Inlägg från: Anonym (observant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (observant)

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Anonym (Njae) skrev 2015-10-21 17:13:55 följande:

Så du menar ts att här är en helt fungerande familj utan några bekymmer alls i hela världen, och soc är folk som sitter och bara väljer ut olika anmälningar där de ska jävlas med folk? De pekar och bestämmer vilka familjer som ska förlora sina barn eller inte. Soc är alltså människo-hatande monster. Ursäkta mig ts, men DET är bullshit.

Det är vanligt förekommande.

www.expressen.se/noje/zytomierska-radd-for-att-forlora-sina-barn/
  • Anonym (observant)
    Anonym (soc.) skrev 2015-10-21 17:43:49 följande:

Vi är inte brottsutredare, utan utreder barns behov av skydd. Barn kan behöva skyddas även om det ej finns fällande dom.

För att bli fälld för brott ska det ställas utan rimligt tvivel att man är skyldig. Barns behov av skydd ska utredas om det kan finnas skäl att tro att barnet kan fara illa. Två lagar och två utgångslägen.

Finns otaliga fall där ett case kan anses polisiärt uppklara. Dvs man VET vem som är gärningsman, men av bevistekniska skäl så väljer åklagaren att inte åtala då det aldrig kan leda till fällande dom. Kolla bara majoriteten av alla kvinnofridsärenden, där ord står mot ord. En person ety barn kan fortfarande behöva skydd från samhälle.

Så du menar att det i otaliga fall finns poliser som informerar er om vem som är skyldig till vad och att åklagare och domare vet att det är så men att de har för lite bevis för att personen ska bli dömd i domstol? I så fall är systemet mer ruttet än vad jag har trott men det förvånar mig inte. Eller hittar du på att det är så? Många soctanter älskar den känsla av makt som de kan få av att veta att familjers öde ligger i deras händer...
  • Anonym (observant)
    Anonym (Soc2) skrev 2015-10-21 17:57:16 följande:

Som "soc" skrev så krävs bevis som håller i tingsrätten för att en polisutredning ska gå till åtal.
    Vi har andra lagar att följa. Jag har tex ett syskonpar på min tjänst som båda intygar att de blivit slagna av sina föräldrar medan föräldrarna hävdar att det aldrig hänt eftersom de blev friade i tingsrätten. Dessa tonåringar är omhändertagna enligt LVU sedan tre år tillbaka. Tycker du att de skulle bott kvar hos sina föräldrar och bli fortsatt utsatta TS???

Jag vet tonåringar som jävlats med sina föräldrar för att de inte har velat följa familjens regler och där tonåringarna har hävdat att föräldrarna slår dem. I de fallen borde barnen placeras på slutna anstalter eftersom de är farliga för gemene man.
  • Anonym (observant)
    Anonym (Njae) skrev 2015-10-21 17:42:41 följande:
    Nej jag är inte naiv. Jag är förskollärare och har under mina 20 år haft mycket kontakt med soc i flera olika kommuner. Aldrig aldrig vill de skada barnen. De agerar alltid utifrån barnens bästa. Jag har stått och gråtit i smyg på personaltoan för att jag precis fått ett samtal från soc om att de skulle komma om en halvtimme och hämta ett barn, för att det inte gick längre. Jag grät för att det var en så tragisk situation, men aldrig har jag behövt ifrågasätta beslutet. Jag har dessutom själv blivit anmäld till soc för hur jag var mot mitt eget barn. Anonymt såklart, men vet exakt vem det var. Och efter att jag varit inne på samtal, ville de ringa mitt ex för att kolla så att det jag sagt om hur jag var mot barnet stämde. När de sedan gjort det, lade de ner hela utredningen. Mitt ex (var inte den som gjorde anmälan) kunde bekräfta hur jag var som mamma.

Om det inte finns något att anmärka på, är det ingen som vill något illa.
    Vad gjorde att socialtjänsten informerade dig innan barnet hämtades och varför litar du blint på socialtjänstens bedömning?

Eftersom det var anonymt så vet du inte vem som anmälde men du kan tro. Att soc kollade med ditt ex och inte med barnet/förskolpersonal/grannar osv säger en del om hur noggrann utredning som de gjorde..

Menar du att någon vill illa om det finns något att anmärka på?

I många fall är det barnens egna fel att de behöver placeras.
  • Anonym (observant)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 18:03:00 följande:
    Socialtjänsten är skyldig att utreda om det kommer in anmälningar detta betyder inte att det sker någon åtgärd. Hälften av alla anmälningar leder till utredning av utredningarna blir det någon åtgärd i hälften av fallen, åtgärd kan vara alt från remittering till BUP för diagnosutredning, föräldrautbildning, avlastning i form av utökad tid på förskola, kontaktfamilj eller omhändertagande.
    Jaha? Jag skrev bara att det är vanligt förekommande.

Att hälften av alla anmälningar blir utredningar där hälften får åtgärder stämmer verkligen inte med den officiella statistiken i riket.

• Anonym (observant)
    Anonym (soc.) skrev 2015-10-21 18:10:53 följande:
    Nej det handlar inte om att polisen informerar om vem som är skyldig utan om att polisen inte utreder vidare då de anser brotter uppklarat. Det som blir det officiella beskedet är att utredningen läggs ned i brist på bevis . Finns egentligen ingen fakta jag kan ge dig i tråden som du inte kommer att kunna vrida till som bevis på socialtjänstens ondska, det inser jag.
    HUR kan du då påstå att socialtjänstens personal kan VETA vem som har gjort vad mot vem och att det bekräftas av polisen att det är så?

Soc kan ALDRIG påstå att en människa som är friad från en anklagelse är skyldig. Att ett ärende inte går till åtal kan bero på många saker men i 99 % av fallen så VET INTE ens polisen till 100 % vem som har gjort vad!

Att du inbillar dig att jag har åsikter om socialtjänsten får stå för dig. Det var dina PÅSTÅENDEN om att folk är SKYLDIGA trots att bevis saknas eller att de har blivit firade, som jag vände mig emot.
  • Anonym (observant)
    Anonym (soc.) skrev 2015-10-21 18:13:26 följande:
    Om man ljuger för att slippa bo hemma och istället flytta in till en helt främmande familj och bo där år eftrr år, så kan man nog utgå ifrån att unge hade betydligy bättre skäl än ' vill inte följa regler"
    Tyvärr har flera lyckats få eget boende på det sättet så andra försöker med samma sak. Det rätta skulle vara att sätta dem på låsta HVB-hem så hade de där okynnesanmälningarna, som vissa ungdomar sysslar med, upphört. Sen finns det ungdomar som inte kan bo hemma men miljöfallen bland ungdomar är betydligt färre än fallen som anmäls pga eget beteende.
  • Anonym (observant)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-21 18:30:35 följande:

Med tanke på att det årligen kommer in anmälningar angående 60 000 barn och startas utredningar kring 30 000 av dessa men bara blir någon åtgärd som innebär heldygnsinsats för kring 6000 st så är det inte direkt så att socialtjänsten tar en massa barn från fungerande hemsituationer.

Varför hittar du på siffror?

130 000 anmälningar gjordes vid senaste mätningen 2012. Anmälningarna berörde 60 000 unika barn. Sant är att 30 000 utredningar startades.
  • Anonym (observant)

Mätningen 2012 berörde år 2010.

• Anonym (observant)
    Rainbow gg skrev 2015-10-21 18:23:31 följande:
    Men hon gav ju exempel på kvinnofridsbrott. Där vet väl ändå den utsatta kvinnan vem som är skyldig, polisen likaså, men dede kan ändå lägga ned utredningen i brist på bevis. Jag personligen har också varit utsatt för brott där utredningen lades ned i brist på bevis trotts att jag ju vet vem det var som begick brottet. Tror du inte socialsekreteraren får veta av kvinnan vem som utsatt henne eller?
    Nej. Så länge ingen är dömd kan man inte vara säker på att det stämmer.

• Anonym (observant)
    Anonym (Me2) skrev 2015-10-22 16:10:01 följande:

Har den stackars ungen blivit placerad så är det så gott som OMÖJLIGT att få komma hem igen!
    Det stämmer inte alls. Eller, det är lättare att få hem ungdomar än småbarn.
  • Anonym (observant)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-22 21:02:36 följande:
    Det är ganska så självklart att det är lättare att äldre barn kan komma hem till sina föräldrar äldre barn kan själva säga ifrån, klara av att fixa mat och berätta för andra om de far illa.
    Föräldrar som inte ens klarar av ett mycket litet barn som i princip bara behöver basala behov tillgodosedda lär ju knappast klara av ett barn som kräver passning och skydd när de börjar krypa, börjar gå osv.
    Hur tänkte du nu? Så jäkla lätt är det inte att vara tonårsförälder heller till en ungdom som hittar på mängder av dumheter och håller sig till fel sällskap.
  • Anonym (observant)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-23 17:53:51 följande:
    Fast å andra sidan är en förälder verkligen lämplig att ha hand om småbarn om de använder en medicin som ger så kraftiga biverkningar att föräldern behöver hålla sig i möbler för att inte ramla? 
    Är det en seriös fråga?? Anser du verkligen att yrsel är skäl att ifrågasätta föräldraförmågan?
Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?