Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
Jag tror också att de flesta vill hjälpa till o gärna ställer upp o hjälper er. Jag skulle inte dra mig för att fråga en kollega (eller om maken har någon kollega) eller grannen. Eller har ni fått kontakt med någon förälder på förskolan med barn i sonens ålder? Barnen på förskolan har ju ofta koll på de andra barnens mammor o pappor redan så de är inga direkta främlingar. Även om det skulle vara mitt i natten så är det väl klart man ställer upp för en sådan sak. Fråga redan nu o låt ev sonen bekanta sig med personen vid några tillfällen. Startar det mitt i natten kan ju personen komma över (er son kommer ju sova) o vänta in ngn av era släktingar som hinner fram på några timmar.
O som ngn skrev hade hänt. Om min granne ringde på mitt i natten o skulle till förlossningen (utan att ha pratat med mig innan) så skulle jag ställa upp utan att tveka.
Tror inte att du ska haka upp dig på att ni inte har vänner nära som du KÄNNER att ni kan ringa mitt i natten. Inte hur som helst när som helst kanske men vid ett sådant här speciellt tillfälle kommer det säkert inte vara några problem, särskilt om ni frågat innan. Tror att du underskattar vänskapen o den du frågar blir säkert glad o kanske stärks vänskapen på köpet.