Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Åh kära du, alla är så olika särskilt känslomässigt. Är nog svårt att sätta en "normal" på nått. Men jag tycker att du ska strunta i vad som är normalt och försöka känna vad som är ok för dig. Känner du att det blir för mycket och att du inte kan se slutet på att va nedstämd så tycker jag att du ringer bm och ber om samtal. Men ja om jag ska dela med mig av egen erfarenhet så had jag några veckor när det var väldigt tungt pga jag var så illamående och bara låg i sängen typ - då kände jag mig riktigt nere men grät inte. Men sen hade jag några andra veckor när jag grät mycket och då kände jag mig egentligen inte ledsen men tårarna bara kom lätt - helt irrationellt. Tror det sistnämnde är mer typiskt hormonellt som många går igenom medan det förstnämnda (och ditt) kanske mer är exempel på att man fakriskt är ledsen för en bakomliggande orsak?

mamalolo skrev 2016-09-19 06:56:44 följande:

Hörrni, en fråga som är relaterad till det jag skrivit om tidigare: hur vet man vad som är "normal" hormonpåverkan/gravidnedstämdhet och vad som är en depression? Jag har fortsatt att känna mig deppig. Har varit illamående och trött i över en månad (började innan BIM) och det tär. De senaste två dagarna har jag gråtit floder och känt mig så uppgiven och ledsen. Jag hade inte riktigt tänkt mig allt så här och är så trött + trött på att svika allt och alla och mest ligga i sängen. I Gravidguiden-appen står det att det är ungefär nu (v 10) som känsligheten och funderingar på framtiden kan komma. Men kan inte minnas att det var så här under min första två graviditeter. I och för sig mådde jag då inte heller så här illa, och var inte heller så här trött. Puh!

Har inskrivning idag. Kanske ska fråga där?

T s
  • Loppan84

Haha exakt samma Timeline som mig då - vände sig i vecka 31+5 och sen fixerade sig i vecka 36 och däremellan omöjligt att andas.

Kom han tidigt eller sent jmf med bf? Kanske blir copy paste på hela förloppet tänker jag ;)

Symetrical skrev 2016-09-19 13:32:50 följande:

Men så skönt för dig. Och skönt att slippa glukosbelastningen!

Precis sådär var det för mig under första graviditeten också. Började må lite illa och ha svårt för att äta och andas kring typ v 32, men det släppte en massa när han fixerade sig och magen sjönk i v 36. Den här gången vart det ju ingen fixering alls förrän under själva fl, så därför jag inte blev av med det innan bebis var ute. XD

Vi har det bara bra, tack! Han äter massor nu och är vaken betydligt mer, vilket är supermysigt.

• Loppan84

Woop Woop jag dör av spänning

eid skrev 2016-09-19 16:14:28 följande:

Sagoskog har inte skrivit på FB så förhoppningsvis kommer glada bebisnyheter snart! :)

• Loppan84

Stackare, ja du måste vila lite också. Man får acceptera att det inte Bara är att köra på som vanligt, kroppen säger ifrån ;) Hoppas du kan ta det lite lugnare nu sista veckorna. Hur länge ska du jobba?

Jag o Eagle är 34+6 idag så precis en vecka mellan oss då :)

Haha ja det är många som tror det - inklusive mig själv - så därför kommer jag säkert gå över tiden Max och både du och Sajocawa får före mig ;)

GästenT skrev 2016-09-19 17:26:57 följande:

Usch. Just att ha problem med andningen är min mardröm! Skönt att det känns lite bättre för dig! Jag kanske slapp det för nu ligger redan ungen i startposition nästan helt fixerad? Känns som om den försöker pressa sig ut hela dagarna just nu..

