• susannapanna

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

Vi bor i Sthlm, långt ifrån familj och släkt som finns i Dalarna, Östergötland osv. Nu är jag i vecka 27 med andra barnet och har börjat grunna på vem som kan passa storebror (2,5 år) när det är dags för förlossning...

Om det är på dagtid är det ju lättare (förskolan, vänner...) men vi har inte några vänner i närheten där vi har relationen att vi kan ringa dem mitt i natten. Det skulle kännas väldigt olustigt att plinga på hos grannen (som vi endast träffat i trapphuset) för att låta dem ta hand om sonen. 

Ett alternativ är ju att jag åker in själv, men det tycker egentligen både jag och mannen är ett mindre önskvärt alternativ. 

Hur gjorde ni andra i samma situation?!? Doula istället för partner? Ta med barnet till BB och lösa situationen därifrån?

• Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
  • SandraP81

Inför förlossningen av vårt 3e barn var jag inställd på att föda själv eftersom barnvakten bor 30 mil bort. Lyckligtvis gick det inte så fort så barnvakten hann komma innan. Men annars hade jag helt klart fött själv, tråkigt men vad ska man annars göra.

• IsDimma

Ni kan fråga på förskolan. Det vet jag föräldrar som gjort till mina äldre kollegor och dom har gladeligen ställt upp. Där beror det ju på hur man är som person men fråga kan ni ju alltid göra iaf ni tror att någon av dom skulle kunna tänka sig det.

• Birgitta02

Jag lämnade far och son hemma och åkte in med syrran.

• pomperiposa

Det är väl som tidigare skrivit man får klara sig eller ordna, om det hade varit viktigt för mig att ha gubben med mig in, hade jag nog bett någon komma och hälsa på dagarna vid bf, typ syster, mamma eller liknande och hoppas det hade kommit igång då, eller kanske låta barnet åka och hälsa på svärföräldrarna eller mina föräldrar någon vecka där, man kan ju chansa på att bebis kommer när förskolan är öppen. Du kan ju också hitta barnvakt, annonsera och hitta någon som du kan lita på. Lycka till

• susannapanna
    Birgitta02 skrev 2016-02-11 15:10:40 följande:

Jag lämnade far och son hemma och åkte in med syrran.

Med din syrra då alltså? Eller sonens lillasyster?

Här har vi tyvärr ingen syster att tillgå...
  • susannapanna
    SandraP81 skrev 2016-02-11 15:03:59 följande:

Inför förlossningen av vårt 3e barn var jag inställd på att föda själv eftersom barnvakten bor 30 mil bort. Lyckligtvis gick det inte så fort så barnvakten hann komma innan. Men annars hade jag helt klart fött själv, tråkigt men vad ska man annars göra.

Ja, det kanske är så man får tänka.

Jag var väldigt nöjd med min första förlossning förutom att jag ibland tyckte att ingen tittade till oss på väldigt långa stunder. Det är därför lite oroligt för mig att tänka mig att ligga där i smärtor utan ens min man som sällskap...
  • SandraP81
    susannapanna skrev 2016-02-11 17:32:01 följande:
    Ja, det kanske är så man får tänka.

Jag var väldigt nöjd med min första förlossning förutom att jag ibland tyckte att ingen tittade till oss på väldigt långa stunder. Det är därför lite oroligt för mig att tänka mig att ligga där i smärtor utan ens min man som sällskap...
    Tvåan tog bara 5 timmar från värkstart så det kan ju gå snabbt. (Ettan tog ca 16 h) mycket lättare andra gången!
  • susannapanna
    SandraP81 skrev 2016-02-11 18:07:04 följande:
    Tvåan tog bara 5 timmar från värkstart så det kan ju gå snabbt. (Ettan tog ca 16 h) mycket lättare andra gången!
    Håller tummarna för det. Sonen tog 24h av värkarbete. Vi var 18 timmar på förlossningen.
  • Anonym (Ankan)

Jag hade absolut frågat favoritfröken på dagis. Om ni inte har någon pensionerad anhörig som kan komma och bo några veckor hos er?

• gbgumman

Jag skulle lätt ta med barnet om jag inte hitta någon. Pappan och barnet skulle fått vänta utanför och jag fick klara mig själv. Kanske andra tycker det låter konstigt men så känner jag.

Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?