• Anonym (orolig mamma)

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Vi skildes för 3 år sedan efter 19 år tillsammans. Mina känslor var slut sedan 5 år tidigare. Båda har gått vidare. Jag har träffat en ny som jag inte introducerat för dottern ännu. Skyndar långsamt helt enkelt.

Exet har de senaste två åren träffat två kvinnor som han berättat om för mig och som han velat introducera för vår dotter efter bara ett par månader. Han hävdade att relationerna kändes helt rätt och hade allt han önskat sig. de tog slut. Nu är vi inne på tjej nr tre som han berättat om för vår dotter efter bara två månader och velat  introducera henne direkt.

Dottern är 11 år. Hon har sagt till sin pappa att hon är ledsen över situationen, sörjer skilsmässan och att det är jobbigt för henne att träffa hans nya och hennes barn (ungefär samma ålder), att hon inte känner sig redo. Lärarna har initierat samtal med henne på skolan och sagt att hon inte är koncentrerad. Dottern berättar att hon är ledsen och tankarna flyger iväg.

Det är ett bar som med all tydlighet visar att hon mår dåligt över situationen. Jag har varit tydlig med att hon inte gör mig ledsen på något vis och att jag bara vill hjälpa henne.

Hennes vilja är tydlig. Hon vill inte träffa pappans nya och hennes barn.
    Många samtal, hon mår dåligt och han lovar att han ska ge henne ro.

De åker iväg på höstlovet 5 dagar, kom hem och hon var förtvivlad över att pappan sagt att hon ska träffa hans nya och att hon med sina två barn följer med på deras skidresa. Dottern vill inte. Hon mår dåligt i det. Efter dotterns många tårar, gick han med på att de ska få göra sin resa själva.

Jag var tvungen att be honom komma så vi kan prata med henne. Hon säger tydligt att hon inte vill. Han pressar henne hårt.

Jag tycker det är fruktansvärt fel att han är så på, att han inte respekterar hennes vilja, att han försöker tvinga dottern att träffa hans nya. Ett barn som tydligt visar att hon inte vill just nu, att hon vill ta det i sin takt, behöver mer tid tycker jag man ska lyssna på.

Han har så svårt för det. Tror att jag ligger bakom hennes vilket inte alls är sant. Jag har varit tydlig mot båda om att om dottern vill så har jag inget emot att hon träffar hans nya. Han har inför mig frågat dottern om det stämmer och hon kunde bekräfta.  

Dottern är min oro. Ledsen. Pressad. Jag försöker underlätta för henne. Hon behöver tid. Jag tycker att nu när hon vet om den nya och det varit så stökigt så ska hon ska få vara i fred nu tills hon visar själv att hon vill träffa dem. Men exet vill köra sitt race och fortsätta prata med dottern.

Nånstans känner jag att hon har rätt att välja när hon ska träffa nya människor och att hon inte ska tvingas in i det. Hon måste få ro.

Hur kan jag skydda dottern?
    Hur kan jag hjälpa henne?

Jag vill undvika familjerätten, men om det blir en sista utväg, vad behöver jag tänka på för att få dotterns röst hörd? Lyssnar man på 11-åringars vilja?

• Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.
  • Anonym (orolig mamma)

Jag ska uppmuntra hennes relation och kontakt med pappan. Det kommer jag alltid att göra.

Det är upp till pappan och bara honom att skapa en situation där dottern trivs.

Hon ska veta att hon alltid kan komma till mig.

Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 12:47:29 följande:

Barn vet oftast vad de vill men de vet inte alltid vad de behöver.

Det är månget barn som rymt hemifrån på större eller mindre allvar. Det betyder inte att det alltid är för barnets bästa att slippa hemmet (föräldrabalken poängterar barnen rätt till sina föräldrar eftersom all forskning och kunskap visar på att barn behöver sina föräldrar) utan oftare är det bättre att försöka jobba med problemen istället.

