• susannapanna

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

Vi bor i Sthlm, långt ifrån familj och släkt som finns i Dalarna, Östergötland osv. Nu är jag i vecka 27 med andra barnet och har börjat grunna på vem som kan passa storebror (2,5 år) när det är dags för förlossning...

Om det är på dagtid är det ju lättare (förskolan, vänner...) men vi har inte några vänner i närheten där vi har relationen att vi kan ringa dem mitt i natten. Det skulle kännas väldigt olustigt att plinga på hos grannen (som vi endast träffat i trapphuset) för att låta dem ta hand om sonen. 

Ett alternativ är ju att jag åker in själv, men det tycker egentligen både jag och mannen är ett mindre önskvärt alternativ. 

Hur gjorde ni andra i samma situation?!? Doula istället för partner? Ta med barnet till BB och lösa situationen därifrån?

• Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
  • Anonym (En till!)

Vi har tre barn och fjärde förväntas komma i aug/sep. Har inga vänner, en svärmor vi sagt upp bekantskapen med pga olika saker, en mamma som inte vet vad respekt är och en pappa som är skröplig i rygg/ben. Så vi har egentligen endast min svärfar att förlita oss på men han bor en bit bort och jobbar på dagtid. Så vi har lite samma dilemma, vi har inte berättar än för någon om att vi ska ha barn. Vår äldsta är 13,5 då det är dax o yngsta 7 år så en fundering är ju att hon får ta hand om yngsta men det förutsätter ju att det inte sker på skoltid eller drar ut på tiden allt för länge få vi inte vill lägga för mycket ansvar på henne. Ta med yngsta är inget alternativ och att åka själv känns väldigt konstigt då jag inte skaffat barnet själv... Att leja en helt främmande barnvakt skulle kännas väldigt konstigt....

• modsey
    Cadencee skrev 2016-02-22 07:18:55 följande:

Fast det blir ett nej tyvärr. Så är reglerna runt detta. Det är enbart mamman som är inskriven på sjukhus och då finns pappa "tillgänglig" så vab får man inte pga förlossning, inte ens vid komplicerade sådana. Skit tycker jag men jag kan inte ändra regler. Förskolan behöver igentligen inte ens tillgodose omsorgsbehovet dagtid då pappan vid en förlossning inte är med barnet sen gör nog många förskolor det men de får neka.

Men att han är och fiskar på semester är ok.....?
  • Cadencee
    modsey skrev 2016-02-22 17:06:20 följande:
    Men att han är och fiskar på semester är ok.....?
    Det kan jag inte svara på. Men jag vet hur reglerna ser ut kring vab och förlossning, där har jag själv satt mig in i då jag själv är gravid med nummer 2. Vi har dock löst det med barnvakt i sommar när det är dags.
    Idag ser reglerna ut så att vid förlossning och man ej har löst barnvakt till syskon får pappan vara hemma med barnet, det är sjukt men så är det.
  • modsey
    Cadencee skrev 2016-02-22 19:44:51 följande:
    Det kan jag inte svara på. Men jag vet hur reglerna ser ut kring vab och förlossning, där har jag själv satt mig in i då jag själv är gravid med nummer 2. Vi har dock löst det med barnvakt i sommar när det är dags.
    Idag ser reglerna ut så att vid förlossning och man ej har löst barnvakt till syskon får pappan vara hemma med barnet, det är sjukt men så är det.

fast har man inte rätt att ta fp på samma dag ett visst antal dagar?

Jag bara tycker det är så märkligt att en pappa kan få åka på semester, så blir mamman sjuk eller dagisfröken och då har annan person rätt att ta vab eftersom det ju får överlåtas.
    Förstår inte varför det enda tillfället det då inte får ske är vid förlossning.

• Cadencee
    modsey skrev 2016-02-22 20:03:33 följande:

fast har man inte rätt att ta fp på samma dag ett visst antal dagar?

Jag bara tycker det är så märkligt att en pappa kan få åka på semester, så blir mamman sjuk eller dagisfröken och då har annan person rätt att ta vab eftersom det ju får överlåtas.
    Förstår inte varför det enda tillfället det då inte får ske är vid förlossning.

Dubbeldagar för samma barn? Jo under barnets första år men det hjälper ju inte ändå vid detta tillfället.

Jag tycker också det är konstigt om det går att göra så (har aldrig gjort så själv dock).
  • modsey
    Cadencee skrev 2016-02-22 20:20:39 följande:

Dubbeldagar för samma barn? Jo under barnets första år men det hjälper ju inte ändå vid detta tillfället.

