• Anonym (weird)

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Har läst flera gånger om hur barn misstänks misshandlas hemma och där både polis och socialen kopplats in. Polisen gör utredning som påvisar att det inte skett nån misshandel men socialen ger sig inte utan fortsätter hävda att det sker/skett och i vissa fall omhändertagit barn med den motiveringen. Anser sig socialen sitta över polisens arbete eller vad tusan pysslar de med?

Liknande scenario är att socialen anklagar en förälder för missbruk och när denna föräldern under en lång tid uppvisat genom tester att det inte finns något missbruk så fortsätter socialen hävda det och placerar barn. 

Det sista har jag själv bevittnat via en närstående som fick göra drogtester under 6 månader via en klinik socialen själva skickade henne till, rapporter skickades till socialen om att det INTE fanns några droger eller ens spår i urin och blodprov, ändå beslutade socialen om ett akut omhändertagande på grund av grovt missbruk Skrikandes och i förvaltningsdomstolen trodde de på socialen fastän både kliniken intygade med närvaro och papper på att det inte finns missbruk.

Nån socionom som kan förklara hur tusan ni tänker eller varför ni ens gör såhär?? Ni underminerar ju er själva totalt!

• Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?
  • Rainbow gg
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:16:37 följande:

HUR kan du då påstå att socialtjänstens personal kan VETA vem som har gjort vad mot vem och att det bekräftas av polisen att det är så?

Soc kan ALDRIG påstå att en människa som är friad från en anklagelse är skyldig. Att ett ärende inte går till åtal kan bero på många saker men i 99 % av fallen så VET INTE ens polisen till 100 % vem som har gjort vad!

Att du inbillar dig att jag har åsikter om socialtjänsten får stå för dig. Det var dina PÅSTÅENDEN om att folk är SKYLDIGA trots att bevis saknas eller att de har blivit firade, som jag vände mig emot.

Men hon gav ju exempel på kvinnofridsbrott. Där vet väl ändå den utsatta kvinnan vem som är skyldig, polisen likaså, men dede kan ändå lägga ned utredningen i brist på bevis. Jag personligen har också varit utsatt för brott där utredningen lades ned i brist på bevis trotts att jag ju vet vem det var som begick brottet. Tror du inte socialsekreteraren får veta av kvinnan vem som utsatt henne eller?
  • Anonym (soc.)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:16:37 följande:

HUR kan du då påstå att socialtjänstens personal kan VETA vem som har gjort vad mot vem och att det bekräftas av polisen att det är så?

Soc kan ALDRIG påstå att en människa som är friad från en anklagelse är skyldig. Att ett ärende inte går till åtal kan bero på många saker men i 99 % av fallen så VET INTE ens polisen till 100 % vem som har gjort vad!

Att du inbillar dig att jag har åsikter om socialtjänsten får stå för dig. Det var dina PÅSTÅENDEN om att folk är SKYLDIGA trots att bevis saknas eller att de har blivit firade, som jag vände mig emot.

Jag sa att polisen anser det polisiärt uppklarat och att bristen på fällande dom pp intet sätt hänger ihop med om man fortsätter utreda eller ej. En utredning kan även stängas trots fällande dom då barnets skydd anses säkerställt ändå. Det du behöver förstå är att det är två separata samhällsfunktioner.
  • Rainbow gg
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:20:06 följande:

Tyvärr har flera lyckats få eget boende på det sättet så andra försöker med samma sak. Det rätta skulle vara att sätta dem på låsta HVB-hem så hade de där okynnesanmälningarna, som vissa ungdomar sysslar med, upphört. Sen finns det ungdomar som inte kan bo hemma men miljöfallen bland ungdomar är betydligt färre än fallen som anmäls pga eget beteende.

Och hur ska man rent konkret utreda om barnet ljuger eller inte?
  • Anonym (Njae)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:03:46 följande:

Vad gjorde att socialtjänsten informerade dig innan barnet hämtades och varför litar du blint på socialtjänstens bedömning?

Eftersom det var anonymt så vet du inte vem som anmälde men du kan tro. Att soc kollade med ditt ex och inte med barnet/förskolpersonal/grannar osv säger en del om hur noggrann utredning som de gjorde..

Menar du att någon vill illa om det finns något att anmärka på?

I många fall är det barnens egna fel att de behöver placeras.