Om du skulle tillåta din dotter att flytta hem till dig på heltid utan att vara säker på att dottern faktiskt far illa hos pappan så bidrar du (tillsammans med pappan) till att beröva dottern relationen till sin pappa.

• DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 12:55:44 följande:

Bestämmelsen om 12 år har faktiskt aldrig funnits.

Ja. Jag vet att barnen skall lyssnas på efter barnets mognadsgrad. Vilket jag faktiskt skrev i inget du besvarade.

Men fortfarande är att lyssnas på inte samma sak som att det är barnets bästa. Om barnets vilja är ungefär samma som barnets bästa så går oftast rätten på det. Är det inte det så går man oftast på barnets bästa istället.

Att knappt träffa sin ena förälder är sällan att anses som barnets bästa OM det inte även finns andra orsaker än "jag vill inte"..

Det står inte "lyssnas på". Det står "tillmätas stor betydelse".
  • Anonym (a)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 12:47:18 följande:

Hon har bara sagt att hon inte känner sig redo och behöver lite mer tid att vänja sig vid det, inget annat.

Om resan sa hon: "Det var pappas och min resa. Jag har aldrig träffat dem så berättar han utan att ha frågat mig att de ska följa med. Det är människor jag aldrig träffat. Det är inte som helt nya kompisar - han kanske vill att vi ska vara som familj och det tar mig tid."

Det är alltså pappans press som skapar problemet.

Jag känner henne, det går över. Helt säkert. Det är en öppen tjej.

Hon mår mest dåligt över att han inte lyssnar på henne, gör påtryckningar och verkar helt sakna insikt om hur det kan kännas för henne.

Trist att han inte fattar det. Vem som helst måste ju förstå att det inte är okej att beröva deras resa. Fattar att hon känner sig sviken och ledsen över det. Trist att han inte verka förstå hur det kan kännas för henne. Troligen har han flera viljor att förhålla sig till, och vill bara göra det så bra som möjligt men är kanske lite "förblindad av kärlek". Hoppas det känns bättre för dottern snart och att det funkar för er alla. Lite drastiskt av dig, tänkte jag, att prata om att hon själv får bestämma var hon ska bo och att hon bara skulle bo hos dig. Speciellt när du nu säger att du vet att det går över och att hon är en öppen tjej. Kan inte vara lätt för din dotter att hamna i kläm så. Skönt att hon har stöd av dig men hoppas hon får stöd på rätt sätt. 
  • Konservativ
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 12:50:46 följande:

Han kan bestämma över sitt liv.

Barn kan inte välja skilsmässa eller nya partners. Det är inte deras beslut. Men de kan välja om och när de ska träffa dessa nya och hur det passar de att de umgås.

Hur menar du? Om ett skilt par har delad vårdnad varannan vecka så måste barnet vara hos ena föräldern ena veckan. Om den föräldern då väljer att ta emot folk på besök den veckan så kan ju inte barnet göra något åt det. Förklara gärna för jag förstår inte. Alltså: barnet är hos mamma vecka 44. Barnets moster och mammans nya flickvän kommer på besök på torsdag kväll. Hur är det barnets val? Jag undrar verkligen. 
  • Brumma
    DVQ skrev 2015-10-30 13:00:39 följande:

Det står inte "lyssnas på". Det står "tillmätas stor betydelse".

Så vi går från att ha en diskussion till att märka ordval?

Fortfarande - det måste även vara förenligt med barnets bästa.
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 12:50:46 följande:

Han kan bestämma över sitt liv.

Barn kan inte välja skilsmässa eller nya partners. Det är inte deras beslut. Men de kan välja om och när de ska träffa dessa nya och hur det passar de att de umgås.

Ska barn även få välja när mormor kommer på besök?

Moster och kusinerna?

Din bästa vän?

