• Sarah32

Efter 1,5 år

Nej, livet blev inte helt som jag tänkt mig. Jag skulle inte sitta här, 33 år gammal och fortfarande inte mamma.

Nu har vi aktivt försök få barn i 1,5 år. Vi har gjort en fertilitetsutredning, som inte visade något och står nu i en lång kö i väntan på IVF.

Jag är otålig och längtar ihjäl mig, min sambo tar det mer med ro, "det löser sig". Hade varit skönt att få prata med och följa andra i samma situation, hjälpas åt att orka hela vägen:)

• Svar på tråden Efter 1,5 år
  • Cyanea

Tråkigt att ni befinner er i den här sitsen, men stort grattis till att ni snart är igång med IVF :) 

Jag tänkte försöka peppa lite grann i alla fall. När vi stod i kön kände jag, precis som du, att det var en evighet kvar. Det var en alldeles för lång väntan och jag dog lite varje dag. Sen var vi på första mötet med läkaren, och när vi kom därifrån kändes det som att vi sprungit flera mil framåt på en enda timme. På morgonen visste vi inte mer än att vi skulle få genomföra IVF, efter mötet höll vi i en fullständig plan över allt som skulle hända. Vi hade preliminära datum för när vilka prover skulle tas, när mediciner skulle påbörjas och avslutas, preliminära tider för ultraljud, för äggplock och för återföring, plus att alla preparat var utskrivna och klara. Det tog flera dagar att smälta det ;) 

Till och från känns det som att det går så långsamt att det egentligen går baklänges, men helt plötsligt tar det ett enormt skutt framåt. Så tappa inte hoppet, även om det är sjukt segt just nu så är bollen i rullning. Ni vet ännu inte om det, men er klinik jobbar redan med er behandling och planerar den in i minsta detalj, så när ni kommer är allting klappat och klart. 

Stort lycka till :D 

• Sarah32

Tack snälla du för ditt ljus i mörkret! Har du genomfört IVF ännu?

Cyanea skrev 2015-12-13 13:34:05 följande:

Tråkigt att ni befinner er i den här sitsen, men stort grattis till att ni snart är igång med IVF :) 

Jag tänkte försöka peppa lite grann i alla fall. När vi stod i kön kände jag, precis som du, att det var en evighet kvar. Det var en alldeles för lång väntan och jag dog lite varje dag. Sen var vi på första mötet med läkaren, och när vi kom därifrån kändes det som att vi sprungit flera mil framåt på en enda timme. På morgonen visste vi inte mer än att vi skulle få genomföra IVF, efter mötet höll vi i en fullständig plan över allt som skulle hända. Vi hade preliminära datum för när vilka prover skulle tas, när mediciner skulle påbörjas och avslutas, preliminära tider för ultraljud, för äggplock och för återföring, plus att alla preparat var utskrivna och klara. Det tog flera dagar att smälta det ;) 

Till och från känns det som att det går så långsamt att det egentligen går baklänges, men helt plötsligt tar det ett enormt skutt framåt. Så tappa inte hoppet, även om det är sjukt segt just nu så är bollen i rullning. Ni vet ännu inte om det, men er klinik jobbar redan med er behandling och planerar den in i minsta detalj, så när ni kommer är allting klappat och klart. 

Stort lycka till :D 

• Cyanea
    Sarah32 skrev 2015-12-13 14:00:49 följande:

Tack snälla du för ditt ljus i mörkret! Har du genomfört IVF ännu?

Inga problem, jag vet som sagt hur tufft det är :( 

Jajamensan, jag har hunnit med ett äggplock, ett färskt återförande och tre frysta återföranden. Just nu är jag i v. 34 med vårt lilla mirakel :) 

Jag är nog inte en bra följeslagare mot IVF, men undrar du över något eller bara behöver skriva av dig så finns jag här :) 
  • Sarah32

Grattis!

Alltid spännande att höra hur det gått för andra:)

Tog det 4 försök för dig att bli gravid med IVF? Det måste ha varit tufft! men skam den som ger sig:)

Cyanea skrev 2015-12-13 16:30:17 följande:

Inga problem, jag vet som sagt hur tufft det är :( 

Jajamensan, jag har hunnit med ett äggplock, ett färskt återförande och tre frysta återföranden. Just nu är jag i v. 34 med vårt lilla mirakel :) 

Jag är nog inte en bra följeslagare mot IVF, men undrar du över något eller bara behöver skriva av dig så finns jag här :) 

• malre

Jag är lite i samma situation som dig. Nästan lika gammal och försökt lite längre, men vi är redan inne i IVF svängen. Har gjort ett försök, ska sätta tillbaka en från frysen i januari eller februari.
    Det är skönt att vara igång tycker jag, men jag räknar med att även med IVF så kan det ta tid

Var bor du? Var ska du få behandling?

