Inlägg från: pyssel |Visa alla inlägg
  • pyssel

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

nihka skrev 2021-08-01 23:42:26 följande:

Ska jag ange en speciell kategori för felet? Är det olika typer av adjektiv du är ute efter då eller? 

Det blir inte rätt varje gång, men man kan rätta till det. 

Hur kategoriserar du "alldeles för läge", "aktiv" och "motverka? Jag skulle vilja ha svaret i tabellform

Wow, vilka "argument". Vad du slår ifrån dig.

Du anser att det är opartiskt men antyder att det kan vara fel. Vad för slags fel, enligt dig? Och vilket är fel?

Stöder du kanske inte ens utvisningsbesluten, är det där skon klämmer?
  • pyssel
    nihka skrev 2021-08-02 00:36:20 följande:

WOW vad du har problem med att fatta att PS kan vara opartiskt även om de inte når upp till det målet i varenda rapportering som sker år in och år ut. Och när man inte lyckas rättar man till det.

What???

Hitta på lite mer, vetja. Det kanske klämmer runt foten när du inte får göra det.

Ditt försvar, undanflykterna genom att tramsa bort frågan och oviljan att precisera vilka fel du syftar på visar med all tydlighet var du står. Obehagligt.
  • pyssel
    nihka skrev 2021-08-02 11:35:22 följande:

Du tycks ha grava problem med att tyda ett tydligt svar. Dessutom insinuerar du olika saker utifrån dina egna hittepåkriterier om vad jag säger skulle innebära. Dessa obehagliga fantasier bor inom dig och har inget med mig och vad jag har sagt att göra.

Jag förstår på allvar inte vad du är ute efter men det vekar vara någon slags kategorisering på olika fel man kan begå vilket jag inte tänker sitta och göra listor om. Se det bara som att någon/något har brustit någonstans. Herregud hur svårt kan det vara att föreställa sig?

Nu blir ju inte hela PS som verksamhet och alla som ingår i den partiska för att det brister någon gång. Transparensen tillsammans med kontrollfunktioner gör att brister kommer fram och åtgärdas.

Vad tycker du är fel om inte partiskheten?

Saken är ju den att det INTE varit transparens gentemot allmänheten där PS största lojalitet ska finnas i fråga om det.
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-08-02 11:36:06 följande:

Vad menar du hade varit ett rimligt sätt för SR att agera då de fick kännedom om journalistens relation med islamisten för att detta inte skulle ha belastat SR då?

Är journalistens artiklar vänstervilnkade eller islamistvinklade och i så fall på vilket sätt?

De är vinklade för att skapa sympati för säkerhetshot en. Bl.a genom reportage med ungdomar han sägs ha "hjälpt", fast hans IS-vurmande i de sammanhangen är välkända.

SR skulle ha uppvisat en helt annan transparens gentemot allmänheten och tillsatt en extern granskning när det var ett obestridligt faktum i september 2020. Egentligen skulle man tagit den interna kritiken på allvar tidigare, förstås. Men när det nu inte gjordes, att varningstexter på reportagen skulle kommit i september -20, inte först när Doku grävt fram och avslöjat det hela på senvåren 2021. Det går inte att gömma sig bakom "personalärende" när man har så pass stora skyldigheter gentemot allmänheten. Det anser inte heller andra chefer i mediabranschen är ett giltigt skäl att mörka.
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-08-02 11:58:23 följande:

Vad menar du inte har varit transparent? 

Hur skall detta du efterfrågar ställas i relation till skydd av källor och lagar om styr förhållandet mellan arbetsgivare och anställda?

Gör dessa avvägningar och hänsyn PS till partiska? Partiska _för_ vad och _mot_ vad enligt din uppfattning?

Det går att göra en extern utredning utan att röja källor. Det handlar om att granska processer och rutiner, inte källorna i sig.
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-08-02 12:34:18 följande:

Så - vem eller vilka har Ekot eller vilka det nu är tagit parti _mot_ resp _för_ enligt dig?

