• Anonym (orolig mamma)

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Vi skildes för 3 år sedan efter 19 år tillsammans. Mina känslor var slut sedan 5 år tidigare. Båda har gått vidare. Jag har träffat en ny som jag inte introducerat för dottern ännu. Skyndar långsamt helt enkelt.

Exet har de senaste två åren träffat två kvinnor som han berättat om för mig och som han velat introducera för vår dotter efter bara ett par månader. Han hävdade att relationerna kändes helt rätt och hade allt han önskat sig. de tog slut. Nu är vi inne på tjej nr tre som han berättat om för vår dotter efter bara två månader och velat  introducera henne direkt.

Dottern är 11 år. Hon har sagt till sin pappa att hon är ledsen över situationen, sörjer skilsmässan och att det är jobbigt för henne att träffa hans nya och hennes barn (ungefär samma ålder), att hon inte känner sig redo. Lärarna har initierat samtal med henne på skolan och sagt att hon inte är koncentrerad. Dottern berättar att hon är ledsen och tankarna flyger iväg.

Det är ett bar som med all tydlighet visar att hon mår dåligt över situationen. Jag har varit tydlig med att hon inte gör mig ledsen på något vis och att jag bara vill hjälpa henne.

Hennes vilja är tydlig. Hon vill inte träffa pappans nya och hennes barn.
    Många samtal, hon mår dåligt och han lovar att han ska ge henne ro.

De åker iväg på höstlovet 5 dagar, kom hem och hon var förtvivlad över att pappan sagt att hon ska träffa hans nya och att hon med sina två barn följer med på deras skidresa. Dottern vill inte. Hon mår dåligt i det. Efter dotterns många tårar, gick han med på att de ska få göra sin resa själva.

Jag var tvungen att be honom komma så vi kan prata med henne. Hon säger tydligt att hon inte vill. Han pressar henne hårt.

Jag tycker det är fruktansvärt fel att han är så på, att han inte respekterar hennes vilja, att han försöker tvinga dottern att träffa hans nya. Ett barn som tydligt visar att hon inte vill just nu, att hon vill ta det i sin takt, behöver mer tid tycker jag man ska lyssna på.

Han har så svårt för det. Tror att jag ligger bakom hennes vilket inte alls är sant. Jag har varit tydlig mot båda om att om dottern vill så har jag inget emot att hon träffar hans nya. Han har inför mig frågat dottern om det stämmer och hon kunde bekräfta.  

Dottern är min oro. Ledsen. Pressad. Jag försöker underlätta för henne. Hon behöver tid. Jag tycker att nu när hon vet om den nya och det varit så stökigt så ska hon ska få vara i fred nu tills hon visar själv att hon vill träffa dem. Men exet vill köra sitt race och fortsätta prata med dottern.

Nånstans känner jag att hon har rätt att välja när hon ska träffa nya människor och att hon inte ska tvingas in i det. Hon måste få ro.

Hur kan jag skydda dottern?
    Hur kan jag hjälpa henne?

Jag vill undvika familjerätten, men om det blir en sista utväg, vad behöver jag tänka på för att få dotterns röst hörd? Lyssnar man på 11-åringars vilja?

• Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.
  • Anonym (qwerty)

1) Sörjer dottern fortfarande er skilsmässa? Okej att er skilsmässa är någonting hon alltid kommer att vara lite ledsen över men borde hon inte kommit över den mest akuta sorgefasen redan? Varför är hon fortfarande upprörd över det? Kan det vara något annat i hennes liv som också påverkar henne negativt? Ni har inte funderat på att skaffa henne en samtalskontakt så att hon får möjlighet att bearbeta skilsmässan ordentligt?

2) Varför lägger du dig i exets liv så förbannat? Försöker bestämma när han ska introducera nya partners. Känns inte som du har med det att göra riktigt. Tagga ner lite.

• viseversa
    Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 02:42:02 följande:

1) Sörjer dottern fortfarande er skilsmässa? Okej att er skilsmässa är någonting hon alltid kommer att vara lite ledsen över men borde hon inte kommit över den mest akuta sorgefasen redan? Varför är hon fortfarande upprörd över det? Kan det vara något annat i hennes liv som också påverkar henne negativt? Ni har inte funderat på att skaffa henne en samtalskontakt så att hon får möjlighet att bearbeta skilsmässan ordentligt?