Att dra iväg på skidsemester är verkligen inget bra sätt att introducera ngn alls men om jag förstått saken rätt har pappan föreslagit träff innan? Och hon vägrar?

Kanske kände pappan att det är enda sättet då du motarbetat honom gällande tidigare relationer och nu verkar fått med dig dottern på tåget?
  • Anonym (orolig mamma)

Föreslår jag hur han ska gå tillväga, skulle han bli arg och tycka att jag inte har rätt att blanda mig in i hans liv, tala om för honom hur han ska göra mm. Så jag låter bli. Det får han styra över själv.

Det går säkert bra när de väl träffas, men han verkar ha fastnat i att påtvinga henne det, låst i nåt slags prestige att han bestämmer.

Dottern har låst sig för att hon inte känner sig sedd och respekterad.

Ursvårt att stå nredvid och se dem kämpa. Försöker hjälpa till men han vägrar se henne.

Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 12:52:17 följande:

Det är väldigt snabbt påkommet och mycket på en gång.

Kan du inte föreslå för pappan (mer än det kan du inte göra) att de alla försöker se till att träffas innan skidresan så att de lär känna varandra först (fast det har de kanske redan planerat göra)? Resan skulle ju inte behöva kännas lika mastig då.

Sedan behöver man inte måla fan på väggen. Kanske får de det superkul tillsammans. Hon får ju en jämnårig med sig på resan och om de har tur klickar de och får det jätteroligt tillsammans.

• Anonym (a)
    Brumma skrev 2015-10-30 13:12:52 följande:
    Kanske kände pappan att det är enda sättet då du motarbetat honom gällande tidigare relationer och nu verkar fått med dig dottern på tåget?
    Misstänker också detta (dock utan att veta säkert).
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 13:15:30 följande:

Föreslår jag hur han ska gå tillväga, skulle han bli arg och tycka att jag inte har rätt att blanda mig in i hans liv, tala om för honom hur han ska göra mm. Så jag låter bli. Det får han styra över själv.

Det går säkert bra när de väl träffas, men han verkar ha fastnat i att påtvinga henne det, låst i nåt slags prestige att han bestämmer.

Dottern har låst sig för att hon inte känner sig sedd och respekterad.

Ursvårt att stå nredvid och se dem kämpa. Försöker hjälpa till men han vägrar se henne.

Att han slår bakut när du föreslår någonting respektfullt beror säkert på någonting. Min gissning är att det beror på att du tidigare försökt styra och ställa i hans liv mer än vad han gillat. Om det är så, så är det här konsekvensen. I så fall finns det ingenting du kan göra. Förutom att verkligen visa att du respekterar hans gränser och på det sättet försöka vinna tillbaka hans förtroende.

Jag gissar på att du och exet inte har en så himla bra relation. Vet du ens med säkerhet vad som händer hemma hos pappan? Menar inte på att dottern ljuger men hon är ju fortfarande för ung för att klara av att se 'the big picture'. Det kan ju finnas en massa saker pappan kämpar med som du inte ser.
  • DVQ
    Brumma skrev 2015-10-30 13:07:04 följande:

Så vi går från att ha en diskussion till att märka ordval?

Fortfarande - det måste även vara förenligt med barnets bästa.

Ja, det var ju inte jag som gick i polemik mot mitt eget ordval från första början.

Det du verkar ha svårt att greppa är att ju äldre ett barn blir, desto mer anses de kunna avgöra vad som är deras eget bästa.

Om en 12-åring vill bo hos en uppenbart olämplig vårdnadshavare kommer man gå efter principen "barnets bästa" och gå emot det. Om en 12-åring har två utåt sett lika lämpliga föräldrar, men vill bo hos den ena, kommer det tillmätas stor betydelse i en juridisk tvist. Hade det rört sig om en treåring hade rätten kanske resonerat annorlunda med hänvisning till att det är för barnets bästa att ha bra kontakt med båda föräldrarna.
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.