Inlägg från: pyssel |Visa alla inlägg
  • pyssel

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Padirac skrev 2021-05-09 21:42:20 följande:

Om reportagen (som bedömts vara riktiga i sak) alltjämt är tillgängliga och att reportern någon gång under tiden inledde ett förhållande med den islamsist och dömda brottsling reportagen tog upp - då är SR partiska -  är det så jag ska förstå dig?

Det är en oenig bedömning, milt uttryckt.

SR:s partiskhet eller opartiskhet är givetvis helt beroende av dess journalistik. Vilken bit av detta är så svår att förstå för dig?
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-05-10 21:49:25 följande:

Hur tycker du att alla inslag som Adaktusson gjort eller presenterat ska hanteras?  Är dessa inslag partiska? Är det artskillnad eller gradskillnad - och i så fall på vilka grunder?

Nyhetsinslag som inte uppfyller kraven på saklighet är självklart inte sakliga och möjligen partiska, men menar du att detta i så fall gäller för SR eller Ekot eller PS som helhet om det är så att det för varje inslag inte görs reservationer åt alla möjliga och omöjliga politiska håll?

Vad är opartiskhet enligt dig? Är det enligt dig möjligt att vara opartisk? Gäller det i så fall journalister, läkare, lärare, fabriksarbetare, målare?

Var går gränsen om den finns och hur är det i så fall möjligt att veta var gränsen går?

Räcker det med att andra professionella granskar arbetet? - Ja du... jag måste tyvärr säga att den här ommålningen av huset och hela renoveringen av grunden är kommunistisk/nazistisk/Salasaristisk/Pinochetistisk..  du kan inte ha ett diktaturhus i detta samhälle, det bästa vore väl att du rev huset och flyttade, med tanke på att ditt samröre med hantverkare som nu senare har förhållanden med kommunister/nazister/Salasarister/Pinochetister.... i övrigt hittar vi ingenting som pekar på att jobbet är oriktigt, men ...

www.dn.se/kultur/per-svensson-angsliga-sr-har-skankt-sina-varsta-fiender-en-underbar-present/

"På senare år tycks den ha sublimerats till en ibland närmast parodisk ängslighet för att inte vara ?opartisk?. ?Det var ett helvete?, säger studiogästen. ?Nu är ju inte Hin håle här och kan försvara sig?, påpekar programledaren."

Där gick visst topplocket.

Du verkar dra några märkliga slutsatser om när jag tyckt att PS förtjänat kritik och när dess opartiskhet kan och kunnat ifrågasättas. Ett gott råd du fått förr: Läs inte mellan raderna (i synnerhet inte om misogyne L.A), när det är så långt ifrån din paradgren som något kan vara.
  • pyssel
    Flash Gordon skrev 2021-05-16 08:38:10 följande:

Till och med Wolodarski på DN tar döds-knarkar-nazisternas sida och kritiserar Public Service och kräver en oberoende utredning

etidning.dn.se/2357/dagens-nyheter/410779/2021-05-16/20543625/peter-wolodarski-de-djupa-hemligheterna-pa-sveriges-radio

Även om det fortfarande är mycket vi inte vet om den reporter på Ekot som inledde en privat relation med en dömd islamist hon granskat, så kan vi konstatera att historien är radioaktiv för alla inblandade, särskilt för ett företag med Sveriges Radios speciella ställning.
    Vi vet att islamisten i fråga har mordhotat den tidigare chefredaktören för Gefle Dagblad Anna Gullberg. Vi vet att han av Säpo betraktats som ett hot mot rikets säkerhet. Och vi vet att det inte är tack vare SR som denna historia nystats upp - det är den fristående jihadistgranskande sajten Doku som avslöjade SR-journalistens relation med islamisten.
    En reporter som så flagrant naggar på sin professionella integritet äventyrar publikens förtroende, inte bara för sig själv utan för hela sin redaktion.
    En mediechef som tror att en skandal av detta slag i första hand ska behandlas som ett ?personalärende?, har inte enbart missförstått sin viktigaste lojalitet - den mot allmänheten. Själva försöket att i tysthet begrava historien bidrar också till att underminera förtroendet för den publicistiska verksamheten.
    Dags att bereda sig på blint försvar i tråden. Edit:Ja, där kom det ju.

Promotandet av en annan medarbetares pojkvän kom ju lite olägligt för PS, även om det är som en vindpust jämfört med detta.
  • pyssel

Vissa i tråden behöver visst läsa på vad som menas med att PS opartiskhet är i gungning.

