• Sarah32

Efter 1,5 år

Nej, livet blev inte helt som jag tänkt mig. Jag skulle inte sitta här, 33 år gammal och fortfarande inte mamma.

Nu har vi aktivt försök få barn i 1,5 år. Vi har gjort en fertilitetsutredning, som inte visade något och står nu i en lång kö i väntan på IVF.

Jag är otålig och längtar ihjäl mig, min sambo tar det mer med ro, "det löser sig". Hade varit skönt att få prata med och följa andra i samma situation, hjälpas åt att orka hela vägen:)

• Svar på tråden Efter 1,5 år
  • Solros
    Goo skrev 2016-03-20 11:55:08 följande:

För oss går det inte så bra. I v 13 började jag blöda och de upptäckte att fostret varit dött sedan v 9. In för skrapning dagen efter. Så jäkla deppigt.

Har hämtat oss lite nu och ska i dagarna börja försöka igen, ÄL beräknad till mån eller tis. Kommer försöka max över sommaren på egen hand, sedan börjar vi med ivf. 

Lycka till med din andra insättning!

Va tråkigt att höra! skickat en styrkekram och hoppas på det bästa vid nästa försök!
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-03-20 14:12:50 följande:

Åh, så tråkigt! Hoppas på bättre tur denn gång:) Får man påbörja IVF 2 så snabbt efter alltså? Det visste faktiskt inte jag. Här har det hänt grejer också:) Fick en återbudstid på Sahlgrenska för 1,5 vecka sedan och då var vi där på vårt första besök! Fick lite andra besked än vad vi fått från vår läkare på hemmaplan, som menat att "allt ser bra ut". Jag hade tydligen en mindre äggreserv än väntat för min ålder och min sambo hade dåliga spermier, så det blir IVF med icsis för oss. Har påbörjat det långa protokollet med suprecur spray idag, preliminärt äggplock vecka 16!

Va skönt att ni redan är i gång! hoppas det fungerar bra för er. Vi behövde vänta en månad så när försöket misslyckades i feb och mensen kom var vi tvungna att vänta tills nu i mars. Vi har bara gjort det korta protokollet.
  • Sarah32

Skönt att det ändå inte är jättelång väntan! När planerar du göra ditt andra äggplock?

Solros skrev 2016-03-20 14:59:33 följande:

Va skönt att ni redan är i gång! hoppas det fungerar bra för er. Vi behövde vänta en månad så när försöket misslyckades i feb och mensen kom var vi tvungna att vänta tills nu i mars. Vi har bara gjort det korta protokollet.

• Solros
    Sarah32 skrev 2016-03-21 06:42:27 följande:

Skönt att det ändå inte är jättelång väntan! När planerar du göra ditt andra äggplock?

Ska på ultraljud på onsdag och då bestäms det säkert. Men fredag el måndag nästa vecka är tanken..

Så det blir spännande och se vad som händer :)
  • Kattflickan
    Sarah32 skrev 2016-03-20 14:12:50 följande:

Åh, så tråkigt! Hoppas på bättre tur denn gång:) Får man påbörja IVF 2 så snabbt efter alltså? Det visste faktiskt inte jag. Här har det hänt grejer också:) Fick en återbudstid på Sahlgrenska för 1,5 vecka sedan och då var vi där på vårt första besök! Fick lite andra besked än vad vi fått från vår läkare på hemmaplan, som menat att "allt ser bra ut". Jag hade tydligen en mindre äggreserv än väntat för min ålder och min sambo hade dåliga spermier, så det blir IVF med icsis för oss. Har påbörjat det långa protokollet med suprecur spray idag, preliminärt äggplock vecka 16!

Hej Sarah! Hur lågt AMH har du? Kommer du att få menopur som stimuleringspreparat? Det kan fungera bättre på de med låg äggreserv. Konstigt att er första läkare inte sa något om äggreserven och spermierna?

Ta gärna tillskott av d- vitamin! Karolinska har utfört en studie som visade att d- vitamin höjer fertiliteten.

Mitt AMH var 0,5 när jag var 36 år gammal. Nu har jag två barn och är 41 år. Det kommer nog gå bra för er.
  • Cyanea

Man ska aldrig överdosera vitaminer, framförallt inte fettlösliga (t.ex D-vitamin). De ansamlas och lagras i fettvävnaden vilket gör att löper stor risk för biverkningar vilka kan vara direkt farliga. Överdoseras D-vitamin kan man bl.a få njursvikt och i sällsynta fall även dö. 

Däremot ska man, som studien indikerar, vara noga med att få i sig rekommenderat dagligt intag :) 

• Kattflickan
    Cyanea skrev 2016-03-21 11:24:53 följande:

Man ska aldrig överdosera vitaminer, framförallt inte fettlösliga (t.ex D-vitamin). De ansamlas och lagras i fettvävnaden vilket gör att löper stor risk för biverkningar vilka kan vara direkt farliga. Överdoseras D-vitamin kan man bl.a få njursvikt och i sällsynta fall även dö. 

Däremot ska man, som studien indikerar, vara noga med att få i sig rekommenderat dagligt intag :) 

Jag skrev inget om att överdosera. Rekommendationen om dagligt intag har nyligen ändrats av Livsmedelsverket då 10 ug/ dag ansågs för lågt. Många anser även 20 ug, som nya rekommendationen är vara lågt.

Så här års är d-vitamindepåerna som lägst och då är det bra att ta tillskott inför ivf.
  • Sarah32

Hej, jag hade 0,64 och är 34 år idag. Jag ska behandlas med Suprecur och Gonal-f, kan inte så mycket om dessa preparat, men litar på min läkare än så länge.

Fick du barn via IVF?

Kattflickan skrev 2016-03-21 11:13:43 följande:

Hej Sarah! Hur lågt AMH har du? Kommer du att få menopur som stimuleringspreparat? Det kan fungera bättre på de med låg äggreserv. Konstigt att er första läkare inte sa något om äggreserven och spermierna?

Ta gärna tillskott av d- vitamin! Karolinska har utfört en studie som visade att d- vitamin höjer fertiliteten.

Mitt AMH var 0,5 när jag var 36 år gammal. Nu har jag två barn och är 41 år. Det kommer nog gå bra för er.

• Kattflickan

Jag hade 0,5 i AMH. Men jag hade det även när jag tog om provet när jag var 39 år. Jag har haft en d- vitaminbrist och har läst att det kan påverka provet negativt. Mitt första prov togs i februari 2012 och det andra i september 2014. Troligen var min d- vitaminnivå bättre i september än i februari.

Jag har ett genetiskt fel och fick barn genom ivf med pgd. Embryona provtas genom att en cell plockas ut för analys. Då är det extra bra att få ut många ägg vilket man inte får vid lågt AMH. Min andra ivf lyckades och i början av 2013 fick vi en frisk dotter. Vi fick ett ägg till frysen. Det fungerade tyvärr inte vid syskonförsöket. Hösten 2014 gjorde vi en ny ivf vilket bara resulterade i ett friskt embryo. Det räckte och vår fantastiske son föddes i somras. Det var tur för bara ett par månader efter ivf' en blev jag 40 år och då hade vi behövt åka utomlands för att göra pgd.

• Kattflickan

Det jag vill komma fram till är att man trots försämrade förutsättningar kan bli förälder. Läkarna gav inte oss höga odds att lyckas pga mitt genetiska fel, lågt AMH och sköldkörtelproblem och idag har vi ändå två barn.

Hur många försök får ni från landstinget?

Svar på tråden Efter 1,5 år