Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Det kollar de ju i alla kontroller fr.o.m. Inskrivning så vänts till dess. Det är lätt att få illamående och ont i magen av järntabletterna och man ska helst inte ta dem i onödan. Även om du behöver järn tror jag inte det är någon stress innan inskrivning att komma igång med dem

hoppitossa skrev 2016-09-21 15:38:31 följande:

Jag har under många år till och från haft problem med dåligt järnvärde, blodbrist osv. I vardagen har jag svårt att få i mig tillräckligt med järn via maten. Äter ju folsyra som tillskott och tror även jag behöver järn. Vet ni om det är okej att ta järntabletter (sådana man får när man lämnat blod)?

• Loppan84

Du känner ju bäst själv. Men ett tips är ju att köpa gravidtillskott för trimester 1 - där får du domar och allt du behöver plus lite järn (inte tillräckligt för en brist men tillräckligt för at hålla uppe nivåen på normal) och så äta järnrik kost fram till dess. Järn är väl mycket gröna grönsaker (spenat, broccoli,

hoppitossa skrev 2016-09-21 15:51:36 följande:

Okej, kanske är lika bra. Känns bara så himla långt till inskrivningen, 29 dagar kvar! 

• Loppan84

Du känner ju bäst själv. Men ett tips är ju att köpa gravidtillskott för trimester 1 - där får du domar och allt du behöver plus lite järn (inte tillräckligt för en brist men tillräckligt för at hålla uppe nivåen på normal) och så äta järnrik kost fram till dess. Järn är väl mycket gröna grönsaker (spenat, broccoli) och rött kött! Drar du ner på kaffe o te är också smart för det hämmar upptaget av järn

hoppitossa skrev 2016-09-21 15:51:36 följande:

Okej, kanske är lika bra. Känns bara så himla långt till inskrivningen, 29 dagar kvar! 

• Loppan84

Tog bars trimester 1 för alla mina värden var bra och jag äter ju allt - bm sa att det tas mycket onödiga tillskott under graviditeten och det är bäst att få i sig det man behöver genom kost om man kan. Folsyra behöver du bara till vecka 12 så för folsyrans skull klarar du dig utan men är det ju en hel del som behöver järn men isåfall säger de till dig när du är på inskrivning. Var lite uppmärksam mellan vecka 12 och nästa MVC kontroll på om du blir trött bara för då är det ju ganska många veckor utan kontroll - blir du väldigt trött kan du ju behövs järn. Nu i vecka 35 har jag fått b12-tillskott som upptäcktes att jag hade lite låga nivåer av pga andfåddhet.

eid skrev 2016-09-21 17:26:22 följande:

Sorry för spam! Mina "gravidtabletter" från apoteket börjar ta slut. Har ni fyllt på så man äter det under hela graviditeten eller räcker det i början? Är det viktigt att man fortsätter att få i sin ex. folsyra hela vägen? 

• Loppan84

Nejdå farligt är det nog inte, men jag blev illamående av dem så mitt illamående blev bättre när jag kunde sluta med dem. Gäller nog mest om det är järn i tabletterna (och man inte behöver järn) för de andra vitaminerna och mineralerna tror jag inte kan ge biverkningar. Men kan ju också vara att kasta ut pengar genom fönstret om man inte behöver dem :)

Bäbiiiis skrev 2016-09-21 17:40:35 följande:

Folsyra tror jag bara är viktigt t.o.m v 12 men skadar inte att fortsätta med. Det är också det enda vitamintillskott som mödravården här rekommenderar till alla direkt vid första kontakten. Men jag äter också apotekets "gravidtabletter". Det kan väl inte vara farligt att äta de va? Alltså risk att man får för mycket av något?

• Loppan84

Va förstår inte. Är det ont eller obehagligt? Kanske som sagoskog sa att det är tarmarna som blivit lite klämda? Gudarna ska veta att det säkert börjar bli trångt där inne :-/

eagle87 skrev 2016-09-21 22:53:28 följande:

Känns nästan som om ngn dammsuger magen inifrån

• Loppan84

Är ju väldigt stor spridning på hcg nivåer som är normala ett par tre veckor efter äl. Vänta några dagar och ta ett nytt så har det säkert gått upp. Kommer ihåg att jag tog två som fortfarande visade 2-3 när jag tog i gränslandet (vet dock inte exakt vilken dag det var) innan jag fick mitt 3+

happylife skrev 2016-09-22 08:27:27 följande:

Tack söta spännande med samma bf!

Skönt att båda ligger lite efter med 2-3 då är de säkert ingen ko på isen!

• Loppan84

Ja men ska sägas att min foglossning inte var riktig foglossning - utan det visade sig ju vara muskelärt. Försvann nästan helt fr.o.m. vecka 27. Kunde dock inte gå ens korta sträckor utan att få rejält ont mellan vecka 12 och 25 ungefär så har mest cyklat och kört bil. Plus viktigt att sitta riktigt hela tiden och inte med benen i kort etc och så har jag varit hos fysioterapeut 1-2 ggr per vecka när det var som värst.

Symetrical skrev 2016-09-22 10:26:44 följande:

Ja, jag vart sjukskriven pga foglossning redan i v 24 (har dock ett fysiskt krävande jobb där jag står mestadels av dagarna), men just långsamma, inte för långa promenader, där jag tog väldigt korta steg funkade hur bra som helst! Vet att loppan exv inte alls klarar av att promenera, medan att cykla går bra. För min del gick cykling helt bort, då mycket av min foglossning satt i främre fogen, så bara tanken på att sära på benen nog för att kunna sätta sig på en cykel gjorde mig svettig av obehag. Med andra ord är det nog väldigt individuellt, så man får testa sig fram själv.

• Loppan84

Ja eftersom det var muskelärt gick det att påverka - jag fick som sagt behandling hos fysioterapeut och det hjälpte verkligen (sjukgymnast heter det kanske också på svenska?). Fick också höj- och sänkbart skrivbord på jobbet och slutade i stort sett att gå helt.

Bäbiiiis skrev 2016-09-22 12:12:59 följande:

Muskelärt, innebär det att det skulle kunna gå att göra något åt t.ex massage, träning...? Jag hade som du. Ont mellan v 10-20 förra grav och kunde inte gå utan att få smärtsamma hugg bak vid svamskotan och i ljumskarna. Cyklade vart jag än skulle. Och jag fick molande värk när jag suttit vid kontoret länge. Nu har foglossningen kommit tillbaka direkt så jag gissar att det blir värre denna grav. Jag fick även lite ont inför min senaste mens så det känns ju som att det borde vara hormonellt.

Man vill ju inte direkt gå runt med stödbälte redan nu i v 6 heller. Tänkte ju vänta ett tag med att berätta på jobbet.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend