Inlägg från: happylife |Visa alla inlägg
  • happylife

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Bäbiiiis skrev 2017-04-13 14:46:13 följande:

Min trötthet var nog värre för några veckor sedan. Eller så har jag bara vant mig nu och accepterat att jag kommer vara trött resten av tiden. Gör allt i slow motion och är en ganska trist mamma numera. Sover också 22 (senast) till 7 men 2-3 kisspauser per natt men betydligt fler uppvak pga foglossning. Skulle gärna sova på dagen men kan inte när jag jobbar.

Du kanske kör på utan att känna efter, för att du måste!

Kämpa, inte långt kvar nu för oss!
  • happylife
    Bäbiiiis skrev 2017-04-14 22:50:12 följande:

Ja jag har nog slutat känna efter så noga. För några dagar sedan hittade min son en godisklubba (ni vet med pinne och med plast runt själva godiskulan). Han tyckte det var en bra idé att lägga den innanför min topp. Jag brydde mig inte just då och fortsatte med att äta frukost och lät klubban ligga där och glömde sen bort den. Det dröjde sedan ända fram till lunch, efter en halv dag på jobbet, innan jag upptäckte klubban. Hade jag inte varit gravid och slutat känna efter hade jag aldrig kunnat gå med en skavande klubba mellan brösten i en halv dag utan att tänka på det.

Haha vilken grej!! Livet som småbarnsförälder och gravid

Hemskt att man vant sig att må skit =P
  • happylife

Ja det är mysigt första sparkarna man känner utanpå magiskt!

Trist med bristningar! Har klarat mig än så länge, men de är ju fem veckor kvar =\

Själv är jag inne en sväng på förlossningen, mått skumt i helgen, en mix av mindre rörelser, otrolig mensvärk, illamående och konstig känsla. Ctg kurvan såg fin ut och hon rörde sig som en galning såklart just då! Hehe. Blodtryck var också fint på 120/80. Hade lite vita blodkroppar i urinen dock så kanske en uvi då, inget jag känner av dock, brukar känna det. Ska strax få träffa läkare för det!

• happylife

Dom skulle skicka urinprov på odling så får vi se. Hon frågade om jag ville hon skulle kolla livmodertappen - why not och den är förkortad! Hon ligger också rätt med huvudet ner enl ultraljudet samt är ruckbar med huvudet. Huvudet står inte och pressar nedåt som vid förlossning men som sagt förkortad tapp så antar att kroppen smått börjat förbereda sig. Wow!

• happylife
    Bäbiiiis skrev 2017-04-18 12:09:38 följande:

Så häftigt att det närmar sig och kroppen redan börja förbereda sig inför förlossning. Så hon hur mycket förkortad trappen var?

Nä fick inga mått tyvärr, men de står säkerligen i min journal och jag ska till min bm på måndag och hon kan komma åt den så ska be henne kika
  • happylife
    columbus skrev 2017-04-18 13:55:03 följande:

Häftigt med tappen! Känns galet att vi i majgänget kan föda när som helst nu egentligen. Känns som igår vi satt och väntade på vecka 12. Jag ska till BM imorgon för vanlig kontroll, hoppas inte bebis har vänt på sig (varit ruckbar med huvudet nedåt senaste två besöken) men det tror jag inte.

Jag vet, galet underbart o spännande!

Det är väl väldigt ovanligt att dom vänder sig tillbaka fel så här sent?

Då skulle man bli rätt sur haha! Nä nu får dom ligga still!
  • happylife
    Erla skrev 2017-04-18 14:47:14 följande:

Så spännande att läsa om era upplevelser! Då har man lite att referera till när man själv börjar närma sig. Gick in i vecka 23 i söndags och börjar få riktigt svårt att hålla mig från att köpa en massa grejer :P vagn är färdigt dock ^^

Börjar nöja lite över min viktuppgång och att det kommer vara ett hett samtalsämne vid nästa bm-besök. Känns dock samtidigt lite skönt att omfånget inte ökat förutom växande bröst och mage. Har hittills bara gått upp det jag gick ner i början av graviditeten; ca 2-3 kg. Så nu står jag på samma vikt som innan jag blev gravid. Hur såg eran viktuppgång ut?

Ja de är jättekul att vi alla är olika långt gångna

Jag gick ner 5 kg första veckorna, de vände uppåt igen runt v 16. Idag i vecka 36 har jag gått upp sammanlagt 9 kg. Jag hade nog gått upp ungefär lika många/få kg som du i samma v. Räknar med att lägga på mig några kg till nu på sluttampen!
  • happylife
    columbus skrev 2017-04-18 14:57:04 följande:

Skönt att ha vagnen fixad! Jag köpte vår (begagnad dock) i vecka 14 tror jag, haha. Köpte egentligen allt väldigt tidigt men har varit väldigt skönt att sprida ut alla kostnader över tid tycker jag.

Jag har gått upp 19 kg nu, suck. Haha. BM har dock varit helt ointresserad av att prata om vikten (hon frågade bara vid varje besök tidigare och knappade in i journalen men nu senaste två besöken har hon inte ens frågat) så det verkar inte vara något problem alls, med tanke på att alla värden ser fina ut och att livmodern växer som den ska. Känns så klart lite segt med så många kilo plus men samtidigt känner jag mig "bra" i kroppen och har börjat samla mycket vätska, så är inte alls stressad över att det säkert komma hinna bli ytterligare något kilo de här sista fyra veckorna. Verkar vara så himla individuellt det där med hur mycket eller lite man går upp och man känner ju sin egen kropp bäst så tror man gör rätt i att inte oroa sig för mycket för det.

Min bm har också varit helt ointresserad av min vikt. Hon frågade om den vid inskrivningen och förra besöket, that's it! Är som du säger de viktiga att barnet växer!
  • happylife
    columbus skrev 2017-04-18 15:00:41 följande:

Jaa, jag tror (och hoppas) det i alla fall! Håller snarare tummarna för att hon ska ha fixerat sig istället men det verkar ju å andra sidan inte heller vara något problem om hon fortfarande ligger kvar ruckbar. Så länge huvudet ligger åt rätt håll så är jag nöjd! 

Ja precis, spelar egentligen ingen roll om de är fixerade eller ej, de påverkar inte födselförloppet över huvudtaget. Många bebisar fixerar sig samma dag som förlossningen!
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend