• celavie1

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Regnbågsdröm skrev 2016-01-15 10:20:46 följande:

3 befruktade ägg fick vi! Insättning imorgon om allt går som det ska. Blev så lycklig och lättad av resultatet. Samtidigt börjar vårt kritiska och jobbigaste dygn nu, då det var här det sket sig förra gången. Nu hoppas vi att byte av donator, samt till menopur, ska göra att mina ägg delar sig som de ska. Släpp inte era tummar!

Toppen!! Håller tummarna allt jag kan!
  • celavie1
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-16 14:00:16 följande:

JAG RUVAR!!
    Ett litet hjälteägg hade klarat sig och är nu isatt. Oavsett hur det går så känns det som en seger! Tack till alla som hållit tummarna, ni kan ju gärna fortsätta månaden ut om ni vill

Grattis!! Vad härligt och läsa
  • celavie1
    loppi skrev 2016-01-16 22:31:26 följande:
    Nu efter 4e Menopur sprutan förstår jag vad du menar med svullenheten....oh lord! Känns som ren tur att jag tar sprutan på kvällen. För jag ser lätt gravid ut 30 min efter sprutan.
    Ja man känner sig svullen och lite gravid minsann. Jag hoppas det är i sin ordning och normalt. Ska in och ta blodprov i morgon och sedan ultraljud på fredag. När ska ni in och kolla status? Usch känns så nervöst. Hur känns det för er?
  • celavie1

Var inne och tog blodprov idag efter 5 dagars injektioner med Menopur. De ringde senare upp och sa att värdet inte var så högt och att jag därför måste öka dosen från 300 till 450 from ikväll. Hon som ringde var så stressad och jag satt illa till på jobbet så jag fann mig inte i att ställa så mycket frågor. Kan någon vänlig själ här förklara för mig exakt vad det är de mäter vid denna provtagning och vad det betyder att man får ett lågt värde?? Är det vanligt att man får justera dosen? Känner mig så dum och oinsatt men känner mig så orolig. Ska på ultraljud på fredag så då bör jag väl få domen om hur det ser ut. Det här är ju mitt första IVF försök så jag vet ju inte riktigt hur min kropp svarar på behandlingen. Känns inte alls bra nu......

• celavie1
    Iskristall skrev 2016-01-18 18:28:58 följande:
    Jag har inte fått ta några blodprov alls under ivf-behandlingen så jag vet inte. Men det jag kan tänka mig är att de mäter dina östrogen och/eller fsh värden?! Östrogenet stiger ju iom att blåsorna växer och fsh gör ju att dina äggblåsor växer. Jag tror att ditt låga värde betyder att äggblåsorna behöver en extra skjuts och därför höjde de dosen.

Vet inte heller hur vanligt det är med justeringar i dosen, men tycker det verkar relativt vanligt. Mig sänkte de dosen på efter första (och enda) vul.

Tror inte du behöver vara orolig. Du får nog bättre koll på det hela efter vul:et på fredag!
    Tack så mycket för svaret. Jag mådde så himla dåligt när jag kom hem. Det behövs ju inte så mycket nu för tiden för man ska gråta. Man börjat misströsta och fundera på om man missat någon medicindos eller om ens kropp är totalt omöjlig. Ska försöka tåla mig till fredag och höra vad de säger.
  • celavie1
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-18 19:17:52 följande:
    Absolut inget att oroa sig för! Jag har aldrig behövt göra blodprov, utan har varit på ultraljud först efter sju dagar. Men de kollar i princip samma sak. De ser hur stimulerad du är typ. Att man behöver justera dosen är mer regel än undantag. Jag var också jättenervös vid mitt första försök, då äggblåsorna inte växt ett skit vid första ultraljudet. De höjde mig totalt från 200 till 450 under tidens gång. Vårt andra försök nu fick jag börja direkt på 450. Så det tar lite tid innan de ser vad man behöver Men då är det bara positivt att du tagit ett blodprov och att de sett det redan nu! Så var inte orolig för det.

Nu vid försök två så var jag på två ultraljud. Vid det andra såg det bra ut och jag var redo för plock, hade dock några blåsor som de tänkte kunde växa till sig vid en dags extra stimulering. Men för säkerhets skull tog de blodprov för att titta. Så då ser de väl något extra i det antar jag.

Oroa dig inte! Och vi finns här för frågor
    OK då förstår jag. Vad fina ni är som delar med er av era erfarenheter. Vad skulle jag gjort utan er på detta forum. Troligtvis grubblat och känt mig ensam i min situation. Hur stora ska blåsorna vara för att de ska vara tillräckliga för plock?
  • celavie1
    Mariana79 skrev 2016-01-18 18:43:25 följande:
    Inte bra alls detta :( min man kommer med största sannolikhet vara tvungen att åka..... jag ska in till läkaren på onsdag för att gå igenom hur sprutorna ska tas. Får prata med dem då. Känns bara så jävla ledsamt pm vi måste vänta en cykel till.... små bekymmer mot vad som står på spel, men ledsamt endå... :'(

Tack för era svar!
    Dubbelkolla med din läkare först så du får en bra bild över när det kan bli. Jag vet ju inte om hur din mans arbetssituation ser ut men finns det ingen möjlighet att han kan hoppa över denna tjänsteresa? Hur tycker han det känns och resa? Har han provat att prata med sitt jobb om det? För min del så skulle jag åka på en kurs denna vecka utomlands men valde att skjuta upp den eftersom det var så oklart när jag skulle på kontroller och hur jag skulle må av behandlingen. Jag kände att jag inte orkade fokusera på kursen samtidigt som detta. Min chef var väldigt förstående och stöttar mig verkligen i detta. För mig var detta rätt val känner jag nu.
  • celavie1
    Kärlekövervinnerallt skrev 2016-01-20 17:57:06 följande:
    Tack ????

Några tips för en nybörjare?
    Välkommen hit! Vi här är i olika stadier av IVF processen och har lite olika upplägg på behandlingen. Själv gör jag långa protokollet med spray och sprutor. Är nu på sprutdag 8 och tycker nog att det generellt gått bra. Man svarar ju olika på preparaten och har olika biverkningar eller väldigt lite. Varierar verkar det som. Jag tycker nog att den psykiska påfrestningen varit jobbigast. Så mycket tankar som bubblar upp. Då är det bra att skriva av sig här.
    Överlag har jag valt att leva så vanligt som möjligt. Undviker alkohol och tar lite vitaminer. Fick inga egentliga råd från läkaren om det. Bara att jag skulle agera förståndigt och ta hand om mig. Ska in på första ultraljud på fredag så så får vi se om det hänt något.
  • celavie1
    evnor2 skrev 2016-01-20 18:43:22 följande:

Hur länge hade ni ont i magen efter äggplock? Gjorde det i måndags men har fortfarande ont mest vis rörelser dock.

Ska dit på lördag igen för insättning igen:)

Men vad roligt med insättning på lördag. Så då är det en blastocyst de ska sätta in?
  • celavie1
    loppi skrev 2016-01-20 17:22:29 följande:
    Tack! Ja, det är så spännande.
    Attans, jag hade hoppats på max 3 dagars sjuka.. livet  är bra komplicerat. Funkar det inte den här gången får jag säga till arbetsgivaren.
    Ja sådant där är ju himla knepigt när man inte riktigt vet när det blir. Jag hoppas få en bättre bild över det på fredag då jag gjort ultraljudet.
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016