-
Jo det borde man nog få eftersom den ordinarie vårdnadshavaren ( mamma) i det här fallet är på sjukhusVestra skrev 2016-02-12 22:44:29 följande:Vabba för det friska syskonet? Nej. Det får man inte.
-
jag är ganska säker på att man faktiskt får det. Bäst ä såklart att ringa fk och kolla. Vab kan överlåtas till granne, mormor eller tanten på ICA och har inget med att göra om man är ensamstående eller inte att göraAnonym (Våga fråga!) skrev 2016-02-13 17:34:18 följande:Ordinarie vårdnadshavare är ju flera personer i det här fallet. Allt tyder på att föräldrarna här lever ihop o har delad vårdnad. Pappan behöver ju, som ts konstaterat, inte vara på sjukhuset så är det natt/kväll/helg så är ju även pappan ordinarie vårdnadshavare. Utvidgad tfp/vab är främst till för ensamstående. Är det vardag så är "ordinarie vårdnadshavare" förskolan. Så hur menar du?
Ja i vissa situationer får man vaba även o barnet är friskt. Men inte i den nu aktuella situationen. Eller hur menar du?Elliva skrev 2016-02-13 16:01:48 följande:Jo, det får man visst.
-
Man kan även vabba när barnet är friskt och den som skulle vårda barnet är sjukt.Anonym (Våga fråga!) skrev 2016-02-13 20:11:40 följande:
Om barnet är sjukt kan man göra så ja, men nu talar vi om ett friskt barn. O då undrar jag hur du menar.
Vi gjorde det senast för två veckor sen. Kärnfriskt barn sjuk morfar. Jag fick vabba -
Nej jag har inte sagt att mamman är ensam. Men pappan är den tiden när han i vanliga fall är på jobbet inte den ordinarie vårdnadshavaren. Och jag är inte bensäker utan jag tror. Därav att jag skrev kolla med f kassan. Hur konstigt det än är har pappan rätt att vara på ex semester. När jag vabbade då morfar blev sjuk var pappan hos oss och fiskade. Jag fick vabba!
-
en gud vad är ditt problem!?Anonym (Våga fråga!) skrev 2016-02-14 19:41:26 följande:Återigen, den tid ts man är på jobbet är ju barnet mest troligt på förskolan i ts fall. Jag jobbar på FK så därav att jag gärna vill att du slutar uttala dig om saker som du tror. Tänk om du lurar i ngn att det går o göra som du tror o sen får de ingen ersättning. Du slängde dig in i tråden o uttalade dig helt tvärsäkert. Även när du ifrågasattes så kom du med nya tvärsäkra uttalanden o exempel för att stötta upp dina påståenden. Med detta sagt: Problemet för ts är att det inte finns ngn annan än pappan o förskolan att tillgå som hon ser läget just nu. Vab eller inte är därmed inte frågan som ts har. Ursäkta allt OT TS.
Precis!Rani skrev 2016-02-14 12:03:44 följande:Jag såg för ett tag sedan en fråga på försäkringskassens facebook som handlade om just detta. Får någon annan vabba när mamman och pappan är på förlossningen? Svaret de gav var att det inte fanns någon ersättning att få.
"Jag vill och jag vill."..jag skriver väl vad jag önskar och jag _har_ skrivit att de borde ringa f kassan!
Det finns åtskilliga om och men och i fall att eventualiteter som i en tråd som denna inte går att uttala helt säkert . Kanske jobbar pappan natt? Kanske jobbar han på annan ort? Kanske finns det en mormor / farmot/ granne som visst kan komma och ta barnet när de åker in om denne i så fall kan få ersättning från f-kassan eftersom den ordinarie vårdnadshavaren då är på sjukhus. -
Eftersom annan person kan ta vab om ordinarie vårdnadshavaren är sjuk så är det inte klockrent nej. Pappan kan ju till och med vara på semester för att det ska tillåtas.Cadencee skrev 2016-02-21 21:29:49 följande:
Men ingen annan får ta vab för barnet när de är på förlossningen. Finns ingen barnvakt är reglerna tyvärr sådana att pappan får vara hemma med barnet om förskolan inte går att tillgå.
Vore jag ts skulle jag helt enkelt ringa f kassan för att fråga då mamma är " sjuk" och pappan tar av de där 10 dagarna -
Men att han är och fiskar på semester är ok.....?Cadencee skrev 2016-02-22 07:18:55 följande:
Fast det blir ett nej tyvärr. Så är reglerna runt detta. Det är enbart mamman som är inskriven på sjukhus och då finns pappa "tillgänglig" så vab får man inte pga förlossning, inte ens vid komplicerade sådana. Skit tycker jag men jag kan inte ändra regler. Förskolan behöver igentligen inte ens tillgodose omsorgsbehovet dagtid då pappan vid en förlossning inte är med barnet sen gör nog många förskolor det men de får neka.
-
Cadencee skrev 2016-02-22 19:44:51 följande:Det kan jag inte svara på. Men jag vet hur reglerna ser ut kring vab och förlossning, där har jag själv satt mig in i då jag själv är gravid med nummer 2. Vi har dock löst det med barnvakt i sommar när det är dags.
Idag ser reglerna ut så att vid förlossning och man ej har löst barnvakt till syskon får pappan vara hemma med barnet, det är sjukt men så är det.fast har man inte rätt att ta fp på samma dag ett visst antal dagar?
Jag bara tycker det är så märkligt att en pappa kan få åka på semester, så blir mamman sjuk eller dagisfröken och då har annan person rätt att ta vab eftersom det ju får överlåtas.
Förstår inte varför det enda tillfället det då inte får ske är vid förlossning. -
Att överlåta vab till mormor eller annan person är ju fullt möjligt bara igenom att jag vill eller att mormor lättare kan ta ledigt när jag har ett viktigt jobbmöte eller bara känner för det. Så jag ser inte varför det inte kan tillämpas vid förlossningen.Cadencee skrev 2016-02-22 20:20:39 följande:
Dubbeldagar för samma barn? Jo under barnets första år men det hjälper ju inte ändå vid detta tillfället.
Jag tycker också det är konstigt om det går att göra så (har aldrig gjort så själv dock).
-
..nja man kan ju ta vab om vårdnadshavaren är sjuk också. Gjorde senast för någon vecka sedan.Anonym (E) skrev 2016-02-23 09:42:11 följande:
För att barnet inte är sjukt såklart!
Men alla är fria att försöka påverka politiker att ändra reglerna!
Nej här är det ju vårdnadshavaren som sjuk. Dva mamman.Pappan kan vara på fiske resa och man går överlåta vab t mormor....förstår inte hur det kan vara mer ok än att pappan tar en fp dag för det nya barnetCadencee skrev 2016-02-23 10:01:23 följande:Då måste BARNET vara sjukt och du som vårdnadshavare arbeta. Är du ledig från får inte tex mormor vabba då barnet är sjukt.