• malre

Efter 1,5 år

Jag är lite i samma situation som dig. Nästan lika gammal och försökt lite längre, men vi är redan inne i IVF svängen. Har gjort ett försök, ska sätta tillbaka en från frysen i januari eller februari.
    Det är skönt att vara igång tycker jag, men jag räknar med att även med IVF så kan det ta tid

Var bor du? Var ska du få behandling?

• malre

Jag går på carlanderska. Men jag hade remiss till Sahlgrenska, då de inte kan hålla sina garantier så bad jag se skriva en betalningsförbindelse till CA. Det gjorde de och inom en månad var vi på start möte på CA. Från det at remissen skickades till Sahhlgrenska till det att vi började tog det 3 månader. Men du måste vara ihärdig och ringa och tjata! Det finns en ny lag som låter dig välja var du ska få vård, utnyttja det!

Ja det är bättre chans men ivf för vissa är det den enda chansen, men det är inte alla som blir gravida på första försöket där heller. Därför räknar jag med att det kan ta tid med ivf också.

• malre
    Sarah32 skrev 2015-12-15 06:45:06 följande:

Vet du hur det funkar med antal försök i Västra Götalandsregionen? (se konversation med Cyanea).

Jag har hört talas om att man kan byta och skulle gärna ringa och tjata, men min sambo tycker vi ska ta det lugnt och inte stressa....jag blir mer stressad av att det tar tid....men vi är ju två, så jag får nog snällt vänta.....:(

Hur tycker du att det har varit på CA?

CA är bra, de tog bra hand om oss. Jag är nöjd med dem, men vet inte hur det är på andra ställen :)

Västra götalandsregionen bekostar tre försök (tre äggplock). Om det finns någon gräns på antal återförande/försök vet jag inte... Oroa dig inte över det, de flesta blir gravida inom de här försöken. Blir du inte det, så hjälper det inte att oroa sig nu. Man får ta det då helt enkelt. stress är inte bra!

Jag förstår din sambo också, är ni ofriviligt barnlösa så kan det ju faktiskt bli något under tiden ni väntar.  Man får försöka fokusera på varnadra.
    Vi vi inte ha våra försök för tätt, kan bara säga att sexlivet är obefintligt under behandlingsperioden (för oss i alla fall) samt att det är väldigt psykist påfrestande. Vi vill ha tid för oss mellan försöken och vi lever som vanligt, planerar resor och jobb som hittills. Vi mår bäst av det. Blir vi gravida så ändrar vi på livet mer än gärna, men vår barnlöshet ska inte få knäcka oss.
  • malre
    Sarah32 skrev 2016-01-05 17:00:57 följande:

Jag ringde faktiskt till Sahlgrenska nu i veckan men det verkar som att de har fått nya reglement, CA var inte längre ett alternativ att byta till utan det blir annat landsting isåfall och det känns inte aktuellt. Vi står planerade i juni, som det ser ut just nu. Satte även upp oss på "kort varsel listan" om ifall att det skulle gå fortare. Har 2 kurer med pergotime att pröva kvar och sedan är det ju "bara" 4 månader kvar......"den som väntar på något gott", eller hur var det?:)

Pommac1: Det låter spännande, jag är dock inte helt överförtjust i nålar så jag vet inte om akupunktur är min grej, men kanske lika bra att börja öva inför ivf.... Vart gjorde ni era ivf?

Solros: Så spännande! Ska bli roligt att följa dig här nu under våren, du får berätta lite om hur det går till så kan jag börja förbereda mig mentalt:) Har du fått en kort eller lång föberdelse? Det känns bra att försöka med pergotime, tyvärr har det inte tagit sig med de 2 första försöken men jag har 2 försök kvar. Ägglossningen blir väldigt stark, tror jag hade 2 ägglossningar denna gången, synd att det inte ville sig, hade gärna fått tvillingar:)

Hej Sara 32

Om de skickar din remiss till ex Halmstad (Halland) så komemr du hamna på Carlanderska e eller de andra privata. Grejen är att de (Halland) inte har egen ivf mottagning utan sammarbetar med de privala i Ggbg bla. Bara ett tips.. Men visst tiden går ganska snabbt och ahr du perg att prova så kanske det funkar. Lycka till!
  • malre
    Sarah32 skrev 2016-01-14 06:47:21 följande:

Ok:) Jag bor i Västra Götaland (ej Gbg) så då var det tydligen Sahlgrenska som gällde. Nu orkat jag nog inte ta i det mer, har ställt in mig på juni och blir det innan så blir det bonus! Det enda som känns jobbigt är att tiden tickar.....fyller 34 snart....

Hur har det gått för dig?

Det var samma för oss. Redan fyllt 34 så vi ville komma igång. Jag förstår att du inte orkar, det är väldigt energikrävande/tålamodsprövande att behöva jaga så mycket. 

Vårt första ivf gick inte bra, nu väntar jag på ÄL för att göra en FET :)
  • malre
    Sarah32 skrev 2016-01-18 06:41:22 följande:

Ja, då förstår du. Jag tror inte att någon annan runtomkring förstår hur energikrävande det är att bara vänta.....

Vad spännande! Är det fortfarande på första äggplocket? Var det Sahlgrenska för dig med?

Nej vi bytte från Sahlgrenska till Carlanderska, Ja efter första äp så fick vi tillbaka en och en till frysen. Det är den vi vill sätta in nu. Men min naturliga ägglossning uteblev, så vi får hoppa över denna månad. Nästa månad har vi kanske bättre tur:)
  • malre
    Sarah32 skrev 2016-01-21 06:40:10 följande:

Det är ju en sorts väntan i det också som är jobbig, men det kanske ändå känns lättare när man är igång? Vad tyckte du om äggplocket? Var det jobbigt? Känner mig lite orolig inför det.....

Jag var livrädd för äp men det gick hur bra som helst. Visst kändes det men inte så att man inte står ut.  Ifall vi måste göra om det, så känns det mycket bättre inför den gången.

Ja all väntan är tråkig, men det är en del av den här processen. Det får man försöka att inte stressa upp sig över.
Svar på tråden Efter 1,5 år