• Cyanea
    Sarah32 skrev 2015-12-14 06:43:51 följande:

Grattis!

Alltid spännande att höra hur det gått för andra:)

Tog det 4 försök för dig att bli gravid med IVF? Det måste ha varit tufft! men skam den som ger sig:)

Tack :D 

Jag skulle säga det, ja. Kliniken kallar det dock första försöket eftersom det är från första (och enda) äggplocket. Det var tufft som sjutton, men å andra sidan är det väl ganska naturligt att det tar några försök. Hade det varit vanliga försök utan IVF är ju 4 försök ingenting :) 

Har man klarat väntan hittills klarar man det också ;) När man ruvar vet man åtminstone att det finns en äkta chans att det tar sig. 

Har ni fått någon typ av "datum" för när det kan tänkas påbörjas? 
    malre skrev 2015-12-14 09:06:02 följande:

Jag är lite i samma situation som dig. Nästan lika gammal och försökt lite längre, men vi är redan inne i IVF svängen. Har gjort ett försök, ska sätta tillbaka en från frysen i januari eller februari.
    Det är skönt att vara igång tycker jag, men jag räknar med att även med IVF så kan det ta tid

Stort lycka till med eskimån :D 
  • Sarah32

Men hur funkar det då? Man får ju 3 försök av landstinget, räknades ditt då som ett eller fyra försök?

Vi fick vår remiss inskickad för 2 månader sedan och när jag ringde var det 8 mån väntetid....suck....så i juni eller augusti (om de har semesterstängt?), det känns som en evighet!

Cyanea skrev 2015-12-14 09:13:46 följande:

Tack :D 

Jag skulle säga det, ja. Kliniken kallar det dock första försöket eftersom det är från första (och enda) äggplocket. Det var tufft som sjutton, men å andra sidan är det väl ganska naturligt att det tar några försök. Hade det varit vanliga försök utan IVF är ju 4 försök ingenting :) 

Har man klarat väntan hittills klarar man det också ;) När man ruvar vet man åtminstone att det finns en äkta chans att det tar sig. 

Har ni fått någon typ av "datum" för när det kan tänkas påbörjas? Stort lycka till med eskimån :D 

• Sarah32

Vad skönt att vara igång:) Jag får nog börja tänka om, jag trodde att det var större chans att lyckas med IVF än "vanliga" försök, men det kanske det inte är?

Jag har remiss till Sahlgrenska, vart går du?

malre skrev 2015-12-14 09:06:02 följande:

• Cyanea
    Sarah32 skrev 2015-12-14 19:55:55 följande:

Men hur funkar det då? Man får ju 3 försök av landstinget, räknades ditt då som ett eller fyra försök?

Vi fick vår remiss inskickad för 2 månader sedan och när jag ringde var det 8 mån väntetid....suck....så i juni eller augusti (om de har semesterstängt?), det känns som en evighet!

Eftersom de räknar ett plock och dess återföringar som ett försök så hade vi två kvar :) Olika landsting har dock olika sätt. Vårt landsting låter en göra ett plock och 4 återföringar innan det räknas som fler försök. Så för vår del var det ju bra att de räknade oss som att vi lyckades på första försöket ;) 

Usch vad segt att det ska vara så lång väntetid :( Vad tråkigt. Förstår verkligen att du är frustrerad. Hoppas att ni får en tidigare tid och att de mest gett er värsta möjliga prognos för att ni inte ska bli besvikna. 
  • malre

Jag går på carlanderska. Men jag hade remiss till Sahlgrenska, då de inte kan hålla sina garantier så bad jag se skriva en betalningsförbindelse till CA. Det gjorde de och inom en månad var vi på start möte på CA. Från det at remissen skickades till Sahhlgrenska till det att vi började tog det 3 månader. Men du måste vara ihärdig och ringa och tjata! Det finns en ny lag som låter dig välja var du ska få vård, utnyttja det!

Ja det är bättre chans men ivf för vissa är det den enda chansen, men det är inte alla som blir gravida på första försöket där heller. Därför räknar jag med att det kan ta tid med ivf också.

Svar på tråden Efter 1,5 år