• Anonym (weird)

Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?

Har läst flera gånger om hur barn misstänks misshandlas hemma och där både polis och socialen kopplats in. Polisen gör utredning som påvisar att det inte skett nån misshandel men socialen ger sig inte utan fortsätter hävda att det sker/skett och i vissa fall omhändertagit barn med den motiveringen. Anser sig socialen sitta över polisens arbete eller vad tusan pysslar de med?

Liknande scenario är att socialen anklagar en förälder för missbruk och när denna föräldern under en lång tid uppvisat genom tester att det inte finns något missbruk så fortsätter socialen hävda det och placerar barn. 

Det sista har jag själv bevittnat via en närstående som fick göra drogtester under 6 månader via en klinik socialen själva skickade henne till, rapporter skickades till socialen om att det INTE fanns några droger eller ens spår i urin och blodprov, ändå beslutade socialen om ett akut omhändertagande på grund av grovt missbruk Skrikandes och i förvaltningsdomstolen trodde de på socialen fastän både kliniken intygade med närvaro och papper på att det inte finns missbruk.

Nån socionom som kan förklara hur tusan ni tänker eller varför ni ens gör såhär?? Ni underminerar ju er själva totalt!

• Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (observant) skrev 2015-10-21 18:36:49 följande:
    Varför hittar du på siffror?

130 000 anmälningar gjordes vid senaste mätningen 2012. Anmälningarna berörde 60 000 unika barn. Sant är att 30 000 utredningar startades.
    Jag tittade vidare under statistik på hur många nya barn som fick heldygnsinsats under året enligt Sol eller LVU.
  • Anonym (Jmm)
    Anonym (weird) skrev 2015-10-21 16:32:00 följande:
    Vem har knarkat hemma med barn?
    Hur ska jag veta det? Jag knarkar inte.
  • Johan70

Soc. har vissa tvångsmedel som de kan ta till, och det är nog bra i det fall där det verkligen behövs.

Tyvärr missbrukas detta ofta av soc. i olika kommuner (inte av alla, men av vissa) och tvångsmedel tas till bara för att få den ena eller båda föräldrarna dit man vill. Det finns till exempel ärenden, där soc har beslutat om tvångsomhändertagande av barn bara för att de inte ville godkänna mammans juridiska ombud.

• Johan70

När det kommer till frågan om polis/soc, så skall polisen utreda brott och soc utreda lämplighet hos hemmet och föräldrarna. Det kan mycket väl vara så, att föräldrarna inte har begått brott (och därför läggs polisutredningen ner) men att hemsituationen ändå är olämplig för barn. Bara för att något är olämpligt behöver det ju inte vara brottsligt.

• Anonym (Me2)
    Anonym (soc.) skrev 2015-10-21 18:13:26 följande:
    Om man ljuger för att slippa bo hemma och istället flytta in till en helt främmande familj och bo där år eftrr år, så kan man nog utgå ifrån att unge hade betydligy bättre skäl än ' vill inte följa regler"

Har den stackars ungen blivit placerad så är det så gott som OMÖJLIGT att få komma hem igen!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Me2) skrev 2015-10-22 16:10:01 följande:

Har den stackars ungen blivit placerad så är det så gott som OMÖJLIGT att få komma hem igen!

Fast det där är ju inte det minsta sant eftersom om det vore sant skulle det totala antalet barn som är placerade ha ökat rejält efter några år, nu ligger antalet tämligen konstant år efter år om man räknar bort ensamstående flyktingbarn trots och tonåringar som blir omhändertagna.

• Anonym (ssk)

Jag vet inte hur det är med er. Men jag sitter regelbundet i röda korsets chatt som "jourhavande kompis" och om ens en tiondel av det som sägs om föräldrar där är sant, då har vi inte ett problem med sociala myndigheter, då har vi problem med puckon som skaffar barn i parti och minut. Jag har pratat med barn som har föräldrar med alkohol och missbruksproblem, barn som har föräldrar som slåss och våldtar, barn som regelbundet blir mobbade av sina föräldrar och så vidare i all oändlighet. I jättemånga fall har polis varit inblandade men i de flesta fallen har utredningen lagts ner i brist på bevis. Sist jag jobbade pratade jag med en elva-åring som beskrev hur hans pappa brukade supa sig full och våldta honom regelbundet. Skulle det kunna vara ett troll? Absolut. Sannolikheten är dock ganska liten att det rörde ig om just ett troll. Jag har barn i ungefär samma ålder i min närhet, jag ser hur de uttrycker sig, skriver och hur de allihop stavar fel på ungefär samma sätt. utan vi pratar alltså om en elvaåring som regelbundet blir våldtagen av sin far. 

Brist på bevis är inte samma sak som att man är oskyldig...

Jag har jobbat en del inom akutpsykiatrin också. Där görs oroanmälan med jämna mellanrum pga föräldrar med uppenbar psykisk ohälsa, där barnet riskerar att fara illa. Psykisk ohälsa är INTE likställt med att man är en dålig förälder, men har man en psykisk ohälsa som är okontrollerad är risken att man är farlig för sina barn. Jag har haft patienter med pågående psykoser som haft ensam vårdnad om sina barn. Barnen blir vanligtvis tillfälligt placerade tills psykosen är över och den psykiska hälsan är under kontroll. 

Jag tror inte socialen avskyr människor, jag tror bara de är väldigt mycket mer vana vid vilka sjuka saker som faktiskt händer bakom stängda dörrar runt om i landet, än vad de önskar att de behövde vara.

• Anonym (Offers)

Om man förhör ett barn i flera år med ledande frågor för att tex mamman misstänker att tex pappan begått ett brott mot barnet kan man få barnet att slutligen säga det som barnet tror man vill höra. Ifall mamman säger det där tror jag inte på och blir arg och hotar och pressar barnet ifall barnet säger att inget har hänt kommer barnet snart att säga att något hänt bara för att blidka mamman. Allt barnet säger till skolpsykolog kommer till mammans kännedom. Om tex barnet säger något negativt om mamman och positivt om pappan kan barnet bli hotat med indragen veckopeng, extrasysslor osv. Fosterföräldrar och socialen kan också utsätta barn för sådan här förhörsteknik för att få behålla barnen i fosterfamilj. Ibland sker det omedvetet pga misstänksamhet mot föräldrarna, ibland är det emellertid en medveten handling.

• Anonym (observant)
    Anonym (Me2) skrev 2015-10-22 16:10:01 följande:

Det stämmer inte alls. Eller, det är lättare att få hem ungdomar än småbarn.
Svar på tråden Varför fortsätter soc utreda mm om polisen utrett och lagt ner?