• Uptomeism

    Vi som planerar äggdonation 2016

    Vecka 14 idag! Jag har börjar trappa ner hormonerna, men tar det långsamt och kommer inte sluta helt förrän om 1-2 veckor.

    I övrigt är jag helt normalt gravid. Magen börjar puta och brösten är mycket större än vanligt. Jag har inga blödningar eller andra orosmoment. Snart måste jag berätta på jobbet.

    Jag är inte så aktiv i den här tråden för jag vet inte om jag tillför så mycket. Det är så mycket diskussioner om ingrepp och mediciner jag aldrig hört talas om innan och inte vet något om.

    Jag skrev här från början för jag hoppades kunna sprida optimism till andra och visa att det kan fungera ganska smidigt. Jag tyckte själv att det var ont om sådana exempel när jag började läsa på om ÄD/ED. Jag tror att det är ofta är många som har försökt väldigt länge som är aktiva i den här typen av trådar. De som lyckas snabbt hinner kanske knappt hit eller så är de inne någon gång och ställer någon fråga och sedan försvinner de snart igen när det lyckades.

    Jag har passerat klimakteriet i förtid på grund av mediciner, men blev gravid på mitt andra fet med tredagarsembryo utan annan medicinering än östrogen, progesteron och kortison. Jag är medveten om att jag är lyckligt lottad och att detta inte fungerar för alla, men jag vill också vara ett bevis och en påminnelse om att det faktiskt fungerar för en del. På då vis kanske jag får någon tveksam person som undrar om det ens är idé att pröva utan hysto, IL-dropp och allt vad det heter att våga känna att det visst kan vara värt ett försök.

    Jag fortsätter bevaka här litegrann om någon vill ställa frågor till mig, men annars håller jag en låg profil framöver.

    Lycka till alla!

  • Uptomeism
    Savasana skrev 2016-03-20 08:59:46 följande:

    Hej allesammans, jag har inte heller varit särskilt aktiv här den senaste tiden. Gick in i vecka 13 igår och är helt galet trött hela tiden, samtidigt som jag mår rejält illa efter varje måltid.

    Ska göra KUB på tisdag. Trots ung donator kan jag inte låta bli att känna mig nervös.

    Har du inte gjort KUB Uptomeism?

    Stort grattis Bappen och längtar till att vara ruvare. Håller mina tummar nu.

    Hur går det för dig Mooki? Fortfarande sjukskriven?


    Nej, jag valde att inte göra kub. Även om jag fick reda på att risken är förhöjd skulle jag inte vilja göra fostervattensprov eller välja bort ett barn. Så jag kände inte att jag hade någon nytta av provet. Sedan är donatorn under gränsen för vad som räknas som riskålder.
  • Uptomeism
    Anonym (Längtar) skrev 2016-03-20 11:05:43 följande:
    Vad roligt att allt har gått bra för dig :) detta är min första ÄD och som du beskriver då kör jag samma som du. Östrogen,progesteron och nu vid ET har de lagt till aspirin,kortison. Hoppas att det funkar för mig med :.Sedan kan jag förstå att några har problem med emmunförsvaret och behöver mera medicin men i slutändan så vill vi allihopa samma sak :)<3 Ska du göra någon prov för att kolla om bebisen har någon kromosonfel?
    Jag glömde skriva att jag faktiskt har en autoimmun sjukdom. Därav cellgifterna som gjorde att jag passerade klimakteriet i förtid. Jag äter alltid 10 mg prednisolon (kortison) och höjde på eget bevåg dosen till 20 mg vid fet. Sedan har jag trappat ned och är nu nere på 12,5.
  • Uptomeism

    En tanke gällande er som åker till Riga. Kan ni inte ta båten? Det gjorde jag till Estland och det kostade inte många hundralappar per väg. Allra billigast var att köpa en koj i delad hytt.

    Nu har jag inte koll på hur båtarna går till Riga, men gissar att även de går över natt. Om kliniken ligger i stan borde det väl gå att ta färja på kvällen, spendera en dag där och åka hem igen på kvällen?

  • Uptomeism
    Gulsippa400 skrev 2016-04-01 07:25:47 följande:

    Hej alla!

