• Rainbow gg

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Anonym (weird) skrev 2015-10-21 17:59:59 följande:

Jag misstror inte dina upplevelser av socialen men menar du då att de aldrig gör fel? Bara för att dina erfarenheter är annorlunda så sker det ju alltför ofta ganska grava misstag från socialens sida. De gör för lite eller för mycket.

Ursäkta men vad är "ganska ofta" enligt dig? Tror du att socialsekreterare är några slags övermänniskor som aldrig ska kunna göra fel? Klart att det kan bli fel, men det är inte enskilda personer som bestämmer om ett omhändertagande utan det är förvaltningsrätten som bestämmer efter att Soc lämnat in ett ärende. Och det är ju bara i de fall det blivit "fel" som det uppmärksammas, eller hur ofta får man läsa om Mamma Matilda som blev beviljad avlastning eller en förälder som överhuvudtaget tycker att ett omhändertagande är rätt?

Man får bara höra det dåliga.
  • Rainbow gg
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:16:37 följande:

HUR kan du då påstå att socialtjänstens personal kan VETA vem som har gjort vad mot vem och att det bekräftas av polisen att det är så?

Soc kan ALDRIG påstå att en människa som är friad från en anklagelse är skyldig. Att ett ärende inte går till åtal kan bero på många saker men i 99 % av fallen så VET INTE ens polisen till 100 % vem som har gjort vad!

Att du inbillar dig att jag har åsikter om socialtjänsten får stå för dig. Det var dina PÅSTÅENDEN om att folk är SKYLDIGA trots att bevis saknas eller att de har blivit firade, som jag vände mig emot.

Men hon gav ju exempel på kvinnofridsbrott. Där vet väl ändå den utsatta kvinnan vem som är skyldig, polisen likaså, men dede kan ändå lägga ned utredningen i brist på bevis. Jag personligen har också varit utsatt för brott där utredningen lades ned i brist på bevis trotts att jag ju vet vem det var som begick brottet. Tror du inte socialsekreteraren får veta av kvinnan vem som utsatt henne eller?
  • Rainbow gg
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:20:06 följande:

Tyvärr har flera lyckats få eget boende på det sättet så andra försöker med samma sak. Det rätta skulle vara att sätta dem på låsta HVB-hem så hade de där okynnesanmälningarna, som vissa ungdomar sysslar med, upphört. Sen finns det ungdomar som inte kan bo hemma men miljöfallen bland ungdomar är betydligt färre än fallen som anmäls pga eget beteende.

Och hur ska man rent konkret utreda om barnet ljuger eller inte?
Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?