• Anonym (weird)

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Har läst flera gånger om hur barn misstänks misshandlas hemma och där både polis och socialen kopplats in. Polisen gör utredning som påvisar att det inte skett nån misshandel men socialen ger sig inte utan fortsätter hävda att det sker/skett och i vissa fall omhändertagit barn med den motiveringen. Anser sig socialen sitta över polisens arbete eller vad tusan pysslar de med?

Liknande scenario är att socialen anklagar en förälder för missbruk och när denna föräldern under en lång tid uppvisat genom tester att det inte finns något missbruk så fortsätter socialen hävda det och placerar barn. 

Det sista har jag själv bevittnat via en närstående som fick göra drogtester under 6 månader via en klinik socialen själva skickade henne till, rapporter skickades till socialen om att det INTE fanns några droger eller ens spår i urin och blodprov, ändå beslutade socialen om ett akut omhändertagande på grund av grovt missbruk Skrikandes och i förvaltningsdomstolen trodde de på socialen fastän både kliniken intygade med närvaro och papper på att det inte finns missbruk.

Nån socionom som kan förklara hur tusan ni tänker eller varför ni ens gör såhär?? Ni underminerar ju er själva totalt!

• Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?
  • Anonym (weird)
    Anonym (Soc2) skrev 2015-10-21 17:57:16 följande:

Som "soc" skrev så krävs bevis som håller i tingsrätten för att en polisutredning ska gå till åtal.

Vi har andra lagar att följa. Jag har tex ett syskonpar på min tjänst som båda intygar att de blivit slagna av sina föräldrar medan föräldrarna hävdar att det aldrig hänt eftersom de blev friade i tingsrätten. Dessa tonåringar är omhändertagna enligt LVU sedan tre år tillbaka. Tycker du att de skulle bott kvar hos sina föräldrar och bli fortsatt utsatta TS???

Nej har väl aldrig påstått att barn ska stanna i ett hem där våld eller missbruk faktiskt förekommer!

Men när eran myndighet inte på något sätt kan bevisa våld eller missbruk utan har direkt motbevisats men fortsätter hävda att det finns och dessutom LVU:ar ett barn som inte på något sätt sagt att hen blir slagen så är det allvarliga fel på både utredarna, lagarna och rättssystemet som köper skiten!
  • Kjell2

De som fattar beslut i slutändan är domstol, inte soc. Tycker man det blivit fel beslut är det i första hand domstolen som bestämt fel. Visst, soc utreder, lite som en åklagare, men man har tillgång till advokat som ska försöka jobba åt andra hållet.

• Rainbow gg
    Anonym (weird) skrev 2015-10-21 17:59:59 följande:

Jag misstror inte dina upplevelser av socialen men menar du då att de aldrig gör fel? Bara för att dina erfarenheter är annorlunda så sker det ju alltför ofta ganska grava misstag från socialens sida. De gör för lite eller för mycket.

Ursäkta men vad är "ganska ofta" enligt dig? Tror du att socialsekreterare är några slags övermänniskor som aldrig ska kunna göra fel? Klart att det kan bli fel, men det är inte enskilda personer som bestämmer om ett omhändertagande utan det är förvaltningsrätten som bestämmer efter att Soc lämnat in ett ärende. Och det är ju bara i de fall det blivit "fel" som det uppmärksammas, eller hur ofta får man läsa om Mamma Matilda som blev beviljad avlastning eller en förälder som överhuvudtaget tycker att ett omhändertagande är rätt?

Man får bara höra det dåliga.
  • Anonym (soc.)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 17:58:04 följande:

Så du menar att det i otaliga fall finns poliser som informerar er om vem som är skyldig till vad och att åklagare och domare vet att det är så men att de har för lite bevis för att personen ska bli dömd i domstol? I så fall är systemet mer ruttet än vad jag har trott men det förvånar mig inte. Eller hittar du på att det är så? Många soctanter älskar den känsla av makt som de kan få av att veta att familjers öde ligger i deras händer...

Nej det handlar inte om att polisen informerar om vem som är skyldig utan om att polisen inte utreder vidare då de anser brotter uppklarat. Det som blir det officiella beskedet är att utredningen läggs ned i brist på bevis . Finns egentligen ingen fakta jag kan ge dig i tråden som du inte kommer att kunna vrida till som bevis på socialtjänstens ondska, det inser jag.
  • Anonym (observant)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 18:03:00 följande:
    Socialtjänsten är skyldig att utreda om det kommer in anmälningar detta betyder inte att det sker någon åtgärd. Hälften av alla anmälningar leder till utredning av utredningarna blir det någon åtgärd i hälften av fallen, åtgärd kan vara alt från remittering till BUP för diagnosutredning, föräldrautbildning, avlastning i form av utökad tid på förskola, kontaktfamilj eller omhändertagande.
    Jaha? Jag skrev bara att det är vanligt förekommande.

Att hälften av alla anmälningar blir utredningar där hälften får åtgärder stämmer verkligen inte med den officiella statistiken i riket.

• Anonym (soc.)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:00:03 följande:

Jag vet tonåringar som jävlats med sina föräldrar för att de inte har velat följa familjens regler och där tonåringarna har hävdat att föräldrarna slår dem. I de fallen borde barnen placeras på slutna anstalter eftersom de är farliga för gemene man.

Om man ljuger för att slippa bo hemma och istället flytta in till en helt främmande familj och bo där år eftrr år, så kan man nog utgå ifrån att unge hade betydligy bättre skäl än ' vill inte följa regler"
  • Anonym (observant)
    Anonym (soc.) skrev 2015-10-21 18:10:53 följande:
    Nej det handlar inte om att polisen informerar om vem som är skyldig utan om att polisen inte utreder vidare då de anser brotter uppklarat. Det som blir det officiella beskedet är att utredningen läggs ned i brist på bevis . Finns egentligen ingen fakta jag kan ge dig i tråden som du inte kommer att kunna vrida till som bevis på socialtjänstens ondska, det inser jag.
    HUR kan du då påstå att socialtjänstens personal kan VETA vem som har gjort vad mot vem och att det bekräftas av polisen att det är så?

Soc kan ALDRIG påstå att en människa som är friad från en anklagelse är skyldig. Att ett ärende inte går till åtal kan bero på många saker men i 99 % av fallen så VET INTE ens polisen till 100 % vem som har gjort vad!

Att du inbillar dig att jag har åsikter om socialtjänsten får stå för dig. Det var dina PÅSTÅENDEN om att folk är SKYLDIGA trots att bevis saknas eller att de har blivit firade, som jag vände mig emot.
  • Anonym (observant)
    Anonym (soc.) skrev 2015-10-21 18:13:26 följande:
    Om man ljuger för att slippa bo hemma och istället flytta in till en helt främmande familj och bo där år eftrr år, så kan man nog utgå ifrån att unge hade betydligy bättre skäl än ' vill inte följa regler"
    Tyvärr har flera lyckats få eget boende på det sättet så andra försöker med samma sak. Det rätta skulle vara att sätta dem på låsta HVB-hem så hade de där okynnesanmälningarna, som vissa ungdomar sysslar med, upphört. Sen finns det ungdomar som inte kan bo hemma men miljöfallen bland ungdomar är betydligt färre än fallen som anmäls pga eget beteende.
  • Anonym (soc sekr)

Därför att polisen utreder brott och soc utreder om ett barn är i behov av insatser. Barnets behov av insatser (stöd från socialtjänsten) upphör inte för att det inte går att styrka brott.

• Anonym (Njae)
    Anonym (weird) skrev 2015-10-21 17:59:59 följande:

Jag misstror inte dina upplevelser av socialen men menar du då att de aldrig gör fel? Bara för att dina erfarenheter är annorlunda så sker det ju alltför ofta ganska grava misstag från socialens sida. De gör för lite eller för mycket.

Jag är helt övertygad om att det blir fel ibland. Och tyvärr ger deras misstag katastrofala följder. Men däremot tror jag inte att de struntar i bevisning och gör lite som de själva tycker och känner. Och det var det som du hävdade. Men misstag, ja det sker tyvärr.
Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?