Inlägg från: happylife |Visa alla inlägg
  • happylife

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Erla skrev 2017-02-26 12:19:43 följande:

Jag har planerat att jobba fram till midsommarhelgen. Kommer gå in i v.32 den helgen och det blir ett naturligt avbrott där då jag har en ferietjänst. Kommer dock se ut som att jag jobbar fram till terminstart i augusti :P typ t.o.m v.39 för mig. Ett tag kvar, men känns som att juni inte är så långt kvar ändå :)

Gick förresten in i v.16 idag och bebis hjärta dunkar på fint. Är näst intill helt fri från illamåendet nu, äter helt normalt igen och magen blir bara större och större. Slänger in en bildserie ^^

Upplever tyngre hjärtslag hos mig själv. Nästan så att det påverkar min andning som också upplevs som mycket tyngre. Kanske beror på förkylningen jag dragit på mig... höll på att svimma imorse vilket var otäckt, men tydligen vanligt.

Ang tyngre hjärtslag... blev inlagd akut i torsdags pga dubbelslag på hjärtat och andningsbesvär i samband med det. Dom ville utesluta propp i lungan så låg uppkopplad med EKG i ett dygn samt gjorde lungröntgen och ultraljud på mitt hjärta. Inget var fel så skrevs ut och dom sa att många gravida får så pga högre blodvolym. Så det är,oftast inget att oroa sig för men sjukt obehagligt!
  • happylife
    hoppitossa skrev 2017-02-27 08:30:10 följande:

Vecka 6 (5+0) idag. Tiden går sååå långsamt. Tips för att inte magiskt räkna dagarna?

Hehe håller med Bäbiiis, man slutar aldrig räkna 83 dagar till bf, 5 veckor innan föräldraledighet osv osv
    Delmål är bra! Mitt nästa delmål är BM besök på torsdag för att mäta magen en andra gång. Delmål efter det är om en vecka när jag går in i vecka 30
  • happylife
    columbus skrev 2017-03-01 09:24:16 följande:

Idag meddelade jag chefen att jag tidigarelägger min hemgång en vecka, så kommer gå torsdag 13 april (påskveckan). Ynka sex veckor kvar, så jäkla skönt!

Hur mår alla?

Men vad härligt! Snart är vi "lediga"

Jag är sjukskriven denna v och nästa. Sen jobbar jag 3 veckor innan jag går. Om min sjukskrivning inte förlängs vill säga. Ska till sjukhuset idag för att göra en EKG långtidsregistrering. Jag tror banne mig att akupunkturen hjälpt! Fått två behandlingars och det känns redan bättre
  • happylife
    columbus skrev 2017-03-01 15:19:30 följande:

Eller hur! Ska bli så skönt och känns perfekt att få vara lite ledig under våren även om man mest kommer vara stor, trött och otymplig, haha.

Lycka till med EKG:n! När vet du om sjukskrivningen förlängs eller inte? Och skönt med akupunkturen! Min foglossning går verkligen upp och ner men kroppen säger verkligen till med besked de dagar man råkar överanstränga sig lite. Tar jag det bara lugnt och försiktigt en dag igenom funkar det fint dock.

Ja riktigf nice

Tack, har den på mig nu, sjukt osmidigt!

Vet inte riktigt...den går ju ut måndag om 1.5 v, ska till BM imorn så ska prata med henne om det, så får jag säkert en läkartid försatt diskutera det veckan efter, så nästa vecka nån gång

är kluven vad jag vill...är,rätt segt att va sjukskriven också ju...men samtidigt skönt för då får man vila, sover på dagarna nu och det är välbehövligt känner jag! Hjärtat beter sig lugnare då.. bra att det är uthärdligt för dig med foglossningen! Annars får Du testa akupunktur
  • happylife
    Bäbiiiis skrev 2017-03-01 16:11:02 följande:

Jag var hos bm idag i v 29. Alla värden var bra och bebisen låg med huvudet neråt vilket jag hade misstänkt då jag igår kände tryck och ilningar neråt stjärten och rörelserna är hårda sparkar uppåt eller åt sidorna och mindre krafsade rörelser mot ljumskarna vilket måste vara händerna. Sf-mått var 29 cm så jag hamnar mellan mitten och övre kurvan.

Hur vet du att sen har huvudet nedåt? Kan bm känna de genom att klämma?

Ska dit imorn! Min bebis var sjövild när jag låg inlagd, men varit lugn sen jag kom hem, hon blev enormt stressad på sjukhuset uppenbarligen känner också krafs nere i ljumskhöjd =P känns helt sjukt!
  • happylife
    columbus skrev 2017-03-01 17:16:07 följande:

Ah, förstår! Jag trodde också att det skulle vara sjukt segt att vara sjukskriven då i december när jag blev det på heltid i fem veckor men det var helt ärligt gaaaalet skönt och tiden gick konstigt nog riktigt snabbt. Såg till att ha ungefär en grej om dagen inplanerad att göra om det så var att tvätta ena dagen, fika med en vän andra dagen och rensa garderoben tredje dagen osv. Var noga med rutiner också och gå upp i rimlig tid på morgonen och hellre sova en stund på dagen som du skriver, mest för att inte känna att man blev helt förslappad. Blir väl kanske segare att vara hemma för länge nu när man är tyngre och tröttare mot slutet av graviditeten. Hoppas inte! Haha :)

Ja jag minns ju de från min sjukskrivning förra året, dagarna rullade på konstigt nog =P

Tack för tips, detta är nog vettigt

Rädd för att sista veckorna kommer gå saaakta när man längtar å är tung vilket datum har du bf nu igen?
  • happylife
    Bäbiiiis skrev 2017-03-01 17:40:00 följande:

Ja bm kan känna det genom att trycka o klämma på magen. Lite häftigt :) Fast det kan vara svårt att känna i v 29 men det blir lättare ju större bebisen blir. Sen framåt v 32-35 typ börjar de kolla om bebisen fixerat sig dvs. borrat ner huvudet såpass långt i bäckenet så att den "sitter fast" och troligtvis stannar i den positionen till förlossningen. Huvudet kan också var ruckbart så då ligger lillen rätt ner sitter inte riktigt fast ännu.

Häftigt får se om hon kan känna nåt imorn då
  • happylife
    columbus skrev 2017-03-01 20:58:43 följande:

Haha ja, det blir säkert så. Sen får man väl säkert gå över tiden också och då om någon gång lär ju tiden snigla fram :P

BF är 18 maj, går in i vecka 30 på fredag! Du är tre/fyra dagar efter eller hur är det?

Ja jag har en känsla av att det blir ett junibarn =P har 21/5 så 11 dagar över och det blir i juni! Haha. Vi får se! Tre dagar mellan oss - ingenting spännande!!
  • happylife
    hoppitossa skrev 2017-03-01 21:27:55 följande:

Ja, det kommer i långa vågor för min del. Värst är att äta, lukta på och laga mat. Känner igen tröttheten, lite jobbigt när man känner hur ögonlocken åker ihop under en pågående behandling. 

Känner igen de dör, kunde inte laga mat de första veckorna! Och inte öppna kylen eller soptunnan heller för den delen, usch var sååå lättäcklad!
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend