Inlägg från: Anonym (soc sekr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (soc sekr)

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Därför att polisen utreder brott och soc utreder om ett barn är i behov av insatser. Barnets behov av insatser (stöd från socialtjänsten) upphör inte för att det inte går att styrka brott.

• Anonym (soc sekr)

Jag kan ta par ett exempel. En 6-åring säger vid ett flertal tillfällen på skolan till olika personal att "pappa slår mig under fötterna ibland, han gjorde det igår och det gjorde jätteont". Förskolan anmäler till soc som inleder utredning och som gör en polisanmälan. Barnförhör hålls och 6-åringen vågar inte säga något som kan tolkas som att pappa är dum, eftersom barn är lojala till sina föräldrar och vill inte att pappa ska framstå som dum. I många fall har föräldrarna också sagt att de inte får säga något till någon och då känner barnet skuld om den gör något den inte får.

Det kan vara en 4-åring som har berättat på förskolan att "mamma har slagit mig på rumpan". "mamma är ibland inte snäll och klappar hårt på min rumpa, det händer hela tiden förra veckan imorgon, mamma klappar hårt i bilen fast då skulle jag sova i sängen, det känns ajaj i rumpan och i magen". (Ja, så här kan det låta när man pratar med barn.) Då blir det svårt att styrka brott för det är inte tillräckligt konkret för polisen att beskriva hur, var och när det ska ha skett, vilket är viktigt för att kunna dömas för brott.

I dessa fall kan polisen inte juridiskt styrka brott, men socialtjänsten kan arbeta vidare med stöd till familjerna. Men ni tycker alltså att man ska lägga ner sådana här utredningar för att föräldrarna tycker att det är lite jobbigt att ha kontakt med soc trots att barnen inte har det bra?

• Anonym (soc sekr)
    Anonym (Bull-jävla-shit) skrev 2015-10-23 10:25:53 följande:
    Påstådda missbruksproblem är inte samma sak som faktiska drogproblem.

Ditt resonemang är helt sjukt; om någon anmäls för drogbruk skulle det vara ett bevis i sig på att personen missbrukar och därmed är olämplig som förälder? Men då så, varför ens lägga tid och pengar på utredningar, ta barnet/barnen ifrån den personen direkt vet jag! Tänk vad mycket tid soctanterna skulle få över att förkovra sina medicinska, juridiska och psykiatriska kunskaper genom att läsa DN och Tara.

Jag led av fruktansvärda nervsmärtor i många år. Dygnet runt, i långa perioder hade jag vansinnigt ont. Läkarna försökte så gott de kunde att åtminstone mildra smärtan, men nervsmärtor är svåra att lindra. Ofta hjälper inte ens de starkaste opiaterna. Till slut fick jag prova Tegretol, som är en epilepsimedicin. Man har upptäckt att den hjälper många människor med nervsmärta, Jag provade gärna, dock med stor skepsis eftersom jag hittills inte fått mycket lindring av något. Men, o fröjd, de funkade! De tog inte bort smärtan helt, men de lindrade den i alla fall.

Men de hade otrevliga biverkningar. Jag blev väldigt trött, ibland fick jag kraftig yrsel och var tvungen att hålla mig i möblerna här hemma för att inte trilla omkull. För det mesta brukar biverkningar försvinna eller åtminstone lindras efter en tids användning, men så blev det inte för mig. Jag hade inte lika ont, men istället såg jag ut att vara berusad ibland. Nyckelorden här är "såg ut", för jag var helt klar i skallen och inte ett dugg berusad, men jag var som sagt yr och vinglig.

Jag höll mig oftast hemma, men ibland gav jag mig ut och träffade vänner o.s.v. De visste om att jag åt stark medicin så de brydde sig inte, men tänk om jag stött på "fel" människor, människor som utgick från att jag var påverkad och en dålig mor? Enligt dig hade det ju varit okej att anmäla mig, dessutom tycker du att bara det faktum att jag blev anmäld skulle talat för min skuld.

Vansinne.

Du vet väl om att det sker ett antal okynnesanmälningar till soc varje år? Folk som ligger i vårdnadstvist använder soc som slagträ mot varandra, och varför inte? Det är ju ett effektivt slagträ. Eftersom man kan anmäla anonymt (vilket är åt h-e) kan man enkelt hävda att det nog var grannar, folk i affären etc som anmälde.

Ett idiotiskt system, men jag antar att det är helt okej i dina ögon?
    Åh andra sidan betyder väl inte det att dina barn inte skulle kunna påverkas negativt bara för att du brukade lagliga mediciner istället för olagliga droger. Även om du var klar i huvudet så utgjorde du uppenbarligen en syn som skulle ha fått vuxna att reagera, så hur hade det blivit för små barn att växa upp med en förälder som vinglar fram och måste hålla i möbler för att inte trilla omkull? Kan nog upplevas som ganska skrämmande eller så kan barnen bli mycket oroliga och ta extra ansvar för hemmet och att ta hand om sin förälder. Det kan vara skrämmande för ett barn att inte veta hur föräldern är, om hen är frisk idag eller om hen är sjuk, och det blir ingen stabilitet för barnet. Kan en sådan förälder som inte ens kan gå utan att trilla omkull ha ork att stötta barnet i allt barnet ska göra, läxor, tandborstning, skjutsa till aktiviteter? Eller måste barnet växa upp tidigt och själv ansvara för att avlasta sin förälder? Om jag hade fått en sådan här förälder, och föräldern var ensamstående och inte hade något nätverk hade jag erbjudit kontaktfamilj, förutsatt att det inte framkommer något annat att oroa sig för över barnen. Det hade varit en vinst för alla, barnen får komma till en frisk tillvaro och bara få vara barn och föräldern får vila och ladda batterierna för att orka vara en bättre förälder när barnen är hemma.

Det är ju det här folk har svårt att förstå, alltså hur saker påverkar deras barn, även saker som man kanske tycker är fullt normala. Och då tycker man att människor som anmäler och soc är ondast i världen och man har den inställningen redan från början, fast egentligen skulle en anmälan mycket kunna leda till ett bra stöd. Och det handlar inte om att ifrågasätta föräldraförmågan, det handlar om att se vad barnen behöver och vad som är bäst för barnen.
Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?