• susannapanna

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

Vi bor i Sthlm, långt ifrån familj och släkt som finns i Dalarna, Östergötland osv. Nu är jag i vecka 27 med andra barnet och har börjat grunna på vem som kan passa storebror (2,5 år) när det är dags för förlossning...

Om det är på dagtid är det ju lättare (förskolan, vänner...) men vi har inte några vänner i närheten där vi har relationen att vi kan ringa dem mitt i natten. Det skulle kännas väldigt olustigt att plinga på hos grannen (som vi endast träffat i trapphuset) för att låta dem ta hand om sonen. 

Ett alternativ är ju att jag åker in själv, men det tycker egentligen både jag och mannen är ett mindre önskvärt alternativ. 

Hur gjorde ni andra i samma situation?!? Doula istället för partner? Ta med barnet till BB och lösa situationen därifrån?

• Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
  • Flygfotogen

Sök en ansvarig barnvakt och skola in barnet gentemot hen. Ni har ju gott om tid. Kolla med någon student?

• MASolokvist

Utan socialt nätverk blir livet lite ansträngt. Man "känner" liksom ingen och det är ensamt i längden. Alla människor har inte så lätt att skapa nya relationer och knyta vänskapsband. Antingen får ni börja jobba på det nu, eller lösa det inom kärnfamiljen. Hyr in barnvakt redan nu för att vänja ert barn.

Andra alternativet är nog att föda "ensam". Inte så roligt kanske.

• Rani

Det finns ju barnvaktsföretag. Hör med ett sådant om det går att hitta någon som kan rycka in med kort varsel.

Ta med barnet till förlossningen är ett no no.

• Anonym (Våga fråga!)

Jag tror också att de flesta vill hjälpa till o gärna ställer upp o hjälper er. Jag skulle inte dra mig för att fråga en kollega (eller om maken har någon kollega) eller grannen. Eller har ni fått kontakt med någon förälder på förskolan med barn i sonens ålder? Barnen på förskolan har ju ofta koll på de andra barnens mammor o pappor redan så de är inga direkta främlingar. Även om det skulle vara mitt i natten så är det väl klart man ställer upp för en sådan sak. Fråga redan nu o låt ev sonen bekanta sig med personen vid några tillfällen. Startar det mitt i natten kan ju personen komma över (er son kommer ju sova) o vänta in ngn av era släktingar som hinner fram på några timmar.

O som ngn skrev hade hänt. Om min granne ringde på mitt i natten o skulle till förlossningen (utan att ha pratat med mig innan) så skulle jag ställa upp utan att tveka.

Tror inte att du ska haka upp dig på att ni inte har vänner nära som du KÄNNER att ni kan ringa mitt i natten. Inte hur som helst när som helst kanske men vid ett sådant här speciellt tillfälle kommer det säkert inte vara några problem, särskilt om ni frågat innan. Tror att du underskattar vänskapen o den du frågar blir säkert glad o kanske stärks vänskapen på köpet.

• Anonym (kattis)
    mb8008 skrev 2016-02-12 09:54:51 följande:

östergötland o dalarna är ju inte superlångt från sthlm... har de släktingar som bor där tillgång till bil och "tillräckligt alerta" för att på kort varsel kunna hoppa i bilen och köra till er lite kvickt? För isf är det ju absolut görbart att ringa dem när du börjar få värkar och de är där på kanske 2 h (tar ju inte mer än det från linköping, nu vet jag inte var dina släktingar bor förstås, men det är ju ingen dagslång körning hursom). Du ska väl ha i vår gissar jag så kommer inte heller vara ngt snökaos eller liknande så det underlättar ju:). Går värkarbetet fort framåt och det inte är dagtid så storasyskon är på förskola, och ni måste åka in t sjukhuset så hade jag nog tagit med mig man och barn in och så får släktingen komma och hämta stora barnet på sjukan. Har ni bara pratat med "utvald" släkting i förväg och förberett på upplägget så funkar nog det bra! Som sagt så lång tid tar det inte att köra så är ändå görbart men förstår att det känns nervöst! 

Klart att det inte är optimalt att ta med ett barn in på sjukhus, kanske på natten, MEN, det är inte världens undergång heller. klart barnet kommer vara jättetrött dagen efter men det är en dag, och liksom det är ingenting i sammanhanget. Jag hade tyckt det var mycket mycket värre att vara själv på förlossningen, för jag tycker själv att det är ganska läskigt att föda barn och jag skulle vara rädd och ledsen om jag var alldeles ensam. Men det är ju jag :). Lycka till.

Det är inte bara det att barnet kommer att vara trött. Små barn ska inte vara på en förlossningsavdelning! Främst för sin egen skull, utan också för alla andra som är där.
  • nevermind
    susannapanna skrev 2016-02-11 17:29:35 följande:
    Med din syrra då alltså? Eller sonens lillasyster?

Här har vi tyvärr ingen syster att tillgå...
    Nä, i så fall är det väl syrran som ska vara barnvakt och mannen med på förlossningen..?
  • nevermind

Du kan ju föda hemma också... Men jag förstår verkligen att alla inte vill det.

• Rockstar

Mina föräldrar har kommit båda gångerna, vi har 18 mil till dom. Vi hade även gjort upp med bekanta i vår stad att dom kunde komma och passa barnen tills min föräldrar kom ifall vi hade varit tvungna att åka in. Kanske kan ni göra upp något liknande med någon kollega eller så, ifall någon av era föräldrar ställer upp och kommer. Vi har 1 timmes bilfärd till närmsta BB så man vill ju inte vänta hur länge som helst hemma.

• Samma läge

Men alltså - alla ni som rekommenderar barnvakt, hur tänker ni? Hur hitta en barnvakt som garanterat ställer upp som barnvakt i kanske ett dygn, på ett datum plus minus 14 dagar, och som måste vara on call dygnet runt denna tid? Vi är i samma situation. Vi har köpt barnvaktstjänst två gånger, 100 kr/h. Det skulle ju bli runt 20000 spänn. Dessutom inte troligt att någon ställer upp på de premisserna. Vi har ingen familj och ingen nära. Ingen aning om hur vi ska göra heller. Känner med dig, ts.

Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?