• susannapanna

Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?

Vi bor i Sthlm, långt ifrån familj och släkt som finns i Dalarna, Östergötland osv. Nu är jag i vecka 27 med andra barnet och har börjat grunna på vem som kan passa storebror (2,5 år) när det är dags för förlossning...

Om det är på dagtid är det ju lättare (förskolan, vänner...) men vi har inte några vänner i närheten där vi har relationen att vi kan ringa dem mitt i natten. Det skulle kännas väldigt olustigt att plinga på hos grannen (som vi endast träffat i trapphuset) för att låta dem ta hand om sonen. 

Ett alternativ är ju att jag åker in själv, men det tycker egentligen både jag och mannen är ett mindre önskvärt alternativ. 

Hur gjorde ni andra i samma situation?!? Doula istället för partner? Ta med barnet till BB och lösa situationen därifrån?

• Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?
  • modsey
    Vestra skrev 2016-02-12 22:44:29 följande:
    Vabba för det friska syskonet? Nej. Det får man inte. 
    Jo det borde man nog få eftersom den ordinarie vårdnadshavaren ( mamma) i det här fallet är på sjukhus
  • Elliva
    Vestra skrev 2016-02-12 22:44:29 följande:
    Vabba för det friska syskonet? Nej. Det får man inte. 
    Jo, det får man visst.
  • london

Det finns ju flera företag som förmedlar barnvakter i Stockholm. Jag hade tagit kontakt med dom, hyrt in barnvakt några ggr innan det beger sig så att sonen får lära känna barnvakten och sedan betalat extra för att barnvakten kommer till er när det är dags att åka in. Såklart behöver man ju kolla upp att barnvakten ställer upp att komma in vilken tid som helst på dygnet under den närliggande tiden kring bf men det gör man ju i början.

• Hajarna

Hej,

Är det någon av personalen på
    Förskolan som du har extra bra kontakt med, någon som du vet att din son tycker
    Väldigt mycket om? Jag hade frågat pedagogerna på förskolan om hjälp.. Jag arbetar själv på förskolan och hade någon av mina föräldrar frågat så hade jag ställt upp på att passa barnet medans ni är på förlossningen..

• Anonym (Våga fråga!)
    modsey skrev 2016-02-13 15:58:36 följande:

Jo det borde man nog få eftersom den ordinarie vårdnadshavaren ( mamma) i det här fallet är på sjukhus

Ordinarie vårdnadshavare är ju flera personer i det här fallet. Allt tyder på att föräldrarna här lever ihop o har delad vårdnad. Pappan behöver ju, som ts konstaterat, inte vara på sjukhuset så är det natt/kväll/helg så är ju även pappan ordinarie vårdnadshavare. Utvidgad tfp/vab är främst till för ensamstående. Är det vardag så är "ordinarie vårdnadshavare" förskolan. Så hur menar du?

Ja i vissa situationer får man vaba även o barnet är friskt. Men inte i den nu aktuella situationen. Eller hur menar du?
    Elliva skrev 2016-02-13 16:01:48 följande:

Jo, det får man visst.

• modsey
    Anonym (Våga fråga!) skrev 2016-02-13 17:34:18 följande:
    Ordinarie vårdnadshavare är ju flera personer i det här fallet. Allt tyder på att föräldrarna här lever ihop o har delad vårdnad. Pappan behöver ju, som ts konstaterat, inte vara på sjukhuset så är det natt/kväll/helg så är ju även pappan ordinarie vårdnadshavare. Utvidgad tfp/vab är främst till för ensamstående. Är det vardag så är "ordinarie vårdnadshavare" förskolan. Så hur menar du?

Ja i vissa situationer får man vaba även o barnet är friskt. Men inte i den nu aktuella situationen. Eller hur menar du?
    Elliva skrev 2016-02-13 16:01:48 följande:

Jo, det får man visst.

jag är ganska säker på att man faktiskt får det. Bäst ä såklart att ringa fk och kolla. Vab kan överlåtas till granne, mormor eller tanten på ICA och har inget med att göra om man är ensamstående eller inte att göra
  • Anonym (Våga fråga!)
    modsey skrev 2016-02-13 17:52:41 följande:

jag är ganska säker på att man faktiskt får det. Bäst ä såklart att ringa fk och kolla. Vab kan överlåtas till granne, mormor eller tanten på ICA och har inget med att göra om man är ensamstående eller inte att göra

Om barnet är sjukt kan man göra så ja, men nu talar vi om ett friskt barn. O då undrar jag hur du menar.
  • Anonym (Johanna)

Vi var precis i er situation. Jag frågade tillslut en pedagog på förskolan och hon ställde upp:)

• Samma läge igen

Strular med mitt login, och kan inte citera. Det är jag som har samma situation som ts.

Någon frågade "hur JAG tänker". Jadu, jag tänker realistiskt. Jag vet inte hur det är för dig men här dräller det inte av folk som helt osjälviskt sätter livet på paus och skippar jobb, plugg, familj, mm för att barnvakta någons barn. Det handlar ju om minst ett dygn! Och visst måste man vara tillgänglig dygnet runt, samtalet ksn ju komma tre på natten. Den barnvakt vi har anlitat tidigare skulle säkert göra det förutsatt att det inte krockar med hennes skola eller något annat. Det är helt enkelt inte tillräckligt tillförlitligt. Men såklart ska jag fråga, dock omöjligt för någon att ge ett annat svar än "om jag kan".

Visst kan man försöka haffa en granne och hoppas på att denne är vettig. Men svaret lär ju bli samma där. Tror som sagt de flesta hjälper till förutsatt att det inte krockar för mycket med deras eget liv, och det är ju lite svårt att veta i förväg.

Har aldrig hört talas om barnvaktsförmedlingar som kör dygnet-runt-jour och kommer på en timmes varsel för att stanna i nåt dygn. Var finns dessa menar ni och till vilka priser?

• Rani
    Samma läge igen skrev 2016-02-13 23:17:25 följande:

Strular med mitt login, och kan inte citera. Det är jag som har samma situation som ts.

Någon frågade "hur JAG tänker". Jadu, jag tänker realistiskt. Jag vet inte hur det är för dig men här dräller det inte av folk som helt osjälviskt sätter livet på paus och skippar jobb, plugg, familj, mm för att barnvakta någons barn. Det handlar ju om minst ett dygn! Och visst måste man vara tillgänglig dygnet runt, samtalet ksn ju komma tre på natten. Den barnvakt vi har anlitat tidigare skulle säkert göra det förutsatt att det inte krockar med hennes skola eller något annat. Det är helt enkelt inte tillräckligt tillförlitligt. Men såklart ska jag fråga, dock omöjligt för någon att ge ett annat svar än "om jag kan".

Visst kan man försöka haffa en granne och hoppas på att denne är vettig. Men svaret lär ju bli samma där. Tror som sagt de flesta hjälper till förutsatt att det inte krockar för mycket med deras eget liv, och det är ju lite svårt att veta i förväg.

Har aldrig hört talas om barnvaktsförmedlingar som kör dygnet-runt-jour och kommer på en timmes varsel för att stanna i nåt dygn. Var finns dessa menar ni och till vilka priser?

Vi hade schema när andra barnet skulle födas. Frågade runt bland alla kompisar vilka som kunde vilka dagar och skrev in i kalendern. På så sätt visste vi vem vi skulle fråga när det var dags. Min man var bara med under själva förlossningen och följde mig upp till BB. Sedan åkte han hem. Tio timmar eller nåt sånt hade vi barnvakt.
Svar på tråden Ingen barnvakt till syskonet inför förlossning - vad gör man?