Jag gick in i vecka 35 idag, 34+0, vart är det exakt ni befinner er? :)

Är rätt segt just nu, jobbar ju på och det går bra för där sitter jag mest och får allt serverat. ;) Men helgerna när jag är ledig är värst. Då har jag kört på med matlagning, städ, tvätt, kört grejer, handlat etc och DÅ mår jag riktigt dåligt. Bröt ihop i lördags inför våra fikagäster för fogarna låste sig och smärtade sååå mycket att jag fastna i soffan, men jag försökte bita ihop in i det sista. Min stackars sambo har målat huset hela helgerna och kvällarna efter jobbet så det ska bli klart och jisses vilket dåligt samvete han fick stackarn. Men nu är Målningen klar så vi slipper stressa med det också. :)

Shit, tror jag sa 22a... :O Då fick jag ingen poäng nu heller troligtvis!! ;D Spännande!! Jag tror att du kommer att föda innan ditt bf btw. :)

• Loppan84

Åh sorry, hoppas vi inte jinxat dagen. Förstår att det kan bli lite tjatigt hehe. Ska försöka hålla mig lugn med tjatet men men snart kommer hon ju oavsett så det är svårt att låta bli hehe. <3

sagoskog skrev 2016-09-19 18:41:04 följande:

Hej alla!

Tyvärr tyvärr gott folk, ingen bebis än! Men världen har blivit galen. Från att ingen har frågat, så har plötsligt ALLA hör av sig just i dag. Önskar att det beror på någon typ av allmän synskhet ;) men det är nog bara det att det är riktigt nära BF i kombination med att jag varit ovanligt inaktiv på t.ex. FB. Vilket, komiskt nog, beror på att jag haft fullt upp med att besvara alla nyfikna samtal, sms och meddelanden. Hihi :) tycker det är ganska lustigt faktiskt. Fast det är nog inte lika kul om två veckor :P

Jag var hos bm idag. Allt väl. Mitt SF hade ökat "fint" från 32 till 32,5 cm. Känns faktiskt ganska godtyckligt med en halv cm. Totalt sett har det ju bara ökat 1,5 cm sen vecka 33 typ. Men min bm tyckte det såg fint ut iaf :)

• Loppan84

:-P

sagoskog skrev 2016-09-19 20:30:48 följande:

Nej ta det inte så :D än sålänge tycker jag att det är mer roligt än tjatigt. Det är ju typ allt jag går och tänker på om dagarna, så det är bara skönt att få lite sällskap i väntans-psykosen :)

GästenT - min syrra tror stenhårt på den 22. Det är ju höstdagjämning då, så det är ett bra datum :)

Loppan och Eagel - jäklar vilken snabb unge det måste vara om ni ska ha en chans nu!

• Loppan84

Under hela graviditeten har humöret varit ganska bra - hsr hört om många par som börjar bråka eller att den gravida stör sig på mannen etc men här har det varit väldigt god stämning och jag har bara känt mig superförälskad.

Men sista veckan irriterar jag mig ihjäl - och idag och i helgen har vi också småbråkat om olika saker. Sorry långt inlägg men tänkte ta en liten poll med er - Kan ni hjälpa mig och se utifrån om:

1. jag är orimlig och borde skärpa mig

2 detta är vanliga gravidsvöngningar som inte betyder nått som vi båda borde försöka ignorera

3. om jag har rätt att va irriterad?

Detta är mitt problem: lägenheten är i ett väldigt gammalt sekelskifteshus och är iskall på vintern. Måste fixas med bättre isolering och ventilation på flera ställen för att få upp värmen - detta är jag sååå besviken på att han inte får fixat. Bara ta in nån liksom. Om några veckor kommer lilleman och i Oslo kan det mycket väl va minusgrader då och då snackar vi 18 grader på vårt ena våningsplan. Vill inte sitta med en nyfödd och amma i 18 grader, hur svårt ska det va att förstå :( Är jag orimlig? Han behöver ju inte göra jobbet själv bara ta in nån - men han har pratat med typ 20 olika personer och blir aldrig klar med vad som behöver göras utan försöker väl hitta lösningen själv. Ta in nån!!! Grrrrr.

Jag är bara så irriterad på att han inte får tummen ur fast vi började prata om detta i maj - men samtidigt sköter han ju väldigt mycket i hemmet och har gjort det stora delar av graviditeten.

Men jag har gjort allt av planering och inköp och fixande - och eftersom vi ska sälja huset och flytta till lägenheten i Oslo har det varit MYCKET fixande.

Så handen på hjärtat medgravida systrar. Är jag orimlig nu?