    Fick tips om denna tråd på Ava klinik Riga tråden.

    Jag är ny här och planerar äd på ivf Riga i april. Jag inväntar mens nästa vecka och får inte tag i gynekologen som skulle hjälpa mig att skriva ut Progynon. Är det någon här som har tips på en gyn som är villig att hjälpa till med kort varsel i Stockholm?

    Vore SÅ tacksam för tips, vore så trist att inte kunna börja behandlingen pga strulig gyn. :-/


    Jag har 14 tabletter progynon som du kan få. Jag bor i Nacka och jobbar på Kungsholmen. Jag skulle också kunna posta dem.

    Jag har också en oöppnad förpackning lutinus. Om någon är intresserad av dessa säljer jag för 100 kr som jag sätter in direkt till rädda barnen.
  • Uptomeism
    Gulsippa400 skrev 2016-04-03 15:08:40 följande:

    Tack Uptomeism! Jag inboxar dig!


    Skrev ett svar, men är osäker på om det fick iväg. Har du fått det?
  • Uptomeism
    Gulsippa400 skrev 2016-04-03 21:15:31 följande:
    Nope :)
    Det verkar inte funka nu heller.

    Du får gärna de 14 progynon jag har gratis. De räcker dock inte så långt. Jag åt tre tabletter om dagen från ca tre veckor innan insättning till tio veckor efter. Om du har användning av dem får du hojta till så kan vi säkert lösa det. Jag kan nog hoppa av utanför dig någon em/kväll.
  • Uptomeism
    Anonym (Längtar) skrev 2016-04-04 11:08:01 följande:

    Hej tjejer :) behöver ert hjälp. Ringde till vårdcentralen för att kunna veta vad min blodprov visade och den enda jag fick veta att min progesteron var 45,5 i måndags. Hon som svarade kunde inte säga om jag var gravid eller inte. Hon säger att en läkare kommer att ringa upp mig imorgon. Nu är jag jätteorolig eftersom jag tog de sista tabletterna i lördags. Vet ni om jag är gravid eller inte???


    Progesteronnivån säger inte om du är gravid eller inte, speciellt inte om du medicinerar med progesteron. Du måste väl ha tagit hcg?
  • Uptomeism

    Nu kommer jag från spec-mödravården. Reste i drygt en och en halv timme, väntade i 50 min, pratade fem minuter med läkaren och är nu på väg hem igen. Inga undersökningar eller provtagningar. Det enda han var intresserad av var hur mycket kortison jag åt och utifrån detta skrev han remiss till ett special-ul i vecka 19 och ett tillväxt-ul i vecka 30. Detta senare hade redan min ordinarie bm bestämt att göra så nu blir det två remisser till olika sjukhus, men dessvärre är det detta längst bort som är kopplat till min reumatolog och som jag bör åka på.

    Ni som går på specialmödravård utifrån att ni har gjort ÄD, vad går det ut på? Här såg de ingen anledning till besök hos dem av den anledningen.

  • Uptomeism
    Savasana skrev 2016-04-05 19:50:43 följande:

    Anonym (längtar): Mensen brukar komma 3-4 dagar efter avslutad medicineringen så har du inte tagit något sedan i lördags gissar jag på att den kommer imorgon.

    Kurrea: Vad tråkigt att det blev minus. Det låter ju onekligen som din slemhinna kan vara boven. Har du provar TCM -akupunktur och örtmedicin? Det är särskilt gynnsamt just för att få till en bra miljö i livmodern och få rätt konsistens på slemhinnan. Själv är jag övertygad om att jag aldrig hade blivit gravid om jag inte hade blivit behandlad parallellt med TCM.

    Bappen: Då verkar priset stämma bättre. Jag skickade också mensblod för ett par år sedan och då kostade det ca 2500 kr.

    Uptomeism: Jag är remitterad till spec enbart för att det är ÄD. Var på första besöket idag då vi bestämde kommande besök. Det blir tillväxtUL i vecka 24, 28 och 32 och flödeskontroll i vecka 24. Fick även justerad dos av Innohep och de ska följa upp min UVI. Känns bra att ha den extra kollen utöver de vanliga MVC-besöken.

    Milla2016: Vad kul med en tråd till. Såklart finns vi kvar även här för stöttning och peppning.


    Intressant att det är så olika! Min mvc remitterade mig inte alls till spec. De sade att ÄD-mammor har tätare kontroller där på slutet för att hålla koll på blodtryck. De remitterade dock ett tillväxtultraljud runt vecka 32, men detta på grund av att jag äter kortison.

    Det är uppenbarligen olika rutiner i olika landsting. Själv kände jag mig mest uppgiven efter att ha åkt den långa vägen, dessutom med mina barn i släptåg, för något som vi borde kunnat gjort över telefon. Dessutom hade jag först fått en tid för några veckor sedan som inte fungerade. När jag ringde för att ändra var sköterskan jag pratade med ganska stressad över att det inte fanns någon ny tid förrän nu. Vad var det som var så viktigt liksom?
  • Uptomeism
    Mooki skrev 2016-04-05 16:07:02 följande:
    Jag kommer ju att gå på spec-MVC, men det beror på tidigare problem vid graviditet och har inget med ÄD att göra. På min vanliga MVC sa de att de inte per automatik remitterar ÄD-gravida till spec-MVC längre, då man sett att deras graviditeter inte skiljer sig från andras. Men jag kan tänka mig att det finns regionala skillnader och att det skiftar mellan olika MVC. Jobbigt att du måste ta dig till det sjukhus som ligger längst bort!
    Helt klart olika för olika regioner!

    Jag blir mest frustrerad över de där resorna när de känns onödiga. För ett par år sedan fick jag tio cellgiftsbehandlingar på samma sjukhus. Inför varje behandling måste jag åka till sjukhuset för att träffa en läkare. Besöket gick ut på att de frågade hur jag mådde för att bestämma om jag skulle komma tilllbaka för behandling ett par dagar senare. De fem första gångerna tjatade jag om att få ta detta på telefon och om läkaren ville se mig låta dem göra det samma dag som behandlingen. Sedan gav jag upp. Personalen konstaterade själva att systemet var gjort för sjukskrivna människor inte för ensamstående mammor med heltidsjobb...

    Skönt i alla fall att specmvc finns för dem som behöver. Jag får väl bita ihop om min frustration och vara tacksam över att de gör ett extra noggrant ul i vecka 19.
  • Uptomeism
    Uptomeism skrev 2016-04-05 21:47:50 följande:
    Intressant att det är så olika! Min mvc remitterade mig inte alls till spec. De sade att ÄD-mammor har tätare kontroller där på slutet för att hålla koll på blodtryck. De remitterade dock ett tillväxtultraljud runt vecka 32, men detta på grund av att jag äter kortison.

    Det är uppenbarligen olika rutiner i olika landsting. Själv kände jag mig mest uppgiven efter att ha åkt den långa vägen, dessutom med mina barn i släptåg, för något som vi borde kunnat gjort över telefon. Dessutom hade jag först fått en tid för några veckor sedan som inte fungerade. När jag ringde för att ändra var sköterskan jag pratade med ganska stressad över att det inte fanns någon ny tid förrän nu. Vad var det som var så viktigt liksom?
    Tätare kontroller på vanliga mvc alltså...
  • Uptomeism
    Bappen skrev 2016-04-07 08:03:03 följande:
    Jag börjar nog efter nästa mens. Gör du oxå det? Jag vill köra ostimulerat denna gången, för att slippa vänta två blödningar om det inte funkar, plus att min kropp känns sliten efter alla behandlingar. Väntar på svar från Ava om det är ok.
    Jag blir nyfiken. Varför ska man vänta två blödningar efter stimulerat försök?

    Eftersom jag har passerat klimakteriet och inte har någon mens bar jag tvungen att köra stimulerat, men kunde inte vänta in någon andra blödning innan försök nummer två.
  • Uptomeism
    akleija skrev 2016-04-07 15:55:55 följande:

    Hej!

    Jag är kanske inte riktigt på rätt ställe... ännu. Igår fick jag beskedet jag inte önskar någon: jag har gått in i ett för tidigt klimakterium, har nästan inga ägg kvar. Enda chansen att bli gravid är genom äggdonation. Imorgon fyller jag 31.