Jag tycker inte det är lämpligt att en journalist i kärleksrelation (dessutom dold) till en extremist får använda SR som plattform för en mängd snyftreportage om dessa, och försöka opinionsbilda mot SÄPO och lufta sin kritik mot SLU mot den bakgrund som avslöjats. SR skulle inte ha lagt locket på mot allmänheten, med det agerandet ökade de skadan. "Haveri" kallar DN:s chefredaktör det. Men du tycker att han har fel?
  • pyssel
    nihka skrev 2021-08-02 12:52:52 följande:

Naturligtvis är det högst olämpligt att ha en relation med någon man granskar, men det gör inte automatiskt att granskningen blir partisk. Det finns en ökad risk för det men det är knappast därför etablerat att varken journalisten eller hennes uppdragsgivare faktiskt har agerat partiskt.

Transparens är inte detsamma som att privatpersoner kan sitta framför en dator och följa en internutredning i realtid, eller att det inte finns uppgifter som är sekretesskyddade.

Den kritik som fanns tidigt inne på SR handlar om vinklingen av reportagen, långt innan det var känt med en intim relation, eller om den ens inletts då.

Ditt sista raljanta stycke har väldigt lite att göra med kritiken mot att lägga locket på från september till maj när en annan journalist avslöjade det hela.
  • pyssel
    nihka skrev 2021-08-02 13:07:55 följande:

Det finns inga "snyftreportage". Ekots interna granskning har visat att reportagen vad sakliga och inte innehöll några faktafel:Uppdatering 1 juli 2021:

"Efter kritiken har Ekot gjort en egen utredning. Nu är den rapporten färdig, och kom fram till att det inte är något fel i de inslag som reportern gjorde. Det som publicerades var sakligt och korrekt, säger Ekots chef Klas Wolf Watz. Utredningen har inte heller hittat något som visar att reportern och den misstänkte islamisten var vänner medan hon rapporterade om honom."

sverigesradio.se/artikel/ekot-far-kritik-for-en-reporters-relation-med-en-misstankt-islamist

sverigesradio.se/artikel/ekochefsredogorelse

Det där är inga nyheter för mig. Det där är den interna utredningen nr2, och man motsätter sig en extern. Det ökar inte förtroendet att värja sig mot extern utredning.
  • pyssel
    klyban skrev 2021-08-02 13:02:24 följande:

Du glömde berätta vilken SR hade tagit part mot respektive tagit part för.

Det var ju liksom enda frågan där, och du missade svara på frågan helt.

Du har inte förstått vad ordet betyder. Att vinkla reportage om islamister och ha en dold agenda (sitt förhållande) är inte opartiskt. Det betyder inte att man tar parti för hela IS och vad annat löjligt du och de du imiterar försöker fiska efter.
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-08-02 13:13:25 följande:

Men journalisten är inte kvar - när historien uppdagades så granskades artiklarna i fråga och journalisten försvann från ekot/SR.

Så journalisten tillåts alltså inte att använda SR som en plattform för att opionionsbilda mot SÄPO och  LSU (lagen om särskild utlänningskontroll)

Så den delen tycker jag att du kan släppa eller lägga fram belägg för att SR/Ekost 'stod bakom' - vilket du tidigare ändrade till någonting annat men nu verkar ha ändrat tillbaks - detta.

Det finns ju artiklar i alla möjliga media från i alla fall så tidigt som 2008 om islamisten i fråga... skall alla dessa artiklar märkas och kompletteras?

Att SÄPOs arbete och LSU belyses i media är jättebra - och jag tycker det är jättebra om islamsisterna utvisas precis som SÄPO föreslår och jag tycker att LSU är bra.

Men jag tycker inte att Ekot/SR med rätt kan beskyllas gör att vara partiska för eller mot vare sig journalisten, islamisten eller SÄPO eller LSU.

Påverkar historien förtroendet för SR/Ekot? Ja, definitivt för Ekot - men betyder en törn i förtroendet för Ekot att SR och eller Ekot är partiska eller inte opartiska - det har jag inte sett någon lägga fram med tydlighet. 

Jo, de vinklade reportagen låg kvar, utan någon åtgärd som den varningstext som lades till efter Dokus avslöjande.

Jag har givetvis inget emot vare sig granskning av SÄPO, LSU eller Migrationsverket. Men här har det gjorts med en vinkling som inte hör hemma på SR och som många anser borde kommit i ljuset senast förra hösten. Särskilt när det gäller så allvarliga frågor som en av de största extrema rörelserna och hoten vi har i Sverige.

Med den interna utredningen som blev klar för en månad sedan kan man nog även använda sig av "stå bakom" efter att ha "stått framför" och dolt. Det senare bidrar man fortfarande till då man inte vill ha en extern utredning.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?