- han sköter det mesta av all städning men vi har städhjälp en gång i månaden som tar storstädning

- han tvättar och hänger i stoet sett alla kläder

- han betalar det mesta inkl typ om jag vill ta gravidmassage eller yoga

- han är väldigt snäll och stöttande om jag har ont och frågar alltid om jag vill ha nått etc

- jag handlar och lagar mest mat

- jag har planerat och köpt in allt till bebis och bägge hemmen

- jag har fixat en del små byggprojekt och fixprojekt

- jag har anlitat hantverkare och mäklare och haft kontakt och fix med alla som behöver fixa med hus och lgh UTOM värme som då ingen av oss gjort

• Loppan84

Om du inte blivit testad för diverse könssjukdomar etc så blir du det på inskrivningen. Jag fick behandling för bakteriell vaginos precis innan graviditeten annars reor jag de kollar det också.

Hade också mycket gula flytningar i början - se säger väl att man ska va mest uppmärksam om de är grå/beige och luktar så tror det är normalt.

hoppitossa skrev 2016-09-19 21:07:00 följande:

Har haft mycket flytningar och det är ju normalt. Ibland är dem ljust gula/neongula, behöver jag kolla upp om det är en infektion? Inget kliande eller ont. Luktar inte illa, är ju lite varm nu så svettas mer, bara det jag kan känna av.. Vad tror ni? 

• Loppan84

Oj trodde 2 veckor va Max överallt. Huu. Särskilt hör där man måste gå hem från jobbet 3 veckor innan bf (eller måste men annars förlorar man föräldrapengarna för de veckorna) - att bara va hemma 5 veckor när man är sån här i kroppen skulle va sjukt tråkigt. Inte så att man kan använda tiden till att träna massa ellee göra massa praktiska Byggsaker som är det jag hade gjort annars om man fick ledig tid.

Hur är det med dig nu då? Är du fortfarande i the golden weeks eller börjar du också känna dig sliten? Hur länge ska du jobba? Antar att det är omöjligt att göra en del av dina behandlingar nu när du börjar bli höggravid, måste ju va lite tungt att t.ex göra massage?

Sajocawa skrev 2016-09-19 21:29:40 följande:

Haha nej då du kan vara lugn!!, jag är helt inställd på bf+2 för min del, och verkligen inte före bf i alla fall så då får du före mig åtminstone. Tror jag ligger typ 2 och en halv vecka efter dig och du får gå över max två veckor va? (Apropå! Jisses vad jag tycker synd om de gravida som bor i län där man får gå över tre veckor istället för två innan man blir igångsatt.. vilken frustration!!)

• Loppan84

Klart du ska säga till!

Ang t-banan - har nästan slutat åka buss och Kör bilen nästan överallt för jag blir så trött av att stå. Men häromdagen var jag tvungen att ta bussen - tror ni nån reste sig? Jodå två typ 80-åringar erbjöd sig, haha då var jag tvungen att säga ifrån till några av de andra att ursäkta men det är inte nån av er andra som inte MÅSTE sitta varpå en man i 40-års åldern sa "nej absolut inte självklart ta min plats" - men varför inte erbjuda sig med en gång då? Vet ju att han och alla andra såg mig (och hörde de söta 80-åringarna)

Sajocawa skrev 2016-09-19 21:54:34 följande:

Nej jag är så tacksam att jag bara gick över 5 dagar senast! (Och ännu mer tacksam att vattnet gick 2 dagar efter bf, för då visste jag att bebis skulle va här inom några dagar, ni doubt.. det jobbiga är ju inte bara att vänta utan mer ovissheten att man inte vet när det händer, det kan va 3 dagar eller 2 veckor..)

Haha , sliten ABSOLUT! Har sån foglossning nu så jag haltar runt på dagarna (men erbjuds fortfarande inte plats på tunnelbanan, jäkla svenskar). Och idag sa jag faktiskt till att dom inte ska sätta upp mig på massager mer, har känt det ett tag men inte velat säga något för att jag inte vill att andra tycker illa om mig när jag blir specialbehandlad och grejer, men jag insåg väl att Hallå, jag ÄR gravid och har rätt till att bli specialbehandlad!!

Däremot känner jag mig faktiskt så mycket mindre om magen än förra gången, har trist nog blivit av med alla veckobilder från förra graviditeten men har en bra bild från vecka 34 så ska vänta en vecka till och sen faktiskt ta en bild och jämföra, ska bli intressant att se om jag är mindre eller bara inbillar mig.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend