Inlägg från: happylife |Visa alla inlägg
  • happylife

Gravida från Tempar/Fertility Friend

columbus skrev 2017-04-03 19:55:25 följande:

Här rullar det långsamt framåt. Känns som dagarna sniglar sig fram nu igen, men mycket har ju att göra med att man mest ligger hemma eftersom det gör för ont att vara ute och röra på sig :P 

Var på förlossningskurs på Huddinge sjukhus i början av mars men tyckte inte den var något att ha faktiskt, känns som man redan hade läst sig till allting. Hoppade faktiskt amningskursen som var dagen efter som också ingick. Var uppe på SÖS förra helgen för minskade fosterrörelser men allt såg fint ut. Nu väntar nästa BM-besök på onsdag.

Håller med, sniiigelfart vissa dagar!

Jag höll i en 40 års fest i helgen så jag är HELT slut! =P

Okej ja mycket finns att läsa jag har också vart inne en sväng med minskade rörelser, de flesta brukar tydligen söka för de nån gång under graviditeten.

Okej lycka till där då
  • happylife
    Bäbiiiis skrev 2017-04-03 20:32:16 följande:

Här kommer en dålig bild på min v 34-mage

Fin !
  • happylife
    columbus skrev 2017-04-03 21:14:20 följande:

Oj, strongt! Vi hade middag för 6 personer (+ 2 barn) här i lördags och bara det var sjukt jobbigt, haha. Energin är verkligen som bortblåst.

Hur tycker du det känns att vara sjukskriven helt nu då? Får du dagarna att gå någorlunda?

Haha ja. Jag fick hjälp av min mamma och hennes mat med matlagning och handling, annars hade de inte gått! Ja man har inte mycket överskott direkt av energi och ork!

Hehe ja jag har fullt schema, det är helt sjukt egentligen, försöker dra ner på aktiviteter för kroppen pallar inte. De har varit mycket inför festen så hoppas att de lugnar sig. Men det är läkarbesök, bm besök, akupunktur, vattengympa, aktivitera hunden, ta hand om 2 bonusbarn, ta hand om hus och hem =P du själv då?
  • happylife
    Erla skrev 2017-04-03 21:30:09 följande:

Här har jag precis gått in i vecka 21 och har brutalt jobbig halsbränna på kvällarna. Ett par dagar i veckan känner jag av foglossning, men har börjat träna igen så smärtan dyker inte upp lika ofta nu. Fick inhandla en ny bh i helgen också. Två storlekar större och känner nu att det inte kommer vara tillräckligt inom kort :P

Hur har ni det med mättnadskänsla? Tycker att jag knappt kan äta någonting innan jag känner mig äckligt mätt. Fick i mig en halv tallrik soppa förut och nu känns det som att det verkligen inte får plats mer. Är mätt riktigt länge också så i nuläget äter jag max en frukt mer än vad jag gjorde innan jag blev gravid. Får inte i mig mer än så.

Kan tipsa om Omeprazol mot halsbrännan, den får man ta. Tar en varje morgon, de hjälper! Hade jättestora problem med halsbränna!

Jag kan äta som vanligt tyvärr =P
  • happylife
    columbus skrev 2017-04-06 09:58:02 följande:

Någon mer som lider av hemsk nästäppa? Som tidigare nässpraysmissbrukare så är det rena helvetet att gå runt nu och aldrig kunna andas ordentligt. "Använd koksaltlösning", jo tjena :D Värst är på nätterna när jag ska sova. Blir tokig, haha. Blöder även näsblod varje dag numera. Nu önskar man verkligen att de sista veckorna går fort!

Börjat bli lite täppt men tror det är pollen! Nyser, snorar och har mig!

Hör talas om graviditetstäppa men tror jag sluppit de iaf!
  • happylife
    Bäbiiiis skrev 2017-04-08 07:37:18 följande:

Hur gå der för alla? Är det någon som har kub eller annat ul snart?

Skälv känner jag att kroppen litegrann tagit slut. Jag har liksom ingen kraft i benen längre. Kanske pga att de är svullna men också för att jag gått upp 18 kg och har foglossning och besien fixerat sig så jag liksom går som en anka.

På måndag har jag bm-besök. Ska bli spännande att se om blodtryck är bra fortfarande och vad sf-måttet ligger på. Skulle gärna göra ett TUL men kommer nog inte få det.

Förvärkarna fortsätter komma lite då och då varje dag. Man undrar ju om de påverkat tappen/livmoderhalsen något. Antagligen inte. Snart kanske det är dag för lite gissningar på när vi med bf i maj kommer föda ;)

Min känsla säger att jag föder innan bf men gick ju över 6 dagar med förra så kanske blir det precis på bf denna gång.

Har också svårt att gå, trots att jag bara gått upp 7 kg. Men har ont i ryggen och magen är stor så är väl därför =P man är ju trots allt höggravid! Glömmer liksom bort det emellanåt.

Min bebis ligger rätt men var iaf i förra v inte fixerad. Har bm besök igen om 2 v typ. Tycker tiden går både fort å sakta...v 35 på måndag. Tror jag kommer gå över nån vecka, hoppas dock inte..trott att jag ska föda för tidigt hela tiden men har ändrat mig, känslan säger nu att jag kommer gå över! Hehe vi får se..
  • happylife
    Bäbiiiis skrev 2017-04-08 18:45:08 följande:

Så skönt att du bara gått upp 7 kg trots foglossning och svårt att gå. Jo man är ju trots allt höggravid så det hör väl till att man ska ha det lite kämpigt.

Ja jag vet inte om det är genetiskt eller om det beror på att jag ändå rör väldigt mycket på mig pga hunden.. går strax över 2 km varje morgon och EM så det blir ju typ en halvmil om dagen. Vägde mig efter att jag skrev och jag har gått upp 9 kg, inte 7.

Men de där spelar väl ingen roll egentligen, alla är olika och vem vet, kanske sitter alla mina kg kvar sen medans nån som gått upp 15 kg tappar de alla första månaderna =P
  • happylife
    ohhello skrev 2017-04-10 14:27:15 följande:

Gick in i v.20 idag! Och ikväll börjar jag första passet på vattengymnastiken för gravida, blev sjukskriven pga foglossning förra veckan och blev rekommenderad att börja. :)

Någon annan som gått/går på vattengymnastik & känner att det ger något?

Gått och går på vattengympa, det är så bra och skönt!

Grattis till v 20
  • happylife
    Bäbiiiis skrev 2017-04-10 15:34:43 följande:

Nu har jag varit hos mvc igen. Sf mätte 34 cm i v 34+3 så jag ligger mitt emellan övre och mittersta kurvan. Bebisen hade sjunkit ner väldigt långt och hon undrade om jag kände mkt tryck neråt och påpekade att efter 37 veckor räknas man som tillgången. Hmmm kändes som att hon ville förbereda mig på att föda innan bf. Jag känner ju tryck och ilningar och förvärkar då och då men inget som är riktigt kraftigt. Nu är bara frågan om jag vågar åka på en jobbresa ca 20 mil från där jag bor när jag är i v 37?

Säger som Columbus , hade inte vågat åka
  • happylife
    Erla skrev 2017-04-11 07:53:18 följande:

Då ska jag absolut ringa och höra :)

Hmm, jag har för mig att arbetsgivaren ska kunna erbjuda anpassade arbetsuppgifter. Vet inte om det är ett måste dock, men tråkigt att behöva vara sjukskriven pga det. Närmare bf bör du nog då kunna ansöka om gravidpenning va?

Hoppar in lite arbetsgivaren är inte skyldig att kunna ge andra arbetsuppgifter, men de är skyldiga att utreda/redovisa för OM dom kan det eller ej
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend