• Sarah32

Efter 1,5 år

Nej, livet blev inte helt som jag tänkt mig. Jag skulle inte sitta här, 33 år gammal och fortfarande inte mamma.

Nu har vi aktivt försök få barn i 1,5 år. Vi har gjort en fertilitetsutredning, som inte visade något och står nu i en lång kö i väntan på IVF.

Jag är otålig och längtar ihjäl mig, min sambo tar det mer med ro, "det löser sig". Hade varit skönt att få prata med och följa andra i samma situation, hjälpas åt att orka hela vägen:)

• Svar på tråden Efter 1,5 år
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-01-14 06:55:21 följande:

Tack:) Har påbörjat 3:e kuren nu så vi får se, men det ger ju lite extra hopp iallafall:)

Vad spännande att du snart är igång och kul att du vill dela med dig och berätta:) Börjat än?

Håller tummarna att det blir "tredje gången gilt"!

Jag väntar in mensen vilken dag som helst och sedan börjar vi. Just nu är jag mest nervös över hur jag kommer må under behandlingen. Sedan får vi ta nästa steg. Vi har bestämt oss att ta en dag i taget och inte ha alltför stora förhoppningar. Kan ju lika väl vara så att det inte fungerar :( men spännande ska det bli!
  • Sarah32

Ja, då förstår du. Jag tror inte att någon annan runtomkring förstår hur energikrävande det är att bara vänta.....

Vad spännande! Är det fortfarande på första äggplocket? Var det Sahlgrenska för dig med?

malre skrev 2016-01-14 08:21:39 följande:

Det var samma för oss. Redan fyllt 34 så vi ville komma igång. Jag förstår att du inte orkar, det är väldigt energikrävande/tålamodsprövande att behöva jaga så mycket. 

Vårt första ivf gick inte bra, nu väntar jag på ÄL för att göra en FET :)

• Sarah32

Ja, de är ju ett tag. Jag antar att man aldrig kommer att ge upp, så länge ingen säger till en att det aldrig kommer att gå. När gjorde du ditt sista IVF ?

Pommac1 skrev 2016-01-14 19:13:09 följande:

I maj har vi försökt i fyra år.

• Sarah32

Oj, vad roligt att läsa! Grattis! Jag har bara ringt till Sahlgrenska, antar att de säger vad som gäller, men kanske inte skadar att ringa Vårdkansliet och kolla läget?

Nej, de hittade inget i vår utredning, som skulle gå att härleda till en infertilitet, så jag antar att vi skulle kunna bli spontangravida. Har fått pergotime utskrivet, så jag testar det nu i hopp om något. Vad skönt att slippa IVF! Klart att detr värt det, men det verkar vara en jobbig resa....

Goo skrev 2016-01-14 19:27:01 följande:

Läste igenom tråden nu och såg att du redan fått tips om det där att byta till privat, men att det kanske funkar annorlunda i västra götaland. Jag bor i sthlm. Men kolla upp det iaf, OM det går att byta så tycker jag det är extremt värt det. Det är nästan inget arbete, jag ringde ett telefonsamtal bara och sedan ringde jag och begärde ut våra journaler. Det var allt.

Har de hittat något i er utredning? Såg inget om det i tråden, men läste kanske slarvigt.

• Sarah32

Ja, visst är det med blandade känslor. Det är ju en liten sorg i sig att man inte lyckats bli gravid naturlig väg och detta känns ju lite som "sista hoppet" (för ett biologiskt barn). Å andra sidan är det ju många som lyckas med IVF så jag tror det gäller att ha en positiv inställning, nu blir det barn:) Blir det inte så, så får man ta det då. Det är tillräckligt tufft ändå.

Japp, har ätit min kur nu och inväntar ägglossning. Med pergotime är det ajajaj....men som sagt, vad gör man inte;)

Solros skrev 2016-01-14 21:03:40 följande:

Håller tummarna att det blir "tredje gången gilt"!

Jag väntar in mensen vilken dag som helst och sedan börjar vi. Just nu är jag mest nervös över hur jag kommer må under behandlingen. Sedan får vi ta nästa steg. Vi har bestämt oss att ta en dag i taget och inte ha alltför stora förhoppningar. Kan ju lika väl vara så att det inte fungerar :( men spännande ska det bli!

• malre
    Sarah32 skrev 2016-01-18 06:41:22 följande:

Ja, då förstår du. Jag tror inte att någon annan runtomkring förstår hur energikrävande det är att bara vänta.....

Vad spännande! Är det fortfarande på första äggplocket? Var det Sahlgrenska för dig med?

Nej vi bytte från Sahlgrenska till Carlanderska, Ja efter första äp så fick vi tillbaka en och en till frysen. Det är den vi vill sätta in nu. Men min naturliga ägglossning uteblev, så vi får hoppa över denna månad. Nästa månad har vi kanske bättre tur:)
  • Pommac1

[quote=76241355][quote-nick]Sarah32 skrev 2016-01-18 06:43:43 följande:[/quote-nick]Ja, de är ju ett tag. Jag antar att man aldrig kommer att ge upp, så länge ingen säger till en att det aldrig kommer att gå. När gjorde du ditt sista IVF ?

[/

Nej man gör ju inte det. Vi ska ju kunna bli gravid enligt läkarna. Både enligt sjukhuset och ivf kliniken. Vi gjorde senast ivf i sept förra året.

• Goo
    Sarah32 skrev 2016-01-18 06:49:32 följande:

Oj, vad roligt att läsa! Grattis! Jag har bara ringt till Sahlgrenska, antar att de säger vad som gäller, men kanske inte skadar att ringa Vårdkansliet och kolla läget?

Nej, de hittade inget i vår utredning, som skulle gå att härleda till en infertilitet, så jag antar att vi skulle kunna bli spontangravida. Har fått pergotime utskrivet, så jag testar det nu i hopp om något. Vad skönt att slippa IVF! Klart att detr värt det, men det verkar vara en jobbig resa....

Ja, så det är värt att orka köra på naturligt i väntan på behandling iaf. När man minst anar det kan de ta skruv!

När jag ringde till Huddinge, som har landstingets ivf-klinik här i sthlm, så sa de inget om att man kan smyga sig före i kön såhär, men när jag ringde vårdgarantikansliet så sa de bara "jajamensan, vi flyttar över dig direkt" och sedan tog det bara två veckor typ till remissen var godkänd och vi fått tid på st. göran.
  • Sarah32

Det är ju en sorts väntan i det också som är jobbig, men det kanske ändå känns lättare när man är igång? Vad tyckte du om äggplocket? Var det jobbigt? Känner mig lite orolig inför det.....

malre skrev 2016-01-18 08:33:37 följande:

Nej vi bytte från Sahlgrenska till Carlanderska, Ja efter första äp så fick vi tillbaka en och en till frysen. Det är den vi vill sätta in nu. Men min naturliga ägglossning uteblev, så vi får hoppa över denna månad. Nästa månad har vi kanske bättre tur:)

• Sarah32

Okej, ja det gick ju snabbt:) Men skönt ändå at det gick naturligt. Var det er första graviditet?

Goo skrev 2016-01-18 16:45:16 följande:

Ja, så det är värt att orka köra på naturligt i väntan på behandling iaf. När man minst anar det kan de ta skruv!

När jag ringde till Huddinge, som har landstingets ivf-klinik här i sthlm, så sa de inget om att man kan smyga sig före i kön såhär, men när jag ringde vårdgarantikansliet så sa de bara "jajamensan, vi flyttar över dig direkt" och sedan tog det bara två veckor typ till remissen var godkänd och vi fått tid på st. göran.

Svar på tråden Efter 1,5 år