Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

KillBill skrev 2023-03-07 07:25:33 följande:
    Varför länkar du till en annan händelse som PS rapportererat om?

www.svt.se/nyheter/utrikes/bondeprotesterna-avforingen-det-storsta-problemet

sverigesradio.se/artikel/revolterande-bonder-i-nederlanderna
    För att Padirac frågade om källor åt inlägg som innehöll specifika saker? - saker som Public Service inte tar upp. Det var då som dessa beslut togs och därefter uppstår protester när besluten verkställs, som exempelvis den pågående - det här framkommer redan i inlägget du citerar.
    KillBill skrev 2023-03-07 07:32:39 följande:
    Den 3:e länken som du postar handlar om att det sprids desinformation om händelsen och tonar ner den nederländska regeringens beslut.
    Ja? Det jag citerar är rättelser av disinformation.
    Padirac skrev 2023-03-07 12:27:29 följande:
    Vari består mörkläggningen och vems intressen menar du PS ser till?
    Det här har jag redan svarat på. Tror du att du får nya svar på samma frågor för att det är en ny dag?
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-03-07 17:25:19 följande:
    Vad har du svarat om mörkläggning och att agera i andras intressen?

Du har spekulativt påstått att rapporteringen inte agerat i  medborgares/skattebetalares intressen. Någon annan har du inte angett. Du har heller inte förklarat någonting om mörkläggning.   Vad har du fått det för från?

Det vore lämpligt att du dementerade din egen desinformation eller gav källor för att det är en mörkläggning och vems intresse det handlar om.
    Du behöver inte kalla det för mörkläggning men ditt tyckande är inte en referens för vad andra tycker och kallar det för. I min mening ligger sådant här i högsta grad i medborgarnas/skattebetalarnas intresse men du är givetvis fri att tycka annorlunda. 

Du borde fråga dig själv varför du - som troligen menar att Public Service är värd sina ~9 miljarder om året - överhuvudtaget behöver fråga om källor angående sådana här stora nyheter i vårt närområde. Känner du dig verkligen välinformerad i din sits?

Jag slår vad om att Public Service har följt upp Bianca Ingrossos karriär mer noggrant än den största händelsen i vår matkedja sedan kriget i Ukraina. Och det är fritt fram för mig att tycka som jag gör om en sådan ordning - jag är en betalande kund.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-03-07 18:50:34 följande:
    Det var ingen annan än DU som flertalet gånger hävdade att det handlade om mörkläggning. Inte jag. 

Det är alltså upp till dig att redogöra för grunderna för det påståendet. Det är bara du som kallat det mörkläggning och borde ange dina källor för att du kallar det mörkläggning. Inte jag, inte PS - detta oavsett PS budgetar och om jag är  välinformerad eller inte. 

Menar du att det är en mörkläggning för att du TYCKER att det är en mörkläggning? Eller vad försöker du säga?

Så, i vems intresse menar du att ps agerat?

Mycket tomma ord om mörkläggningar och andras intressen ...  och inget som backar upp det.
    Ja, och om du läser det jag skriver så kallar jag alternativet för inkompetens. Det är så jag tycker och tänker om saken och visst kan det handla om inkompetens snarare än mörkläggning.

Vi har haft en dylik diskussionen förut och då visade det sig att ditt tycke och smak skulle vara en slags referens för Public service innehåll. Är inte intresserad av diskussioner under sådana premisser och som utgår från att du skulle ha en slags förhöjd status som betalande konsument.

Jag har redan skrivit att jag inte vet vilka intressen det skulle tjäna och din utsvävning grundar sig i att jag blott skrev att det är något att fundera på.

Vad är felet/problemet med att fundera på om det finns ett intresse av utebliven rapportering?
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-03-07 19:43:49 följande:
    Ok - du har inga som helst belägg för att det är någon mörkläggning annat än att du kallar det för mörkläggning för att du tycker det.

Insinuanta spekualtioner - som många gånger förr.

Jag tror det var du som tyckte att ditt tycke och din smak skulle vara en referns för PS utbud, du hitatde inget och mina 2 minuters googlande hittad e fler alternativ som uppfyllde dina önskningar.

Blanda inte ihop dig med mig . ditt tycke och din smak och det var inte jag som kallade det mörkläggning.

