gbgumman skrev 2016-02-11 18:20:17 följande:
Jag skulle lätt ta med barnet om jag inte hitta någon. Pappan och barnet skulle fått vänta utanför och jag fick klara mig själv. Kanske andra tycker det låter konstigt men så känner jag.
Att ta med en 2,5 åring till ett sjukhus 4 på morgonen? Kanske inte det smidigaste. Dessutom kanske varken personal eller andra blivande mammor på förlossningen inte vill ha ett barn springandes där. I värsta tänkabara fall kan det också hända något, som man kanske inte vill ha med sin 2,5 åring på. Ska pappan ända inte vara på rummet kan han ju lika gärna vara hemma. Så känner JAG.
malle88 skrev 2016-02-11 19:37:36 följande:
Ett alternativ är att be om igångsättning tidigt på morgonen och hoppas att bebisen kommer innan dagis stänger.
Men om du är i vecka 27 borde du ha gott om tid att skola in en barnvakt. Kanske en student eller kollegas barn. Unga brukar inte vara så noga med arbetstiderna. Kan bara bra även i framtiden om ni har så få anhöriga i närheten.
Att bli igångsatt av den anledning är väl inte att rekomendera? Tror förövrigt inte att någon läkare skulle gå med på det. En igångsättning är alltid en risk, och är inte kroppen redo tar det garanterat längre tid än förskolan har öppet.
Jag förstår faktiskt inte problemet. Eller jo, jag förstår problemet, men det är klart det går att lösa, speciellt i en storstad (värre om man bor mitt ute i skogen) Man har näst intill nio månader på sig att etablera en realtion mellan någon/några och det äldre syskonet som behöver barnvakt. Fråga i god tid en vän, granne eller kollega som ni tror skulle vilja ställa upp, och som ni skulle vilja ha som barnvakt, umgås mycket, låt personen umgås ensam med sonen, kanske kan han tom sova över? Så klart blir det konstigt att ringa en kollega mitt i natten om man inte pratat om det, men har man i god tid gjort upp om det -inte ett dugg konstigt. I Stockholm lär det väl dessutom finnas professionella barnvakter? Hör er för i bekantskapskretsen, vill/kan inte de ställa upp så kanske de har en tonåring, föräldrar eller mor/far föräldrar som kan. Men som sagt, etablera kontakten innan.
Man ska inte måla fan på väggen, men tänk på att pappan kanske MÅSTE finnas vid förlossningen, inte bara för att det är mysigt, utan att fnnas där för barnet om du blir för svag, eller måste sövas vid urakut kejsarsnitt, eller om barnet behöver extra vård när den kommer ut.