Padirac skrev 2021-08-02 13:13:25 följande:
Men journalisten är inte kvar - när historien uppdagades så granskades artiklarna i fråga och journalisten försvann från ekot/SR.
Så journalisten tillåts alltså inte att använda SR som en plattform för att opionionsbilda mot SÄPO och LSU (lagen om särskild utlänningskontroll)
Så den delen tycker jag att du kan släppa eller lägga fram belägg för att SR/Ekost 'stod bakom' - vilket du tidigare ändrade till någonting annat men nu verkar ha ändrat tillbaks - detta.
Det finns ju artiklar i alla möjliga media från i alla fall så tidigt som 2008 om islamisten i fråga... skall alla dessa artiklar märkas och kompletteras?
Att SÄPOs arbete och LSU belyses i media är jättebra - och jag tycker det är jättebra om islamsisterna utvisas precis som SÄPO föreslår och jag tycker att LSU är bra.
Men jag tycker inte att Ekot/SR med rätt kan beskyllas gör att vara partiska för eller mot vare sig journalisten, islamisten eller SÄPO eller LSU.
Påverkar historien förtroendet för SR/Ekot? Ja, definitivt för Ekot - men betyder en törn i förtroendet för Ekot att SR och eller Ekot är partiska eller inte opartiska - det har jag inte sett någon lägga fram med tydlighet.
Jo, de vinklade reportagen låg kvar, utan någon åtgärd som den varningstext som lades till efter Dokus avslöjande.
Jag har givetvis inget emot vare sig granskning av SÄPO, LSU eller Migrationsverket. Men här har det gjorts med en vinkling som inte hör hemma på SR och som många anser borde kommit i ljuset senast förra hösten. Särskilt när det gäller så allvarliga frågor som en av de största extrema rörelserna och hoten vi har i Sverige.
Med den interna utredningen som blev klar för en månad sedan kan man nog även använda sig av "stå bakom" efter att ha "stått framför" och dolt. Det senare bidrar man fortfarande till då man inte vill ha en extern utredning.