Så du har ingen idé om vilka intressen det skulle gynna men du kallar det en mörkläggning .... helt utan grund och helt utan argument... annat än att du tycker det..
    Haha, ja, ordet innebär att man döljer viktig information och därmed en bedömning. Jag kan dock tänka mig att du tror att viktig information är någonting objektivt som utgår från dig, för det är exakt så som du - i vanlig ordning - resonerar.

Min bedömning är att det här är viktig information och att Public Service antingen är inkompetenta om de inte har kännedom om händelserna i Bryssel eller helt enkelt döljer viktig information.

Jag använder språket så som det är konstruerat, tack så mycket. Vad du associerar ord med är helt ointressant.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-03-07 20:56:34 följande:

Din konspiration är stendöd, och SVT/SR förblir också att de är objektivt opartiska.

KillBill skrev 2023-03-07 21:46:41 följande:
    Frågan är varför regim-trogen media som Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten väljer att inte skriva om den konspiration som Digestive upptäkt. Det är nästan som att man börjar misstänka att regeringen är insyltad i detta..
    Ni tre (Padirac inräknad) verkar ha samma synonym- och ordbok.

Jämför mörklägga med konspirera.

Praktiskt exempel: Hultqvist och Ygeman konspirerade inte mot Löfven när de lät bli att informera statsministern om skandalen i Transportstyrelsen, utan de mörklade informationen för vederbörande.
  • Digestive
    KillBill skrev 2023-03-08 07:31:02 följande:

I detta sammanhang var inte val av ord så viktigt för mig. Hänger du med på min frågeställning nu?

- - -

Frågan är varför regim-trogen media som Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten väljer att inte skriva om den mörkläggning som Digestive upptäkt. Det är nästan som att man börjar misstänka att regeringen är insyltad i detta..

Jag är med. Vad skulle det finnas för tänkbara motiv?

Såg idag att The Guardian släppte sin artikel i förrgår:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/mar/05/the-guardian-view-on-dutch-farmer-protests-a-european-test-case

Nu finns det språkbarriärer som gör en överblick svåra men kan det vara ett fenomen som främst gäller EU-länders rapportering? Vad säger Tysk media? Vad säger Spansk media? Vad säger Fransk media? Et cetera.

Vad jag har förstått så är en del av Frankrikes bönder delaktiga i protesterna, på sitt håll. Där verkar det finnas en annan grad av medvetenhet än i exempelvis Sverige, men det kan såklart vara bundet till yrket och även så här.

• Digestive
    klyban skrev 2023-03-08 06:25:43 följande:

Rataxes skrev 2023-03-08 05:24:24 följande:
    Satt och scrollade Twitter och noterade att den samlade vänstern rasade över någonting. 
    Det visade sig senare att de var arga över att en invandrarkvinna fått arbete på DN smile2.gif

twitter är ju bara skräp ändå.

Jag blir nyfiken. Vad ogillar du med Twitter?

Minns jag rätt så uppskattar du exempelvis Flashback och Twitter är i princip den globala motsvarigheten upphöjt till miljonen - där alltifrån världskända journalister till Annika Strandhäll uttrycker sig.

De nya funktionerna som Elon Musk har lagt till gör det även enklare att kontrollera flödet om sådan önskan finns och mycket annat är påväg.
  • Digestive

När kommer Public Service att uppdatera oss på den här punkten angående the January 6th riots?

">

• Digestive
    Padirac skrev 2023-03-10 15:27:40 följande:
    den här punkten?
    Det framkommer i klippet.

I korthet:

De hitintills opublicerade bilderna från övervakningskamerorna skildrar händelsen från ett helt annat ljus än tidigare medierapportering, särskilt för den ökände Jake Angeli (aka the QAnon Shaman) som just nu avtjänar ett fyraårigt långt fängelsestraff.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2023-03-10 15:51:02 följande:

Förmodligen till och med mer fastslagen än historien om Covids ursprung för där tror jag att svensk PS har rapporterat om den senaste utvecklingen med amerikanska rapporter och kinesiska labb.

Det intressanta är att det nya videomaterialet får samtliga i Washington DC att framstå i dålig dager - både demokrater och republikaner.

Sådan här manipulering av videomaterial kommer att elda på hatet mot den politiska eliten ordentligt.

Angående Covid-19s förmodade ursprung så har Public Service faktiskt uppdaterat oss i sak:

Covid-19:s ursprung har diskuterats flitigt de senaste åren. Nu hävdar FBI:s högsta chef att viruset sannolikt kom från en labbläcka i Wuhan.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fbi-chefen-labblacka-troligen-bakom-covid
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?