt ifrån familj och släkt som finns i Dalarna, Östergötland osv. Nu är jag i vecka 27 med andra barnet och har börjat grunna på vem som kan passa storebror (2,5 år) när det är dags för förlossning...

Om det är på dagtid är det ju lättare (förskolan, vänner...) men vi har inte några vänner i närheten där vi har relationen att vi kan ringa dem mitt i natten. Det skulle kännas väldigt olustigt att plinga på hos grannen (som vi endast träffat i trapphuset) för att låta dem ta hand om sonen. 

Ett alternativ är ju att jag åker in själv, men det tycker egentligen både jag och mannen är ett mindre önskvärt alternativ. 

Hur gjorde ni andra i samma situation?!? Doula istället för partner? Ta med barnet till BB och lösa situationen därifrån?

• Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
  • Anonym (kattis)
    Samma läge skrev 2016-02-12 21:05:04 följande:

Men alltså - alla ni som rekommenderar barnvakt, hur tänker ni? Hur hitta en barnvakt som garanterat ställer upp som barnvakt i kanske ett dygn, på ett datum plus minus 14 dagar, och som måste vara on call dygnet runt denna tid? Vi är i samma situation. Vi har köpt barnvaktstjänst två gånger, 100 kr/h. Det skulle ju bli runt 20000 spänn. Dessutom inte troligt att någon ställer upp på de premisserna. Vi har ingen familj och ingen nära. Ingen aning om hur vi ska göra heller. Känner med dig, ts.

Jag skulle snarare vilja skriva, hur tänker DU? Att INTE fixa barnvakt, är det ett alternativ?? Som sagt har man nio månader på sig att skapa en och helst flera sånna kontakter. Hur svårt är det att vara "on call" i 4 veckor. Ska man åka långt bort eller av annan anledning inte kunna vara barnvakt just en dag så kan man väl säga det och gå till alt. två, tex en granne. Flera har ju erbjudit sig, bara i denna tråd! Varför skulle inte då personer som känner en personligen ställa upp?

Förövrigt är väl 2000 kr för att någon tar hand om ens barn i flera timmer en väldigt bra deal?
  • Mamma Lotta

Jag kan inte riktigt se problemet, som många skrivit innan så finns det ju gott om tid att etablera en relation till en barnvakt, oavsett om det är en granne, kollega, nån på förskolan etc.

Och att ringa de mitt i natten eventuellt för att du ska föda tror jag knappast är ett problem De flesta är ju faktiskt medvetna om att det kan ske vilken tid på dygnet som helst och det är ju dessutom i så fall bara en gång inte varje natt i veckan?!

En släkting kan väl eventuellt VABBA för barnet, kolla med försäkringskassan hur det fungerar!

Allt går att lösa

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Snabbamamma

Var inte rädd att fråga kompisar/bekanta/grannar! Jag föder barn snabbt och hade barnvakten boendes 1,5-2 timmar bort. När folk fick veta det var det några stycken (grannar och kompisar) som spontant erbjöd sig att vara "jour" om original-barnvakten inte hann hit i tid. Folk är väldigt hjälpsamma.

Men vi ställde också in oss på att jag kunde få föda ensam (men med personalen). När den tanken lagt sig kände jag mig faktiskt trygg i det.

• Anonym (Nn)

Kolla upp om du inte kan bli igångsatt. Då är det en bestämd dag när ni ska föda och då är det kanske lättare för dina nära och kära att komma och ta hand om syskonet. Prata med din bm på Mvc och förklara situationen. Självklart kan förlossningen starta tidigare än det planerade datumet och då är det bra om man har plan B oxå.

• malle88
    Samma läge skrev 2016-02-12 21:05:04 följande:

Men alltså - alla ni som rekommenderar barnvakt, hur tänker ni? Hur hitta en barnvakt som garanterat ställer upp som barnvakt i kanske ett dygn, på ett datum plus minus 14 dagar, och som måste vara on call dygnet runt denna tid? Vi är i samma situation. Vi har köpt barnvaktstjänst två gånger, 100 kr/h. Det skulle ju bli runt 20000 spänn. Dessutom inte troligt att någon ställer upp på de premisserna. Vi har ingen familj och ingen nära. Ingen aning om hur vi ska göra heller. Känner med dig, ts.

Men personen behöver ju inte vara on call 24/7. Stor del av dagen kan barnet vara på förskola och sedan lämnas/hämtas av barnvakten som kan jobba/plugga som vanligt. Dessutom får de flesta lite förvarning att förlossningen är på g och hinner meddela i god tid. Jag hade lätt gjort det när jag pluggade.

Visst kostar det med barnvakt men det är väl bättre än att ta med barnet till förlossningen eller föda ensam?
  • Vestra
    Mamma Lotta skrev 2016-02-12 22:21:05 följande:

Jag kan inte riktigt se problemet, som många skrivit innan så finns det ju gott om tid att etablera en relation till en barnvakt, oavsett om det är en granne, kollega, nån på förskolan etc.

Och att ringa de mitt i natten eventuellt för att du ska föda tror jag knappast är ett problem De flesta är ju faktiskt medvetna om att det kan ske vilken tid på dygnet som helst och det är ju dessutom i så fall bara en gång inte varje natt i veckan?!

En släkting kan väl eventuellt VABBA för barnet, kolla med försäkringskassan hur det fungerar!

Allt går att lösa

Vabba för det friska syskonet? Nej. Det får man inte. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • epikuren

Skicka ut frågan på Facebook så behöver ingen känna sig tvingad. Kanske upptäcker du att någon kollega du har bra kontakt med faktiskt gärna ställer upp.

• Pennyn

Jag var i exakt samma situation som du (bor i Sthlm utan släktingar eller nära vänner i närheten) men vet du. Ju närmare förlossningsdatumet vi kom, desto fler ytligt bekanta och grannar erbjöd sig att hjälpa till med storasyster om något skulle hända på natten. Du kanske kan hinta inför bekanta att du känner oro över hur ni ska göra med äldre syskonet så ska du se att folk ställer upp!

• Vinterankan

Prata med barnets kompisars föräldrar om han går på dagis, det är ju många som bor i Stockholm och inte har släkt där som nog kan förstå era bekymmer.

Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?