Inlägg från: Anonym (Våga fråga!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Våga fråga!)

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

Jag tror också att de flesta vill hjälpa till o gärna ställer upp o hjälper er. Jag skulle inte dra mig för att fråga en kollega (eller om maken har någon kollega) eller grannen. Eller har ni fått kontakt med någon förälder på förskolan med barn i sonens ålder? Barnen på förskolan har ju ofta koll på de andra barnens mammor o pappor redan så de är inga direkta främlingar. Även om det skulle vara mitt i natten så är det väl klart man ställer upp för en sådan sak. Fråga redan nu o låt ev sonen bekanta sig med personen vid några tillfällen. Startar det mitt i natten kan ju personen komma över (er son kommer ju sova) o vänta in ngn av era släktingar som hinner fram på några timmar.

O som ngn skrev hade hänt. Om min granne ringde på mitt i natten o skulle till förlossningen (utan att ha pratat med mig innan) så skulle jag ställa upp utan att tveka.

Tror inte att du ska haka upp dig på att ni inte har vänner nära som du KÄNNER att ni kan ringa mitt i natten. Inte hur som helst när som helst kanske men vid ett sådant här speciellt tillfälle kommer det säkert inte vara några problem, särskilt om ni frågat innan. Tror att du underskattar vänskapen o den du frågar blir säkert glad o kanske stärks vänskapen på köpet.

• Anonym (Våga fråga!)
    modsey skrev 2016-02-13 15:58:36 följande:

Jo det borde man nog få eftersom den ordinarie vårdnadshavaren ( mamma) i det här fallet är på sjukhus

Ordinarie vårdnadshavare är ju flera personer i det här fallet. Allt tyder på att föräldrarna här lever ihop o har delad vårdnad. Pappan behöver ju, som ts konstaterat, inte vara på sjukhuset så är det natt/kväll/helg så är ju även pappan ordinarie vårdnadshavare. Utvidgad tfp/vab är främst till för ensamstående. Är det vardag så är "ordinarie vårdnadshavare" förskolan. Så hur menar du?

Ja i vissa situationer får man vaba även o barnet är friskt. Men inte i den nu aktuella situationen. Eller hur menar du?
    Elliva skrev 2016-02-13 16:01:48 följande:

Jo, det får man visst.

• Anonym (Våga fråga!)
    modsey skrev 2016-02-13 17:52:41 följande:

jag är ganska säker på att man faktiskt får det. Bäst ä såklart att ringa fk och kolla. Vab kan överlåtas till granne, mormor eller tanten på ICA och har inget med att göra om man är ensamstående eller inte att göra

Om barnet är sjukt kan man göra så ja, men nu talar vi om ett friskt barn. O då undrar jag hur du menar.
  • Anonym (Våga fråga!)
    modsey skrev 2016-02-14 10:09:03 följande:

Man kan även vabba när barnet är friskt och den som skulle vårda barnet är sjukt.

Vi gjorde det senast för två veckor sen. Kärnfriskt barn sjuk morfar. Jag fick vabba

Ja jag vet att barnet inte måste vara sjukt utan att det även går att vabba när ordinarie vårdnadshavare är sjuk/på sjukhus (som framgick av mitt tidigare inlägg så känner jag till utökad tfp), men här är ju inte alla ordinarie vårdnadshavare "sjuka". Mamman är på sjukhus o föder ja, men pappan är ju också vårdnadshavare o han måste ju inte vara på sjukhus. Är det vardag dagtid så är ju förskolan ordinarie vårdnadshavare. Du verkar mena att det bara finns en vårdnadshavare (mamman) skrev du i ditt första inlägg. O du envisas med att komma med nya exempel som inte har med ts situation att göra. Så på vilken grund menar du att grannen (eller annan) ska få tfp/vab för att mamman o pappan är på BB?
  • Anonym (Våga fråga!)
    modsey skrev 2016-02-14 11:47:45 följande:

Nej jag har inte sagt att mamman är ensam. Men pappan är den tiden när han i vanliga fall är på jobbet inte den ordinarie vårdnadshavaren. Och jag är inte bensäker utan jag tror. Därav att jag skrev kolla med f kassan. Hur konstigt det än är har pappan rätt att vara på ex semester. När jag vabbade då morfar blev sjuk var pappan hos oss och fiskade. Jag fick vabba!

Återigen, den tid ts man är på jobbet är ju barnet mest troligt på förskolan i ts fall. Jag jobbar på FK så därav att jag gärna vill att du slutar uttala dig om saker som du tror. Tänk om du lurar i ngn att det går o göra som du tror o sen får de ingen ersättning. Du slängde dig in i tråden o uttalade dig helt tvärsäkert. Även när du ifrågasattes så kom du med nya tvärsäkra uttalanden o exempel för att stötta upp dina påståenden. Med detta sagt: Problemet för ts är att det inte finns ngn annan än pappan o förskolan att tillgå som hon ser läget just nu. Vab eller inte är därmed inte frågan som ts har. Ursäkta allt OT TS.

Precis!
    Rani skrev 2016-02-14 12:03:44 följande:

Jag såg för ett tag sedan en fråga på försäkringskassens facebook som handlade om just detta. Får någon annan vabba när mamman och pappan är på förlossningen? Svaret de gav var att det inte fanns någon ersättning att få.

Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?