    Det känns overkligt. Och orättvist. Svårt att acceptera.

    Samtidigt snurrar tusen tankar om var, när och hur vi ska lyckas bli gravida.

    Kan man ställa sig i den lååånga kön till KI Huddinge och samtidigt göra försök utomlands?
    Vilket land och vilken klinik ska man i så fall välja välja? 
    Hur lång är kön egentligen? Har läst allt från 6 månader till 2 år.

    Kommer följa er som redan är inne i processen med spänning. Hoppas verkligen ni lyckas!! 


    Hej!

    Förstår din sorg. Jag fick samma besked i höstas, men kom över sorgen och chocken snabbt när jag förstod att det finns alternativ. Jag är ensamstående och hade tänkt inseminera i Danmark, men fick ändra upplägget till dubbeldonation. Eftersom inte alla länder tillåter det och eftersom det är så mycket billigare och enklare att adoptera frysta överblivna embryon än att ta en egen färsk äggdonator var mitt utbud av kliniker lite mindre. Jag hittade snart Elite Clinic i Estland som kändes bra eftersom det var billigt och lätt att ta sig dit med båt. Jag fick beskedet i oktober och gjorde mitt första försök i mitten av november. Tyvärr fäste inget av de två embryona, men den sjätte januari i år gjorde jag nästa försök och är nu i vecka 16.

    Om du undrar mer om mina erfarenheter är det bara att fråga.

    Ha en fin födelsedag!
  • Uptomeism
    emmm28 skrev 2016-04-19 10:49:48 följande:

    Hej tjejer,

    Skulle behöva lite input från er om två saker;

    Hur tjock slemhinna har ni haft dagarna innan återföring och hur stor Lutinus-dos har ni då blivit ordinerade?

    Undrar även om det är någon här inne som fortfarande använder Crinone?


    Jag hade 9 mm slemhinna åtta dagar före transfer. Efter det mätte jag inte igen. Då hade jag ätit progynon i 12 dagar.

    Jag började med lutinus tre gånger om dagen fem dagar före transfer.
  • Uptomeism
    KajsaK skrev 2016-04-23 21:58:46 följande:

    Eftersom jag inte läst igenom hela tråden, bara ögnat lite... Vad har lett till att det blivit äggdonation för er?


    För tidigt klimakterium på grund av cellgifter.

    Utomlands för att jag är ensamstående. Dubbeldonation är inte tillåtet i Sverige, inte heller för par. Dessutom har jag barn sedan tidigare så jag blir diskad i Sverige på många punkter.
  • Uptomeism

    Det är en bergochdalbana att läsa i den här tråden med alla blandade besked. Jag önskar att alla fick plusa och ha graviditeter som flöt smidigt och orosfritt.

    Själv mår jag utmärkt, jag var väldigt trött fram till och med vecka 15-16 men inget annat. Jag har inte haft några blödningar eller andra jobbiga upplevelser.

    Nu oroar jag mig ändå för vad RUL imorgon ska visa. Jag känner ännu inga tydliga fosterrörelser, vilket är helt normalt då moderkakan kan ligga så att den dämpar. Den största anledningen till min oro är att magen är så liten att jag inte har problem att dölja den. Jag har barn sedan tidigare och då frågade folk mig om jag snart skulle föda vid samma tid. Kan det verkligen vara så olika?

  • Uptomeism

    Mina farhågor var tyvärr riktiga. Mitt foster visade sig ha varit dött sedan vecka 13.

    Hoppas vara tillbaka här om ett tag.

  • Uptomeism

    Tack för era ord.

    Aningar har jag dessvärre haft ett bra tag eftersom jag har varit gravid med enorm mage tre gånger tidigare. Nu var den som sagt inte alls svår att dölja.

    Jag var helt inställd på beskedet när jag kom till undersökningen och såg själv att fostret var för litet och stilla när de startade.

  • Uptomeism

    Tack för er omtanke!

    Det känns mest ledsamt att livet inte kommer bli som planerat. Istället för att vara föräldraledig med en liten i höst och låta de stora barnen få en massa härlig hemmatid kommer vardagen fortsätta med jobb och fritids.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016