Pga sekretess kan jag inte kommentera det fallet mer. Men som jag sa så har jag aldrig känt behovet av att ifrågasätta soc beslut.

Vad gäller mitt eget fall startades aldrig någon utredning. I så fall hade de absolut kontaktat flera instanser, vilket de berättade om. Men de sa att om mitt ex lämnade samma uppgifter som jag gjort, skulle de lägga ner och inte gå vidare till utredning efter samtalet.

Vad gäller om någon vill illa, så tror jag att du är tillräckligt intelligent för att kunna bortse från den meningen och förstå att det blev ett skrivfel där. Lite onödigt att kommentera ens men, men. Nej, jag tror inte att soc menar illa. Jag tror att de försöker se till barnets bästa i alla lägen.

Din sista mening är bara ett försök att provocera från din sida så det ger jag inga fler kommentarer på. Ha en bra kväll!
  • Anonym (anonym)

Med tanke på att det årligen kommer in anmälningar angående 60 000 barn och startas utredningar kring 30 000 av dessa men bara blir någon åtgärd som innebär heldygnsinsats för kring 6000 st så är det inte direkt så att socialtjänsten tar en massa barn från fungerande hemsituationer.

• Anonym (observant)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 18:30:35 följande:

Med tanke på att det årligen kommer in anmälningar angående 60 000 barn och startas utredningar kring 30 000 av dessa men bara blir någon åtgärd som innebär heldygnsinsats för kring 6000 st så är det inte direkt så att socialtjänsten tar en massa barn från fungerande hemsituationer.

Varför hittar du på siffror?

130 000 anmälningar gjordes vid senaste mätningen 2012. Anmälningarna berörde 60 000 unika barn. Sant är att 30 000 utredningar startades.
  • Anonym (observant)

Mätningen 2012 berörde år 2010.

• Anonym (observant)
    Rainbow gg skrev 2015-10-21 18:23:31 följande:
    Men hon gav ju exempel på kvinnofridsbrott. Där vet väl ändå den utsatta kvinnan vem som är skyldig, polisen likaså, men dede kan ändå lägga ned utredningen i brist på bevis. Jag personligen har också varit utsatt för brott där utredningen lades ned i brist på bevis trotts att jag ju vet vem det var som begick brottet. Tror du inte socialsekreteraren får veta av kvinnan vem som utsatt henne eller?
    Nej. Så länge ingen är dömd kan man inte vara säker på att det stämmer.

• Anonym (soc.)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:38:26 följande:

Nej. Så länge ingen är dömd kan man inte vara säker på att det stämmer.

Och då är de väl jättebra att uttedningen gällande barns välfärd fortsätter. Precis på samma sätt som vi inte kickar ut en kvinna från skyddat boende för att mannen inte blev fälld eller för att det aldrig gick till åtal. Kvinnan (eller) ety barn kan oberoende av dom vara i behov av insatser eller skydd.
  • Anonym (soc sekr)

Jag kan ta par ett exempel. En 6-åring säger vid ett flertal tillfällen på skolan till olika personal att "pappa slår mig under fötterna ibland, han gjorde det igår och det gjorde jätteont". Förskolan anmäler till soc som inleder utredning och som gör en polisanmälan. Barnförhör hålls och 6-åringen vågar inte säga något som kan tolkas som att pappa är dum, eftersom barn är lojala till sina föräldrar och vill inte att pappa ska framstå som dum. I många fall har föräldrarna också sagt att de inte får säga något till någon och då känner barnet skuld om den gör något den inte får.

Det kan vara en 4-åring som har berättat på förskolan att "mamma har slagit mig på rumpan". "mamma är ibland inte snäll och klappar hårt på min rumpa, det händer hela tiden förra veckan imorgon, mamma klappar hårt i bilen fast då skulle jag sova i sängen, det känns ajaj i rumpan och i magen". (Ja, så här kan det låta när man pratar med barn.) Då blir det svårt att styrka brott för det är inte tillräckligt konkret för polisen att beskriva hur, var och när det ska ha skett, vilket är viktigt för att kunna dömas för brott.

I dessa fall kan polisen inte juridiskt styrka brott, men socialtjänsten kan arbeta vidare med stöd till familjerna. Men ni tycker alltså att man ska lägga ner sådana här utredningar för att föräldrarna tycker att det är lite jobbigt att ha kontakt med soc trots att barnen inte har det bra?

Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?