Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.
Jag är inte bitter. Tycker bara att du ska försöka sluta med mikrostyrningen av exets liv. Lita på att hand tar hand om dottern tillräckligt väl och ägna din energi åt viktigare saker.
.
Man FÅR ha känslor, men man måste också tänka på andra och inte bara på sig själv.
Min pappa introducerade sin (blivande) fru för mig genom en skidresa. Jag hade knappt vetat om att han träffade någon (han bodde utomlands vid tillfället men vi pratade i telefon och skrev brev. Vi kan väl säga att det inte blev någon jättehit. Någon månad senare blev hon gravid, på sommaren gifte de sig och på hösten, mindre än ett år efter att jag träffat henne första gången kom mitt halvsyskon. Jag var ett par år äldre än TS dotter.
Under de efterföljande åren, innan de flyttade till hennes hemland, var min och pappas relation inte den bästa kan vi väl säga. Istället för att vara där varannan helg sågs vi ibland men inte alls med samma regelbundenhet som innan han flyttade utomlands. Jag och hans fru gick inte helt ihop. Det dröjde ungefär 18 år innan hon och jag fick en vettig relation, allt pga hur PAPPA hade hanterat det hela.
Nu är de skilda men hon och jag mailar varandra lite då och då. Min och pappas relation har väl egentligen aldrig återhämtat sig helt och hållet även om jag älskar honom.
Så, att tvinga ett barn att träffa sin andre förälders nya tidigt, i synnerhet om barnet inte vill, kan slå helt åt helsike fel i relationen både mellan den nya och barnet och barnet och föräldern. Jag vet eftersom jag har levt genom det.
Har dottern sagt att hon aldrig vill träffa pappas nya eller är det (som jag uppfattat det) bara det att hon inte vill träffa pappas nya just nu och inte vill ha med den nya och hennes barn på sin och pappas resa? För det är ju en enorm skillnad!
Om det är att hon aldrig vill träffa pappas nya så måste även du hjälpa till så att hon gör det ändå och bildar en egen uppfattning och relation till denna. Om det bara är att hon inte vill just nu men senare, ja då håller jag fast vid att pappan ska lugna ner sig och vänta lite med introducerandet av den nya. Och eftersom detta är pappans tredje relation, där dottern vetat om de andra men inte träffat dem, så kan jag förstå att hon vill vänta och se om denna människa kommer vara kvar i pappans liv.
Till er som frågar om tidsgräns. Ja, ett halvår eller så är väl en hyfsad tid att ha haft en relation innan man börjar introducera den nya för barnen? Två månader tycker jag personligen är alldeles för kort tid.
Tre förhållanden på två år, tycker inte jag är speciellt mycket. Även att träffa barnen efter 2-3 månader låter normalt.