• pyssel
    FDFMGA skrev 2021-05-19 17:44:59 följande:

Och somliga borde söka med ljus och lykta efter att stående abonnemang på "Sinne för proportioner"

Ok, Minitrump! "Det som hände var inte fel."
  • pyssel
    FDFMGA skrev 2021-05-19 18:24:12 följande:

Lustigt att behovet är så starkt att hitta på pejorativa benämningar i vissa typer av trådar. Din åsiktsfrände i den här är för övrigt förmodligen Familjelivs mest devota Trumpanhängare, hen har profeterat om ett stort hangarfartyg som ska byggas till Trumps ära och i Trumps namn.

Kanske du och hen kan få följa med på en resa  och utbyta skarpsinniga tankar med varandra.

Lille Fritjof var visst hans pejorativa benämning på Fridolin.

Bräcker du det utan övning

Nåväl, det må vara er väl unt att få tro att förtroendet för public service är i gungning - bland andra än de vanliga gänget.

Överlag har ju svenskar ett grundmurat förtroende för ps - om än inte i omröstningstrådar här på FL

Varför tycker du inte att vi kan kritisera våra samhällsinstitutioner? Det är ju du (plus din lilla blindtarm som f.ö kasserat varenda läslinjal du frikostigt skickar hans väg) som är först ut med pejorativa benämningar på den som har något slags kritik. Jag är en stor anhängare av public service som sådan, men anser att även den ska tåla att granskas. Ett demokratiskt samhälle bygger på bl.a det och offentlighetsprincipen. Men du blir istället så till dig i brallan över att få teama upp med FL:s paria, bara du får lapa i dig beröm, så du håller vilka rabiata stalinistkommentarer som helst om ryggen.

Att populister gnuggar händerna när PS trampar i klaveret gör ju knappast att jag vill ha det stängda samhälle du och ditt lilla handtag förespråkar. Vad FL:s och hela Sveriges SD-maffia tycker i frågan är fullständigt egalt för var jag ställer mig. Det är huvudlöst att låta dem äga frågan om granskning bara för att man själv (bl.a jag) gillar PS och tycker deras existens dessutom är nödvändig. Hur får du och klabbet förresten ihop att Wolodarski är högerextrem?
  • pyssel
    FDFMGA skrev 2021-05-19 19:43:07 följande:

Hur har du det med din blindtarm, min skulle inte kläcka ur sig att ingen vettig man vill vara tillsammans med en feminist eller dyrka Trump.

Hur kommer det sig att du tror att jag inte anser att man kan kritisera samhällsinstitutioner? I frågan om kopplingen mellan journalisten och islamisten så har jag bara skrivit två inlägg, det om proportionerna och det där jag skriver att "det är märkligt att SR inte går ut och förklarar hur och när man fick den information som innebar att hon fick gå".

Till skillnad från dig tror jag inte att förtroendet för public service är i gungning - men det hindrar inte att jag anser att Ekot skött det här klantigt.

Din blindtarm kläcker bl.a ur sig att människor är högerextremer och trumpister när minsta kritik riktas mot de styrande. "Komiskt" (som blindtarmen säger). "Komiskt, betyder enligt Wikipedia..." och "Googla fram det om ni kan!" sa Bull. "Hur gjorde du, mastermind??", ekade det på tyska.
  • pyssel
    KillBill skrev 2021-05-19 21:16:13 följande:

Att kvinnans make känner någon i Bandidos innebär ju inte att Bandidos har en ingång till Sveriges radio. Påstående är lika befängt som om någon påstod att Jimmie Åkessons hustru Louise Erixon (innan skilsmässan) gett sexualbrottslingar tillgång till Sölvesborgs kommun bara för att hennes make då hade ett popband ihop med en dömd sexualbrottsling. Håller du inte med om att det skulle ha varit ett orimligt påstående?

Kommunhuset i Sölvesborg är inget skyddsobjekt.
  • pyssel
    KillBill skrev 2021-05-25 19:20:31 följande:

Om vi  ska prata säkerhetsrisker och proportioner så var det extremt mycket mer allvarligt att Sverigedemokraterna hade en säkerhetsrisk anställd i Sveriges riksdagshus.

Wow, där slog du allt in en vidöppen dörr! Som när antifeminister kontrar nyheten om att en kvinna blev knivmördad av exmaken förra veckan med "Kolla här då, en kille blev skjuten på Kirseberg av alla platser, igår! IGÅR! Nä, det tycker ni inte är hemskt, era manshatare!"
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?