Inlägg från: Anonym (kattis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kattis)

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

gbgumman skrev 2016-02-11 18:20:17 följande:

Jag skulle lätt ta med barnet om jag inte hitta någon. Pappan och barnet skulle fått vänta utanför och jag fick klara mig själv. Kanske andra tycker det låter konstigt men så känner jag.

Att ta med en 2,5 åring till ett sjukhus 4 på morgonen? Kanske inte det smidigaste. Dessutom kanske varken personal eller andra blivande mammor på förlossningen inte vill ha ett barn springandes där. I värsta tänkabara fall kan det också hända något, som man kanske inte vill ha med sin 2,5 åring på. Ska pappan ända inte vara på rummet kan han ju lika gärna vara hemma. Så känner JAG.
    malle88 skrev 2016-02-11 19:37:36 följande:

Ett alternativ är att be om igångsättning tidigt på morgonen och hoppas att bebisen kommer innan dagis stänger.

Men om du är i vecka 27 borde du ha gott om tid att skola in en barnvakt. Kanske en student eller kollegas barn. Unga brukar inte vara så noga med arbetstiderna. Kan bara bra även i framtiden om ni har så få anhöriga i närheten.

Att bli igångsatt av den anledning är väl inte att rekomendera? Tror förövrigt inte att någon läkare skulle gå med på det. En igångsättning är alltid en risk, och är inte kroppen redo tar det garanterat längre tid än förskolan har öppet.

Jag förstår faktiskt inte problemet. Eller jo, jag förstår problemet, men det är klart det går att lösa, speciellt i en storstad (värre om man bor mitt ute i skogen) Man har näst intill nio månader på sig att etablera en realtion mellan någon/några och det äldre syskonet som behöver barnvakt. Fråga i god tid en vän, granne eller kollega som ni tror skulle vilja ställa upp, och som ni skulle vilja ha som barnvakt, umgås mycket, låt personen umgås ensam med sonen, kanske kan han tom sova över? Så klart blir det konstigt att ringa en kollega mitt i natten om man inte pratat om det, men har man i god tid gjort upp om det -inte ett dugg konstigt. I Stockholm lär det väl dessutom finnas professionella barnvakter? Hör er för i bekantskapskretsen, vill/kan inte de ställa upp så kanske de har en tonåring, föräldrar eller mor/far föräldrar som kan. Men som sagt, etablera kontakten innan.

Man ska inte måla fan på väggen, men tänk på att pappan kanske MÅSTE finnas vid förlossningen, inte bara för att det är mysigt, utan att fnnas där för barnet om du blir för svag, eller måste sövas vid urakut kejsarsnitt, eller om barnet behöver extra vård när den kommer ut. 

• Anonym (kattis)
    malle88 skrev 2016-02-12 07:21:16 följande:
    En igångsättning är väl sällan att rekommendera men jag vet att det har förekommit. Men först ska man hitta en doktor som går med på det. En förlossning kan ju ta både kort eller lång tid. Det vet man inte. Måste pappan får han väl åka och ta sonen och då får mamman föda själv.

Då tycker jag det vore bättre med en barnvakt :)
    Har det förekommit igångsättning för att man ska föda under tiden förskolan är öppen? Vansinne i så fall! Ja, en förlossning kan ta både lång och kort tid, men en igångsättning när förlossningen inte är på gång, skulle jag säga nästan garanterat tar lång tid. Och måste man "leta efter en läkare" som vill göra det, säger det väl sig självt att det inte bör ske.
  • Anonym (kattis)
    mb8008 skrev 2016-02-12 09:54:51 följande:

östergötland o dalarna är ju inte superlångt från sthlm... har de släktingar som bor där tillgång till bil och "tillräckligt alerta" för att på kort varsel kunna hoppa i bilen och köra till er lite kvickt? För isf är det ju absolut görbart att ringa dem när du börjar få värkar och de är där på kanske 2 h (tar ju inte mer än det från linköping, nu vet jag inte var dina släktingar bor förstås, men det är ju ingen dagslång körning hursom). Du ska väl ha i vår gissar jag så kommer inte heller vara ngt snökaos eller liknande så det underlättar ju:). Går värkarbetet fort framåt och det inte är dagtid så storasyskon är på förskola, och ni måste åka in t sjukhuset så hade jag nog tagit med mig man och barn in och så får släktingen komma och hämta stora barnet på sjukan. Har ni bara pratat med "utvald" släkting i förväg och förberett på upplägget så funkar nog det bra! Som sagt så lång tid tar det inte att köra så är ändå görbart men förstår att det känns nervöst! 

Klart att det inte är optimalt att ta med ett barn in på sjukhus, kanske på natten, MEN, det är inte världens undergång heller. klart barnet kommer vara jättetrött dagen efter men det är en dag, och liksom det är ingenting i sammanhanget. Jag hade tyckt det var mycket mycket värre att vara själv på förlossningen, för jag tycker själv att det är ganska läskigt att föda barn och jag skulle vara rädd och ledsen om jag var alldeles ensam. Men det är ju jag :). Lycka till.

Det är inte bara det att barnet kommer att vara trött. Små barn ska inte vara på en förlossningsavdelning! Främst för sin egen skull, utan också för alla andra som är där.
  • Anonym (kattis)
    Samma läge skrev 2016-02-12 21:05:04 följande:

Men alltså - alla ni som rekommenderar barnvakt, hur tänker ni? Hur hitta en barnvakt som garanterat ställer upp som barnvakt i kanske ett dygn, på ett datum plus minus 14 dagar, och som måste vara on call dygnet runt denna tid? Vi är i samma situation. Vi har köpt barnvaktstjänst två gånger, 100 kr/h. Det skulle ju bli runt 20000 spänn. Dessutom inte troligt att någon ställer upp på de premisserna. Vi har ingen familj och ingen nära. Ingen aning om hur vi ska göra heller. Känner med dig, ts.

Jag skulle snarare vilja skriva, hur tänker DU? Att INTE fixa barnvakt, är det ett alternativ?? Som sagt har man nio månader på sig att skapa en och helst flera sånna kontakter. Hur svårt är det att vara "on call" i 4 veckor. Ska man åka långt bort eller av annan anledning inte kunna vara barnvakt just en dag så kan man väl säga det och gå till alt. två, tex en granne. Flera har ju erbjudit sig, bara i denna tråd! Varför skulle inte då personer som känner en personligen ställa upp?

Förövrigt är väl 2000 kr för att någon tar hand om ens barn i flera timmer en väldigt bra deal?
Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?