Jag tycker också det är konstigt om det går att göra så (har aldrig gjort så själv dock).

Att överlåta vab till mormor eller annan person är ju fullt möjligt bara igenom att jag vill eller att mormor lättare kan ta ledigt när jag har ett viktigt jobbmöte eller bara känner för det. Så jag ser inte varför det inte kan tillämpas vid förlossningen.
  • Anonym (E)
    modsey skrev 2016-02-22 21:27:59 följande:
    Att överlåta vab till mormor eller annan person är ju fullt möjligt bara igenom att jag vill eller att mormor lättare kan ta ledigt när jag har ett viktigt jobbmöte eller bara känner för det. Så jag ser inte varför det inte kan tillämpas vid förlossningen.
    För att barnet inte är sjukt såklart! 

Men alla är fria att försöka påverka politiker att ändra reglerna!
  • Cadencee
    modsey skrev 2016-02-22 21:27:59 följande:
    Då måste BARNET vara sjukt och du som vårdnadshavare arbeta. Är du ledig från får inte tex mormor vabba då barnet är sjukt.
  • modsey
    Anonym (E) skrev 2016-02-23 09:42:11 följande:

För att barnet inte är sjukt såklart! 

Men alla är fria att försöka påverka politiker att ändra reglerna!

..nja man kan ju ta vab om vårdnadshavaren är sjuk också. Gjorde senast för någon vecka sedan.
    Cadencee skrev 2016-02-23 10:01:23 följande:

Då måste BARNET vara sjukt och du som vårdnadshavare arbeta. Är du ledig från får inte tex mormor vabba då barnet är sjukt.

Nej här är det ju vårdnadshavaren som sjuk. Dva mamman.Pappan kan vara på fiske resa och man går överlåta vab t mormor....förstår inte hur det kan vara mer ok än att pappan tar en fp dag för det nya barnet
  • Anonym (E)
    modsey skrev 2016-02-23 10:48:38 följande:
    ..nja man kan ju ta vab om vårdnadshavaren är sjuk också. Gjorde senast för någon vecka sedan.
    Cadencee skrev 2016-02-23 10:01:23 följande:

Nej här är det ju vårdnadshavaren som sjuk. Dva mamman.Pappan kan vara på fiske resa och man går överlåta vab t mormor....förstår inte hur det kan vara mer ok än att pappan tar en fp dag för det nya barnet
    Man kan ju slingra runt reglerna så mycket man vill, men om du läser i tråden så finns det ju t.o.m folk som ringt försäkringskassan och frågat. Och nej, man kan inte vab:a för ett friskt barn med en pappa som potentiellt skulle kunna vara hemma med barnet men inte vill (av mkt förklarliga skäl). 

Och vem säger här egentligen att det är mamman som är "vårdnashavaren" och inte pappan? Mamman i detta fall är ju inte hemma med det stora barnet, utan det går på förskolan. Alltså är båda föräldrarna ordinarie vårdnadshavare. 

På de flesta förskolan (med undantag Storstockholm) får ju barnen inte ens vara på förskolan om pappan är på fiskesemester, så det kan inte ens bli aktuellt att vab;a för en släkting i sådana fall. Vanlig regel är att om föräldrarna har semester så är barnen lediga. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (E) skrev 2016-02-23 11:33:26 följande:

Man kan ju slingra runt reglerna så mycket man vill, men om du läser i tråden så finns det ju t.o.m folk som ringt försäkringskassan och frågat. Och nej, man kan inte vab:a för ett friskt barn med en pappa som potentiellt skulle kunna vara hemma med barnet men inte vill (av mkt förklarliga skäl). 

Och vem säger här egentligen att det är mamman som är "vårdnashavaren" och inte pappan? Mamman i detta fall är ju inte hemma med det stora barnet, utan det går på förskolan. Alltså är båda föräldrarna ordinarie vårdnadshavare. 

På de flesta förskolan (med undantag Storstockholm) får ju barnen inte ens vara på förskolan om pappan är på fiskesemester, så det kan inte ens bli aktuellt att vab;a för en släkting i sådana fall. Vanlig regel är att om föräldrarna har semester så är barnen lediga. 

Vi har också fått överlåta vab helt öppet när i vårt fall jag var på semester och pappan var hemma och jobbade. När barnet blev sjukt så kunde vi välja på att pappa skulle vabba eller överlåta det enligt försäkringskassan. Att jag var bortrest spelade ingen roll även om förskolan har andra regler. Det struntar liksom försäkringskassan i helt.
Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?