2) Varför lägger du dig i exets liv så förbannat? Försöker bestämma när han ska introducera nya partners. Känns inte som du har med det att göra riktigt. Tagga ner lite.

Håller med.
  • sextiotalist

Jag var inne på en liknande linje när jag svarade ts när hon ställde samma fråga i en annan grupp.
  • Anonym (orolig mamma)

1. Flickan mår bra och har hittat sin plats i tillvaron. Vad jag sett från pyskologer som svarar i liknande fall kan barnen reagera med en övergående krisreaktion när någon av föräldrarna träffar en ny. Jag tror det löser sig med tiden och att hon bara behöver lite tid att vänja sig vid det.

2. Jag lägger mig inte alls i hans liv utan i min dotters liv. Han har sitt liv med en ny och jag har mitt liv. Jag förstår också att det ur ett vuxenperspektiv kan vara superseriöst efter ett par månader och har därför inte alls motsatt mig att han ska introducera sin nya. Det har jag varit tydlig med både med dottern och honom. Jag ber honom om är att inte tvinga dottern och nu när hon säger ifrån bara ge henne  lite tid och tålamod; att hon ska få styra när hon ska träffa dem. Det kan inte vara rätt att tvinga så stort barn som säger att det inte vill.

Hon mår mest dåligt över att han är så ihärdig och känner sig pressad och känner sig inte ett dugg förstådd av sin pappa.

Ett barn kan inte välja skilsmässa. Men ett så pass stort barn kan tala för sig själv och får välja om och när det ska träffa nya träffa nya partners.

Så tagga ner ni. Ni verkar väldigt bittra och självupptagna egoister.

• sextiotalist
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 08:10:07 följande:

Vad är detta för kommentar, vi samtliga reagerade på att du skrev att hon sörjde skilsmässan fortfarande efter tre år och tolkade att hon inte kunde gå vidare.
    Ditt svar är ett standardsvar när man inte får det svar man förväntat sig.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 08:10:07 följande:

1. Flickan mår bra och har hittat sin plats i tillvaron. Vad jag sett från pyskologer som svarar i liknande fall kan barnen reagera med en övergående krisreaktion när någon av föräldrarna träffar en ny. Jag tror det löser sig med tiden och att hon bara behöver lite tid att vänja sig vid det.

2. Jag lägger mig inte alls i hans liv utan i min dotters liv. Han har sitt liv med en ny och jag har mitt liv. Jag förstår också att det ur ett vuxenperspektiv kan vara superseriöst efter ett par månader och har därför inte alls motsatt mig att han ska introducera sin nya. Det har jag varit tydlig med både med dottern och honom. Jag ber honom om är att inte tvinga dottern och nu när hon säger ifrån bara ge henne  lite tid och tålamod; att hon ska få styra när hon ska träffa dem. Det kan inte vara rätt att tvinga så stort barn som säger att det inte vill.

Hon mår mest dåligt över att han är så ihärdig och känner sig pressad och känner sig inte ett dugg förstådd av sin pappa.

Ett barn kan inte välja skilsmässa. Men ett så pass stort barn kan tala för sig själv och får välja om och när det ska träffa nya träffa nya partners.

Tagga ner själv istället och låt pappan sköta dottern bäst han vill under sin tid. Annars kommer du själv bara bidra till flickans dåliga måenden genom en konflikt mellan er två föräldrar.

Jag är inte bitter. Tycker bara att du ska försöka sluta med mikrostyrningen av exets liv. Lita på att hand tar hand om dottern tillräckligt väl och ägna din energi åt viktigare saker.
  • LFF
    Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 08:21:23 följande:
    Tagga ner själv istället och låt pappan sköta dottern bäst han vill under sin tid. Annars kommer du själv bara bidra till flickans dåliga måenden genom en konflikt mellan er två föräldrar.

Jag är inte bitter. Tycker bara att du ska försöka sluta med mikrostyrningen av exets liv. Lita på att hand tar hand om dottern tillräckligt väl och ägna din energi åt viktigare saker.
    Men om dottern säger till mamma och pappa att hon inte vill träffa pappas nya än och pappan rent ut sagt verkar skita i det så ska mamman skita i att hennes dotter mår dåligt? Det låter ju helt vansinnigt. Ska dottern vägra träffa pappa också då? Eller ska hon åka och må dåligt hos pappa hur ofta det nu är? 
  • sextiotalist
    LFF skrev 2015-10-30 08:25:41 följande:
    Men om dottern säger till mamma och pappa att hon inte vill träffa pappas nya än och pappan rent ut sagt verkar skita i det så ska mamman skita i att hennes dotter mår dåligt? Det låter ju helt vansinnigt. Ska dottern vägra träffa pappa också då? Eller ska hon åka och må dåligt hos pappa hur ofta det nu är? 

Jag hade agerat på olika sätt beroende på orsaken. Hade dottern sagt som i trådstarten, hade jag kopplat in stöd utifrån, eftersom jag ser det inte som sunt att fastnat i sorgerprocessen som jag fick det intrycket när jag läste trådstarten.
    Hade det varit två månader mellan de olika kvinnorna så hade jag bett pappan avvakta, så flickan hade möjlighet att landa mellan de olika kvinnorna.

Hade det varit ren "nej, jag vill inte" då hade jag nog sagt till att det är inte din sak att bestämma än.
  • Anonym (a)

Vilken svår situation. Det är flera olika intressen som ska tillvaratas här. Pappan  måste få möjlighet att träffa vem han vill och skapa sig ett nytt liv, att på sikt exempelvis bo med en annan person och dennes eventuella barn. Dock förstår jag från dotterns perspektiv vilket svek det kan kännas som. Om de har inbokat en skidresa, bara pappa och dottern, och sen säger han senare att några andra ska följa med, nää jag tror hon ville ha sin pappa för sig själv då. Dock har hon ingen rätt att styra och ställa för mycket. Vill pappa flytta ihop med någon så måste han få göra det. Vill pappa resa med sin familj (den nya + dottern) så måste han få vilja det. Sen har ju dottern rätt att exempelvis säga att hon inte vill åka tillsammans med dem, såklart. Jag tycker det låter som han tänker mycket på sig själv och dottern känner sig åsidosatt. Kanske förståeligt om han träffat flera andra kvinnor efter dig. Dock förstod jag inte riktigt om dottern hade hunnit träffa de andra kvinnorna eller inte?
    Har du träffat nya som du introducerat för henne? Eller är detta den första "seriösa" partnern till någon av er föräldrar som hon får träffa? Det är ju ett stort steg isåfall, att se sina föräldrar gå vidare. Jag vet inte om hon sörjer just separationen mellan er fortfarande, kanske gör hon det och då kanske hon skulle behöva någon samtalskontakt, men annars är det väl bara det att det är en stor omställning i hennes liv. Samtidigt som hon är i den fasen i livet där mycket händer på annat håll, med kroppen och i skolan och sånt. Mycket på samma gång liksom.
    Dottern får inte diktera villkoren för hur ni föräldrar ska leva era liv, men pappan måste visa respekt för henne och det är väl kanske det hon saknar just nu när pappa har fullt upp med sin nya?

• Anonym (orolig mamma)

Jag styr inte exet alls. Läs vad jag skrivit.

Men det ni menar är att när dottern kommer hem och är ledsen över att han tvingar henne, att jag ska strunta i att hjälpa henne när hon ber om det!?

Det är inte så det fungerar. Man har all skyldighet som förälder att stötta sitt barn oavsett var det sker.

Det kan vara min eller hans vecka, men det är hennes liv. Och där ska hon få känna tryggheten att jag finns till oavsett var hon råkar vara. Den tryggheten vill jag ge henne och den vet hon att hon har.

Har förresten pratat med Familjerätten vars inställning är helt på dotterns sida och att man ska lyssna på så pass stort barn; att pappan gör fel och erbjuder oss samarbetssamtal. Hon får i väldigt stor utsträckning välja själv.

Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.